Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med trippelboot


123456789

Rekommendera Poster

Hej alla EForum användare, jag har några frågor om trippleboot.

1. Jag har redan Ubuntu 11.10 och Windows 7(Förinstallerat) med GRUB bootloadern, hur ska jag göra för att lägga till Windows 8 nu, jag har GRUB som bootloader.

2. Jag vill inte förlora något från Windows 7(Har ingen DVD skiva för ominstallation), men det gör inget om jag måste ominstallera Ubuntu.

3. Jag vill kunna ha kvar GRUB efteråt

4. Jag har recovery partiationer, hur ska jag installera om GRUB?

 

Svara så snabbt som möjligt, tänkte lägga in det ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Jag antar att du måste skriva till MBR (En sektor på hd) så att MBR pekar på C:\ och det kan man göra vid en dos prompt, man skriver bara fdisk /mbr har jag för mig och trycker enter så ska MBR peka på C:\ . Och sedan ska Win 7 starta som vanligt och då är det bara att installera win 8 där du ska ha det, och få win 8s dualboot, och sedan installera om Ubuntu (Detta är ett uppslag bara, det är inte alla som har rätt flyt, risken är din)

 

 

En bättre ide är en liten separat hd till Win 8 och att du väljer med prioriteringsorning i bios, så har jag gjort själv eftersom jag har Win XP, Vista, Win 7, Win 8 på min dator och även Ubuntu fast på ett usb minne och det funkar bra, se bara till att Win 8 skapar en boot part på den hd du intallerar det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du måste skriva till MBR (En sektor på hd) så att MBR pekar på C:\ och det kan man göra vid en dos prompt, man skriver bara fdisk /mbr har jag för mig och trycker enter så ska MBR peka på C:\ . Och sedan ska Win 7 starta som vanligt och då är det bara att installera win 8 där du ska ha det, och få win 8s dualboot, och sedan installera om Ubuntu (Detta är ett uppslag bara, det är inte alla som har rätt flyt, risken är din)

 

 

En bättre ide är en liten separat hd till Win 8 och att du väljer med prioriteringsorning i bios, så har jag gjort själv eftersom jag har Win XP, Vista, Win 7, Win 8 på min dator och även Ubuntu fast på ett usb minne och det funkar bra, se bara till att Win 8 skapar en boot part på den hd du intallerar det på.

 

Jo, men jag kan bara ha en hårddisk, har en laptop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du skall göra är att göra en backup av grub. Grub ligger på diskens första cylinder. Kopiera den till en fil i Ubuntu med dd. Kör fdisk -l för att ta reda på antalet sektorer per cylinder. Kör sedan kommandot: dd if=/dev/sda bs=512 of=/home/användarnamn/sda.bak count=antalet sektorer per cylinder

Ersätt det kursiverade med de värden som gäller för dig.

Ändra MBR till Windows med kommandot fixmbr i Windows CMD.

Installera Windows 8. Starta sen om datorn med Ubuntu-skivan och ominstallera grub. Båda Windowsversionerna bör automatiskt inkluderas i grubs startmeny. Går något fel har du backupen av första cylindern att återställa grub med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa först en ny partition. Jag tar det steg för steg.

1. I windows 7 högerklickar du på ikonen "Den här datorn"

2. Välj "Hantera" klicka på "Diskhantering"

3. Högerklicka på en enhet (t.ex C:) välj att krympa volym.

4. Högerklicka sedan på den nya enheten och välj" Ny enkel volym"

(Obs! minst 30gb ledigt på den volymen.)

5. Följ guiden för att formatera den nya enheten. Klart.

Nu har du en ny partition. Stäng nu datorhanteringen.

 

6. Dubbelklicka nu på "Den här datorn" så ska du nu se den nya partitionen.

7. Sedan är det bara att installera Win 8 på den partitionen.

 

Windows 8 kommer automatiskt att läggas till i din startmeny efter installationen.

Om du är osäker så går allt detta jag skrivit ovan att återställa.

 

Följer du detta så kommer inget annat på datorn att påverkas,

med undantag för att en enhet(partition) blir mindre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 kommer automatiskt att läggas till i din startmeny efter installationen.
Kan verkligen installationsprogrammet för Windows 8 hantera Grub?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan verkligen installationsprogrammet för Windows 8 hantera Grub?

Troligen inte. Knappast har MS ändrat sig och gett stöd för konkurrerande operativsystem.

Men det bör lösa sig genom ominstallation av Grub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan verkligen installationsprogrammet för Windows 8 hantera Grub?

Ja!

http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/465415-windows-8-windows-7-opensuse-11-4-multiboot.html

Jag har själv använt detta för något år sedan.

Tycker dock att EasyBcd är den bästa och enklaste starthanteraren.

http://neosmart.net/EasyBCD/

Denna bör i.s.f installeras där Windows 7 finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Följer du detta så kommer inget annat på datorn att påverkas,

med undantag för att en enhet(partition) blir mindre

 

Grub kommer att skrivas över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men kan någon skriva en guide om hur exakt man gör, med all då, inkl ominstallation eller reparation av grub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men kan någon skriva en guide om hur exakt man gör, med all då, inkl ominstallation eller reparation av grub.

 

På hemsidan som BoEriksson har länkat till finns bra guider. EasyBCD är ett bra program när det gäller dualboot eller trippleboot plus en del annat.

 

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/EasyBCD+Documentation+Home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men kan någon skriva en guide om hur exakt man gör, med all då, inkl ominstallation eller reparation av grub.

 

Ok! Ska försöka fixa detta.

Gissar att du har två partitioner just nu, en för win 7 och en for Ubuntu.

Eller är ubuntu installerad inne i Windows? Vad är storleken på den/de partitionerna?

Din Recovery-partiation ska ej röras, tror inte det går dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Ska försöka fixa detta.

Gissar att du har två partitioner just nu, en för win 7 och en for Ubuntu.

Eller är ubuntu installerad inne i Windows? Vad är storleken på den/de partitionerna?

Din Recovery-partiation ska ej röras, tror inte det går dessutom.

 

Okej, storleken på C:/ är 245 GB och min Linux partiation är på storleken 40GB.

Men sedan har jag en annan linux partiation, men den jag inte vad den är till för.

Sedan så finns det en PSservice och en Systemreserved.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, krymp din C-partition enligt anvisningar i mitt tidigare inlägg.

Låt den nya enheten vara 30-35 gb. Formatera den nya enheten.

Installera sedan win 8 på denna partition.

 

Filmguide på engelska hur man gör detta.

 

Högerklicka

och välj att "ÖPPNA I NYTT FÖNSTER"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, krymp din C-partition enligt anvisningar i mitt tidigare inlägg.

Låt den nya enheten vara 30-35 gb. Formatera den nya enheten.

Installera sedan win 8 på denna partition.

Men vad kommer hända med GRUB då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmguide på engelska hur man gör detta.

Har någon lagt märke till att det står, "Please do NOT use this method if you have linux or multiple OS already installed on your computer" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon lagt märke till att det står, "Please do NOT use this method if you have linux or multiple OS already installed on your computer" ?

 

Jo, jag har också sett det. Men på videon visar man hur det går till att krympa en volym och jag tror att det är därför BoEriksson länkar till den. Enbart därför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag är ganska newbie, men exakt vad är BCD?

Och vad gör det?

 

Du har redan dualboot på datorn. Hur gjorde du för att få det? Proceduren är samma för trippelboot.

BCD=Boot Configuration Data, en databas som innehåller information för start av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har redan dualboot på datorn. Hur gjorde du för att få det? Proceduren är samma för trippelboot.

BCD=Boot Configuration Data, en databas som innehåller information för start av datorn.

 

När jag installerade dualboot så stoppade jag bara i skivan och körde ubuntus installations prgoram, och valde install alongside windows.

Men kan någon skriva en sammanhängande text hur jag fixar detta med GRUB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...