Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BSOD: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME


Breehc Nicdoll

Rekommendera Poster

Breehc Nicdoll

Häromdagen när jag höll på att stänga av min dator, ångrade jag mig och stängde av datorn den hårda vägen (med strömbrytaren) för att sedan snabbt starta datorn igen (med strömbrytaren). Detta rekommenderas väl inte, men det tänkte jag inte på.

 

Efter laddningsskärmen (XP Home edition) visades en blåskärm med felmeddelandet UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME. Jag har förstått att man skall kunna köra chkdsk och laga MBR för att fixa problemet, men jag har ingen start-cd för XP.

 

Jag har en annan dator med Vista Home premium. Om jag kopplar in XP:ns hårddisk i Vistan, kan jag då köra Vistans chkdsk på hårddisken utan att förstöra någonting? Jag har nämligen gjort så en gång tidigare, då bara för att ta bort "the dirty bit" när jag hade problem med chkdsk.

 

Den gången förstördes inte hårddisken, men det kanske var för att det inte fanns något fel att åtgärda. Kan jag göra detta igen, eller bör jag hitta en boot-cd istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avstängningen med strömbrytaren har förstört filsystemet. MBR påverkas inte av en felaktig avstängning. Chkdsk kan eventuellt reparera filsystemet. Har du viktigt data på partitionen så bör du först göra en avbild med ett kloningsprogram (t.ex. dd från en liveCD linux).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätta in den som andra disk i Vista datorn är inga problem. Sedan är det bäst att du kopierar över sådant som du vill spara till Vista. Dokument,e-mail,musik eller vad du har på disken. Om du kan reparera med Vista är jag osäker på. Men har du allt sparat gör det ju inget om det inte fungerar. Program måste du installera om, i fall det blir fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i BIOS och sätt din disk som första boot-alternativ, även om den står först, och spara. Ibland kan detta hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...