Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klockan och uppkoppling


simkort

Rekommendera Poster

Vet inte om jag hamnat rätt.

Hursom, har en äldre dator också, där batteriet är slut.

Använder jag den går det inte att komma in på många sidor,

men om jag ställer datum och tid rätt går det bra.

Har någon en förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här har du ju nämnt i en annan tråd också och jag har ingen förklaring men kan du ringa in något speciellt datum som så att säga är brytgräns?

Ex. om datumet ställs till tidigare än 2001-01-01 eller liknande. Alltså om det går att återskapa felet utan att starta om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Byt batteri då kommer klockan att gå rätt och du kommer inte att ha dessa problem längre.

Finns att köpa på vilken dator eller elektronikbutik som helst.

 

Mina 5 öre i frågan.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Används t.ex. Säker http (SSL) vilket visas i adressraden med ett S efter Http (https://) som anslutnings metod så KRÄVER den av säkerhetsskäl att din klocka inte avviker mer än X minuter från serverklockan!

 

Där har du en av internetanvändningsfunktionerna som kräver att klockan går hyffsat korrekt samt givetvis har rätt datum!

Man kan få datorklockan att synka mot atomur på internet och därmed se till att klockan alltig går rätt! Plus att omställningen mellan normaltid och sommartid sker automatiskt! (detta görs t.ex. automatiskt i ALLA WinGuider-installationer, just för att det är bekvämt, underhållsfritt och minskar surfproblem mm.)

 

Ett klockbatteri till datorn kostar inte mycket så det är en riktigt god investering, speciellt med tanke på allt besvär man slipper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan få datorklockan att synka mot atomur på internet och därmed se till att klockan alltig går rätt! Plus att omställningen mellan normaltid och sommartid sker automatiskt! (detta görs t.ex. automatiskt i ALLA WinGuider-installationer, just för att det är bekvämt, underhållsfritt och minskar surfproblem mm.)

 

Har aldrig använt någon guide, och klockan är inställd som standard, och går alltid rätt, ställer alltid om sig rätt vid varje säsongsbyte.

Så är det för alla enheter i vårt nätverk.

Det är standard inställningen i en normal installation av Windows.

Att hålla på och ställa in sin klocka specifikt mot en "atomserver", behöver man alltså inte normalt.

 

Men det är vettigt att ha en friskt batteri på moderkortet, gör inget heller om man byter ut det mot nytt kanske vartannat år, är ingen kostnad, men då vet man att bios aldrig kommer att tappa datum och tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...