Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta hårddisk till SSD


Petlin

Rekommendera Poster

Hej, behöver lite tips!

Har en Acer Aspire M5811 med två hårddiskar. Datorn är levererad med Windows 7 installerad, och det finns en partition på hårddisken där OP ligger förinstallerat. Min tanke är att byta ut en av hårddiskarna till en SSD.

Finns det en möjlighet att flytta över den förinstallerade programvaran till min nya SSD disk på ett smidigt sätt, och är detta en klok lösning.

Har problem med något virus eller trojan just nu så min tanke är att ominstallera disken. Tacksam för tips och tankar, gärna med någon länk till någon lathund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, behöver lite tips!

Har en Acer Aspire M5811 med två hårddiskar. Datorn är levererad med Windows 7 installerad, och det finns en partition på hårddisken där OP ligger förinstallerat. Min tanke är att byta ut en av hårddiskarna till en SSD.

Finns det en möjlighet att flytta över den förinstallerade programvaran till min nya SSD disk på ett smidigt sätt, och är detta en klok lösning.

Har problem med något virus eller trojan just nu så min tanke är att ominstallera disken. Tacksam för tips och tankar, gärna med någon länk till någon lathund.

Kolla här nedan..

 

 

http://teknikhemmet.se/blog.php/2011/byta-till-en-ssd-utan-att-ominstallera-systemet/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Talisman!

 

Den verkar kanonbra, en lathund på 8 punkter borde även jag klara av :D

 

En fundering runt punkterna 7 och 8 på listan, kommer jag att kunna utföra dessa mha de recover skivor som jag gjorde innan jag började att använda datorn, enligt instruktionen från Acer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, behöver lite tips!

Har en Acer Aspire M5811 med två hårddiskar. Datorn är levererad med Windows 7 installerad, och det finns en partition på hårddisken där OP ligger förinstallerat. Min tanke är att byta ut en av hårddiskarna till en SSD.

Finns det en möjlighet att flytta över den förinstallerade programvaran till min nya SSD disk på ett smidigt sätt, och är detta en klok lösning.

Har problem med något virus eller trojan just nu så min tanke är att ominstallera disken. Tacksam för tips och tankar, gärna med någon länk till någon lathund.

 

Hej

Är du säker på att du har 2 hårddiskar? När tittar på specifikationen för Acer Aspire M5811 verkar det vara 1 stor hårddisk uppdelad i 2 partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Finns det en möjlighet att flytta över den förinstallerade programvaran till min nya SSD disk på ett smidigt sätt, och är detta en klok lösning.

Har problem med något virus eller trojan just nu så min tanke är att ominstallera disken.

Och har du otrevligheter på disken så är ju inte kloning av denna det första valet, då följer ju viruset med...

 

Nyinstallation tror jag nästan är det bästa för att vara säker på att du har en frisk installation, om inte måste du nog be om att få hjälp av någon av Eforums excellenta virusjägare, i mån av tid och lust.

 

I såfall startar du upp en ny tråd med tydlig rubrik i rätt avd. http://eforum.idg.se...gram-botemedel/

Läs i såfall fall först tredje tråden uppifrån: Till dig med virus eller skadliga program i datorn.

 

Funderar du på SSD så kan jag nästan rekommendera dig att läsa lite tester innan du bestämmer dig.

Du kan börja med att snegla lite i den här tråden: http://eforum.idg.se...ssd-eller-inte/

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Vertpre: Jag har inte öppnat burken, men jag har precis för mig att den var specad med två st 500 diskar. Om det inte stämmer måste jag tänka om.

 

Flyfisherman: Du har givetvis rätt och min tanke var att först köra ominstallationen på gamla disken för att få den ren och därefter göra själva kloningen.

Cecilia har tidigare hjälpt mig vid två tillfällen och det brukar innebära mycket jobb för att få den ren. Det känns bra att börja med en nyinstallerad dator när jag ändå tänkt göra bytet till SSD.

Jag har en SSD (Crucial M4) som ligger outnyttjad som jag tänkte använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör man inte göra en nyinstallation när man flyttar Windows till en SSD för att vara säker på att Windows blir anpassad för SSD?

 

Det borde ha kommit med ett Acer-program för att bränna ut återställningsskivor som går att använda för en ominstallation utan att använda återställningspartitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jag är osäker på vilka möjligheter/rättigheter som man har när man köper en dator med förinstallerat operativsystem. Skall jag fråga Acer efter en sådan produkt eller tror du att det är något som jag hittar på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Bör man inte göra en nyinstallation när man flyttar Windows till en SSD för att vara säker på att Windows blir anpassad för SSD?

Nja både ja och nej. Några saker måste man tänka på om man klonar sin HDD till SSD

 

1. Ett sätt för att vara säker på att Windows 7 har detekterat SSD och optimerat inställningarna är att köra Prestanda Index i kontrollpanelen

Start > i sökfältet skriv prestanda > i listan som kommer upp väljer du Prestandainformation och verktyg > till höger en bit ned klickar du på Utvärderar => så körs en komplett prestandaindexering.

 

2. Kontrollera att schemaläggningen är avstängd för SSD i Windows 7 inbyggda disk-defragmenterare som är schemalagd per default att köra en gång i veckan i Windows 7 . Under nyinstallation av Windows 7 detekteras SSD och stänger av detta själv.

 

Start > i sökfältet skriv defra > i listan som kommer upp klicka på Defragmentera hårddisken => i en meny där kan du kontrollera att schemaläggningen defragmentering av SSD är avstängd. Se här: http://windowstips.n...efragmentering/

 

SSD skall alltså inte de-fragmenteras på vanligt sätt.

 

3. Att disken är 4K Align transfer aktiverad som rejält höjer prestandan på SSD.

Detta sker också automatiskt vid Windows 7 installation vid partitionering av disk.

Vid kloning är det nog viktigt att man använder ett kloningsprogram som klarar att korrekt utföra partitioneringen och skapa ett offset på 1024 från en disk som inte har detta.

Tex. Intels Data Migration Software för deras egna diskar klarar detta.

Samma sak med program som Acronis Clone och Acronis Restore där ett offset på 1024Kb (2048 sectors) läggs till i början av varje partition.

http://kb.acronis.com/content/2699

 

Om nu inte den gamla disken redan har detta vill säga, vilket den borde ha om den kör på Windows 7.

Dock Ej Windows XP som inte stöder 4K Align transfer.

Eller kolla in denna guide: http://www.sevenforu...-alignment.html

 

4. Windows 7 har TRIM aktiverat som standard, men du kan själv kontrollera i Windows 7:

Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklicka på cmd.exe och välj 'Kör som administratör' > vid kommandoprompten skriv:

 

fsutil behavior query disabledeletenotify

Svaret som kommer upp är ett av följande:

DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM kommandon är aktiverat)

DisableDeleteNotify = 1 (Windows TRIM kommandon är inte aktiverat)

 

För att aktivera TRIM skriver du:

fsutil behavior set disabledeletenotify 0

 

Övrigt: Om nuvarande inställning i BIOS för SATA är satt till IDE mode istället för SATA AHCI mode så är det vissa interna kommandon som inte fungerar i IDE mode och SSD.

Exempel är TRIM och NCQ

Och prestandan blir överlag lidande på en SSD i SATA IDE Mode istället för SATA AHCI mode.

 

När det gäller hårddiskar, så visst kan det vara svårt att märka någon stor skillnad mellan SATA IDE mode och SATA AHCI mode men viss prestandaskillnad finns där också.

Dessutom så finns risken att en SATA disk (speciellt en SSD) som körs i SATA IDE mode inte fungerar speciellt bra med energisparfunktionerna som går att ställa in och använda i Windows.

Problem med att få disken att stänga av och vakna, blåskärmar som följd efter att man tagit sin dator ur strömsparläget.

 

Har man då sitt gamla system installerat med drivrutiner och BIOS inställt för SATA IDE mode så blir det lite mer att göra i efterhand, för man kan inte bara ändra detta i BIOS till AHCI mode på en redan installerad disk med Windows 7.

Men då finns en guide som man kan följa: http://eforum.idg.se...7-installation/

 

Vid nyinstallation av Windows 7 börjar man med att kontrollera och ändra detta i BIOS Setup > SATA AHCI mode.

Tyvärr har inte alla äldre moderkort den möjligheten, men det kan ju vara att TS redan har detta inställt i BIOS Setup också.

Står i manualen till moderkortet/datorn hur man i så fall hittar detta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jag är osäker på vilka möjligheter/rättigheter som man har när man köper en dator med förinstallerat operativsystem. Skall jag fråga Acer efter en sådan produkt eller tror du att det är något som jag hittar på nätet?

Hej!

Det är just när man köper en dator med förinstallerat Windows som det brukar följa med ett program som skapar återställningsskivor. Det borde finnas någonstans i start-menyn. Kolla i manualen som du kan ladda ner från Acers webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Flyfisherman: Vart tog den enkla lathunden på 8 punkter vägen? Skojar bara jag skall försöka att kontrollera det du så förtjänstfullt beskriver i ditt mail, återkommer troligtvis!

 

Cecilia: Jag kontrollerar om jag hittar något på datorn. Problemet när man är så pass okunning är att man inte riktigt vet vad man skall leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alltid är jag väldigt imponerad och tacksam för alla svar och tips som ni ger mig här på forumet. Jag skall påbörja arbetet med byte och ominstallation men ber att få återkomma med frågor efter hand, eftersom jag av erfarenhet vet att problem sannolikt kommer att uppstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om du skall göra en nyinstallation av Windows 7 så rekommenderar jag starkt att du endast har en disk inkopplad i datorn under installationen.

 

Detta för att slippa ev. strul med den lilla dolda boot partitionen på 100MB som skapas och som annars riskerar att lägga sig på den andra disken - ej där Windows installeras. Det betyder i så fall att datorn måste boota från den andra disken för att Windows överhuvudtaget skall starta.

 

Sedan har man heller inga andra externa enheter inkopplade under installationen såsom skrivare, usb-diskar, etc.

Endast bildskärm, mus och tangentbord.

 

Ungefär så här brukar jag göra, se tråden inlägg #3

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya insikter under dagen gör nog att din sista information kommer väl till användning "Flyfisherman".

Kontrollerade om jag hade en eller två diskar i datorn och det visade sig att det endast är en. De två partitionerna kommer inte att få plats på min SSD på 128GB. Min slutsats är att det sannolikt inte kommer att fungera med någon kloning eftersom jag inte kan lägga de två partitionerna på olika diskar? Av den anledningen så tvingas jag att göra en "ren" installation av Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

När jag bytte till ssd disk så använde jag Paragon partitions manager 90 personal och migrerade min hd med 3 operativsytem till en ssd disk,(det tog bara 25 min) bara så och sedan bara att skifta diskar (se bara till att inte ha mer data på den gamla än vad som får plats på den nya, annars så spelar storlekarna på hårddiskarna ingen roll). Med ett usb kabinet funkar det lika bra att migrera systemdisk med Paragon om man bara har en hd plats, när man migrerar systemdisk så blir den nya hdn den gamla så därför behöver man inte göra någonting mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Man måste ju heller inte klona innehållet på en disk till en annan disk, det går precis lika bra att ta en diskbackup på varje partition och sedan gör man en Recovery/återställning av datat till den nya disken.

 

Brukar själv använda mig av detta alternativ med Acronis True Image Home - otaliga gånger.

 

Ett exempel med instruktion för Acronis recovery, som har stöd för align i återställningen till SSD.

http://forum.acronis.com/forum/24224

 

Citat:

- before you do the restore, click on add new disk, select the SSD, This will clean the disk. Alternatively, use the Windows installation DVD and use Diskpart to clean the disk : http://technet.micro...28WS.10%29.aspx

 

- Restore only one partition to start with.

 

Restoring partition by partition is the best way to go versus restoring the entire disk on a bigger disk, or when partitions need to be changed/aligned.

If your disk is not aligned, ATI will automatically create the right offset when restoring to an SSD if you restore partition by partition, for sure.

If you restore to a bigger disk, ATI will automatically create the right offset if you restore partition by partition.

 

Similar observation with cloning: manual cloning (versus automatic, or as is) is a better approach when cloning to a bigger disk or when partition(s) need to be changed: it provides better control of what happens.

 

It is safe to make backups of the SSD and restore (I do this all the time).

 

Verify that your disk is aligned. Each partition offset should divisible by 4096. YOu can find the partition offset in msinfo32.exe, components, hardware, storage, disks.

 

If you had to fix something, ATA-secure erase your SSD and restore your backup, ensuring alignment. Note that ATA-secure erase is a specific kind of erase, and has nothing to do with writing random data to overwrite data (just like various data shredders).

 

[Edit] Paragon stöder liksom Acronis också Align.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Det verkar som EasyUs stöder SSD http://www.todo-back...em-recovery.htm

Citat:

If the destination disk is SSD, ticking the box Optimize for SSD will ensure sector alignment in the process, and the chance of successfully booting from the SSD after recovery will be increased.

 

Vilket alltså betyder att det också kan användas för att flytta innehållet på en hårddisk till en SSD och att align blir korrekt utförd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för all hjälp i tråden!

 

Jag valde att göra en ren installation av Win7 när jag installerade min ssd. Eftersom jag hade en win7 som jag tänkte använda på en annan dator så använde jag den skivan och min produkt nyckel som står på datorn. Det verkar som det fungerar eftersom jag kunde aktivera os mot microsoft på nätet, hoppas att jag inte gjort något olagligt :blink: . Det som blev lite problem och som tagit väldigt lång tid är att hitta och lägga in drivrutiner för maskinvaran och jag är inte helt nöjd. Mina värden för grafik (skrivbordsprestanda för windows aero)och spelgrafik (prestanda för affärs och spelgrafik i 3D)i prestandainformationen har sjunkit från 7,3 till 6.0. Jag har installerat en nyare drivrutin för mitt ATI Radeon HD 5750, är det några andra drivrutiner som påverkar dessa egenskaper? När jag klickar på uppdatera drivrutin i enhetshanteraren så anges i princip alltid att den nyaste drivrutinen är installerad, har jag missat någon inställning för att möjliggöra uppdateringar av drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...