Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Levnadskostnad i Portugal


Mikael63

Rekommendera Poster

En aningen udda fråga men undrar om någon vet vad det kostar att äta i Portugal?

Alltså inte turistpriser.

 

En dotter ska ev. praktisera där några veckor. De får betala €10 per dag till värden (som också är den de praktiserar hos) för mat och boende. Men enl. uppgift så har de lite andra matvanor än här hemma, alltså inte frukost, lunch, middag, fika.

 

Om man för enkelhetens skull räknar med att man måste köpa allt man ska äta själv, vad kostar det då per dag?

Alltså inte att äta "ute" hela tiden utan vad livsmedlen kommer att kosta?

 

Visst finns det tabeller och så men om någon som pluggat/arbetat där kan ge lite egna erfarenheter vore det toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så är det dyrare än i Sverige på allt utom öl, vin och sprit.

Orsaken heter PIIGS där P står för Portugal.

PIIGS karakteriseras av att de har en övervärderad valuta som gör att de inte kan konkurrera.

Vilket leder till handelsunderskott. Vilket idag i Euro-pakten leder till upplåning och stora skulder.

Där skulderna är det som snackas om.

 

Praktiska erfarenheter från sydeuropa:

Innan Euron. Det var betydligt dyrare äta ute, en vanlig lunch i Norditalien än i Sverige.

Efter Euron. Priserna steg ungefär 30% mellan sommaren 2001 Drachmer i Grekland till sommaren 2002 med Euron 6 månader gammal.

Omräknat SEK

för en Europolitiker är 90 Cent mindre än 230 Drachmer för 90<230. Elementärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Förutom hänsyn till valutakursernas förhållande tar Forex Semesterindex hänsyn till olika länders prisnivåer för vanliga semesterutgifter."

Verkar precis som Forex växlingsråd vara rena skämtet.

 

350kr för en vanlig lunch för två i Turkiet för några år sedan, 175kr/st. Sånt jag betalar 65kr för igår i Göteborg.

Eller 125kr för en lunch i Italien. Innan Euron infördes.

Euron som ledde till kraftiga pristegringar enligt kolleger i Spanien och Tyskland och som jag själv upplevt i Grekland.

 

Men är det så att Forex kunder huvudsakligen förbrukar sin semesterkassa till öl, vin och sprit så kan jag förstå det.

 

Själv har jag slutat växla på Forex.

Det finns ju bankomat dit jag reser: Turkiet, Tunisien, Thailand, Egypten under de sista 6 åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ca 5 år sedan jag var i Lissabon och då var definitivt billigare att äta på restaurang där än i Sverige eller Italien vid den tidpunkten och då menar jag inte bara bricklunch utan även kvällstid med bordsservering.

 

Göteborg verkar ha billigare luncher än Stockholm. I de centrala delarna av Stockholm, där turisterna finns, är det svårt att hitta luncher under 90 kronor: http://www.kvartersmenyn.se/start/city/1/4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ca 5 år sedan jag var i Lissabon och då var definitivt billigare att äta på restaurang där än i Sverige eller Italien vid den tidpunkten och då menar jag inte bara bricklunch utan även kvällstid med bordsservering.

 

Göteborg verkar ha billigare luncher än Stockholm. I de centrala delarna av Stockholm, där turisterna finns, är det svårt att hitta luncher under 90 kronor: http://www.kvartersmenyn.se/start/city/1/4

Hur var Portugisernas "matvanor"?

Har fått höra att man bara äter ett riktigt mål mat, vid 18-tiden.

Och småäter resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dag åt jag lunch i en galleria och det var fullt av portugiser där samtidigt och även den dagen vi åt lunch på en restaurang i ett kontors- och affärsområde var det många portugiser där. Men jag vet inte om det skiljer sig mellan olika delar av landet eller mellan olika socio-ekonomiska grupper.

 

http://www.portugal-turist.se/Mat.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Portugisiska_k%C3%B6ket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...