Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivartrubbel


Guzzi

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har varit här tidigare och ställt en massa dumma frågor men jag inser att det var ganska så längesedan vid det här laget. Så pass så att jag har både glömt av användarnamnet och att epostadressen är insomnad. Så därför har jag reggat en ny nu.

 

Även om jag har hållt på en hel del tidigare så är väl mina datorkunskaper i dag ganska så bristfälliga. Kunskap är färskvara och tekniken förändras. Intresset har heller inte varit på topp för att hänga med, då jag de senaste åren till 98% bara behövt använda datorer som privatperson.

 

 

Men nu har läget förändrats. Jag och min fru har ett kontor med ett femtontal frilansare, varav min fru är en av dessa. Vi hyr en skrivare från ett håll och vi har haft en kille från ett annat håll som satt upp nätverket. Inga konstigheter på något vis men jag inser nu att jag måste lära mig grejerna själv. För nu har vi en situation där skrivarsupporten säger att det är ett nätverksproblem och snubben som gjort nätverket säger att det är ett skrivarproblem (när det ens går att få tag på honom - vad i helsike är det med konsulter?). Och jag vill säga ”f*ck you” till båda. Eller jag vill åtminstone ha så pass koll så jag vet vem det är jag ska släpa dit och ge en bakläxa. Att vara helt utlämnad på det här viset klär mig inte. Och det var då jag kom på den fantastiska lösningen att vända mig hit igen!

 

Att jag ger er den här bakomliggande informationen är för att ni ska förstå att ni behöver förklara som ni skulle förklara för en femåring, så att jag har en möjlighet att förstå. Eller att ni ska ha överseende med luckorna i mina försök att förklara vad det är jag har problem med. Fråga på kring det jag har missat!

 

Systemet är upplagt enligt följande: Vi kör hela nätverket trådlöst (Airport Extreme) med undantag av skrivaren och servern. Servern kör Windows XP Pro (alla uppdateringar är gjorda). Serverns enda uppgift är att administrera larm och skrivare. Vad det gäller skrivarjobbet så loggar servern mängden utskrifter var och en gör på sitt ”konto” (alla har en egen användare på servern kopplat till ett loggprogram) och – antar jag – lagrar utskrifterna i väntan på att man skriver ut dem. Man skickar alltså sina utskrifter och sedan går man till skrivaren och legitimerar sig och då får man sina utskrifter. Inget annat ligger på serverns arbetsbord.

Servern och skrivaren sitter på fasta IP-adresser. För övrigt delar Airporten ut adresser efter behag och behov.

 

Nätverket går både på 5 GHz och på 2,4 och 5:an är det som används i normala fall. Vi har även ett gästnätverk som inte har tillgång till något annat än åtkomst till internet.

 

De allra flesta sitter på Mac:ar. Där har vi (konstigt nog nästan) inga större skrivartrubbel. Det är på Windowsmaskinerna som det knasar sig.

 

Problemet: När jag installerar skrivaren på en Windowsmaskin så lägger jag till den som en nätverksskrivare, bläddrar i nätverket, klickar in mig på servern (först gången får man då logga in med sitt användarnamn och lösenord), markerar skrivaren och lägger till den. Drivrutiner installeras och allt är frid och fröjd. Bara att skrivar ut.

Men om jag startar om datorn så har skrivaren gått och lagt sig. Enda sättet jag lyckats få fart på den igen är att ta bort skrivaren och ominstallera den igen.

Det här problemet är något som har kommit längs vägen. Det var inte så när vi drog igång systemet för ett år sedan men jag har svårt att säga exakt när det började och om det var något särskilt som utlöste det.

 

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få i det här. Som sagt, jag inser att jag måste lära mig de här grejerna själv för att det ska funka i vardagen.

 

Jag bifogar en skärmdump där jag har klistrat in felmeddelandet man får när man försöker skriva ut från Word. "mp c3501 ps" är skrivaren det gäller.

 

 

 

Jag lägger in frågan under ”Nätverk” för att jag har känslan av att det är där problemet ligger. Men ligger det fel så får jag be någon moderator att flytta det till lämpligare kategori.

post-124700-0-01154500-1334182127_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Verkar som du tappar kontakten med XP-maskinen. När det händer, kan du pinga den (på namn och om det inte går; på IP)?

2) Varför skriver ni inte direkt till skrivaren? Är det för att föra logg? Litet krystat att gå via en XP som print-server när ni har en såpass avancerad skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst verkat det som att det är kontakten med XP-maskinen som det knasar sig? I alla fall är det min känsla (vad det nu sedan är värt...). Jag inbillar mig att det egentligen är en ganska simpel sak som strular, men vad hjälper det när jag inte kommer till rätta med det? :)

 

Att vi kör via XP-maskinen är för att kunna logga utskrifterna. Dessa debiteras separat på grund av att det är så oerhört olika behov beroende på verksamhet. Ibland är det ju både smidigare och billigare att köra ut grejerna på maskin än att lämna iväg mindre tryckjobb. Å så har vi andra som bara skriver ut några svartvita fakturor i månaden.

 

Jag har varit ute på jobb hela dagen så jag har inte kunnat testa att pinga. Jag ska försöka hinna med att testa det i morgon bitti så återkommer jag med resultatet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev att "alla uppdateringar är gjorda". Gäller detta även skrivardrivrutiner?Hade liknande problem i hemmanätverket. Det löstes med att upgradera drivrutiner till skrivaren. Har ni senaste drivrutin till denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu är det nypingat. Verkar funka bra.

 

Updateringarna så syftade jag på att alla uppdateringar på XP-maskinen (servern alltså). Jag ska dubbelkolla vad det gäller drivrutinerna på skrivaren. Nu när pinget gick bra så börjar jag blänga på skrivaren istället. Jag ska ränna runt på en massa grejer i dag men jag jagar dem på telefon och återkommer här. 

post-124700-0-13825700-1334298925_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit stressigt här men nu är jag tillbaka efter att alla uppdateringar vad det gäller skrivardrivrutinerna är gjorda. Tyvärr gav inte detta någonting.

 

Rent krasst är det som att så fort man startar om datorn så tappar den kontakten med servern. Helt ovetande om att den haft en sådan koppling, även om det funkar bra att pinga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Rent krasst är det som att så fort man startar om datorn så tappar den kontakten med servern. Helt ovetande om att den haft en sådan koppling, även om det funkar bra att pinga.

 

Är servern (XP burken) specad med IP-address i klienterna? Är den specad med namn kan det vara namnupplösningen som spökar. Byt isf till IP eller gör en statisk mappning i hosts-filen.

 

Används redan nu en IP och den ändå förlorar kontakten samtidigt som pingen funkar ligger problemet på ett högre skikt - dvs troligen i applikationen på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu kan jag återkoppla. Det hela slutade med att jag kallade in en annan kille som jag känner. Vi testade bland annat med att labba med hosts-filen. Dock utan resultat.

 

Vad som knäckte problemet var när han döpte om användarkontona på servern mot mer unika namn. Tidigare hade de samma namn som personen som var användare och det verkar som att Windows på respektive maskin på något vis blandade ihop begreppen. Med ett tillägg på varje användarnamn så har det fungerat sedan dess.

 

Jag tackar för all hjälp och tips jag fått!

 

 

 

 

Och jag lär väl snart vara tillbaka med nya frågor.... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...