Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bärbar dator startar om vid uppstart - Windows startar inte


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har problem med en gammal bärbar dator som inte startar. Windows-loggan visas vid uppstart men sedan hamnar jag i ett fönster där jag kan välja att starta i felsäkert läge/Felsäkert läge via nätverk/felsäkert läge via kommandotolken, starta normalt eller starta med den senaste konfigurationen som fungerade. Oavsett vilket alternativ jag väljer så startar datorn om och jag kommer aldrig in i Windows. Vad är det som är fel?

 

Kan jag få reda på vad som är fel genom att trycka F2 vid uppstart (BIOS) och vad är det i så fall jag ska kika efter?

 

Tack på förhand.

 

Mvh,

Anders

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När detta uppkommer som du beskriver det, så har du ganska säkert fått ett eller flera systemfel, så att själva windows inte kan starta.

Det enklaste och bästa brukar då tyvärr vara att antingen, försöka reparera dessa systemfiler, eller att formatera om datorn.

I bägge fallen måste du ha en skiva med XP.

Det är en fördel om du även har produktnyckeln/licensnyckeln som är för datorn, ifall du måste knappa in detta.

 

Måste du formatera om datorn, bör du även ha samtliga behövliga drivrutiner som är till datorn.

Så lite pyssel får du nog räkna med hur du är gör, om du vill ha igång den.

Hur gammal är datorn?

Vad är det för märke/modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När detta uppkommer som du beskriver det, så har du ganska säkert fått ett eller flera systemfel, så att själva windows inte kan starta.

Det enklaste och bästa brukar då tyvärr vara att antingen, försöka reparera dessa systemfiler, eller att formatera om datorn.

I bägge fallen måste du ha en skiva med XP.

Det är en fördel om du även har produktnyckeln/licensnyckeln som är för datorn, ifall du måste knappa in detta.

 

Måste du formatera om datorn, bör du även ha samtliga behövliga drivrutiner som är till datorn.

Så lite pyssel får du nog räkna med hur du är gör, om du vill ha igång den.

Hur gammal är datorn?

Vad är det för märke/modell?

 

Tjena och tack för svaret!

 

Jag tror att jag har Windows XP-cdn liggandes någonstans så det bör inte vara ngt problem. Det är en Fujitsu (-Siemens) årgång 2003 med Win XP. Så den är ganska gammal och kanske inte är hela världen om jag inte får igång den, men jag gör en inventering av ett par gamla datorer och tänkte iaf försöka få igång dem innan de åker ut.

 

Mvh,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt datorn förinstallerad i butik eller via nätet, så ska säljaren eller den som har installerat, klistrat på en liten klisterlapp med denna info.

På en stationär dator, ska denna lapp sitta på chassit, är det en bärbar, brukar den sitta under datorn, eller bakom batteriet är också vanligt.

 

Men visst förekommer det om datorn är gammal, att denna lapp med info inte finns kvar, och datorn/hårddisken inte går igång.

Då har man inget val, då är det hel omformatering som gäller, med en giltig produktnyckel.

Är det en som i denna tråd en så gammal dator, även om det är XP, så kanske man ska fundera på om det lönar sig, eftersom det är svårt att få tag på en giltig produktnyckel till XP idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ayersrock - ditt inlägg samt svaren gjorde att ämnet för denna tråd blev rörig och är därför utbrutna till en egen tråd som du hittar här: //eforum.idg.se/topic/335702-hur-hittar-man-produktnyckeln/

 

Mvh

Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...