Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med trippelboot


123456789

Rekommendera Poster

När jag installerade dualboot så stoppade jag bara i skivan och körde ubuntus installations prgoram, och valde install alongside windows.

Men kan någon skriva en sammanhängande text hur jag fixar detta med GRUB?

 

Det första du måste göra är att skapa en ny partition som BoEriksson redan har nämnt. Har du inte utrymme på hårddisken för att göra det, kan du inte installera Win 8. Lägg upp en skärmbild på hur det ser ut i Diskhanteraren så vi kan se hur det ser ut på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du måste göra är att skapa en ny partition som BoEriksson redan har nämnt. Har du inte utrymme på hårddisken för att göra det, kan du inte installera Win 8. Lägg upp en skärmbild på hur det ser ut i Diskhanteraren så vi kan se hur det ser ut på disken.

 

Såhär ser det ut i diskhanteraren eller partiation:

Wml1U.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har tittat runt lite på nätet angående Win 8. Blev lite nyfiken och installerade det på en separat disk i min dator, som har Win 7. Jag måste säga att det är inget att hetsa upp sig över. Jag föreslår att du behåller Win 8 i din virtuella maskin tills vidare. Vänta tills det kommer en stabilare version. :)

 

Om du ändå vill installera Win 8, måste du göra det med ett startbart USB minne eller bränna en DVD. Det är enda sättet att kunna välja var du vill installera Win 8. Gör du installationen i Windows kommer du att förlora Win 7. Du har en partition på 34 GB som tydligen är tom. Det räcker för Win 8. Det är möjligt att du måste installera om Ubuntu. Jag vet inte.

 

Men, som sagt, jag skulle inte göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör som jag skrivit ang. windows 8 i några inlägg nu, så kommer det att fungera.

Vad beträffar ubuntu, så kan du som du skrivit tidigare avinstallera det,

och sedan installera om det efter windowsinstallationen.

Då får du automatiskt starthanteraren grub, fast nu med tre val.

(troligen i ordning Ubuntu, Win8, Win7)

Går även att ställa in den startordning som önskas.

Jag har själv gjort detta flera ggr.

Går också att hämta nyaste grub2 för att installera i ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...