Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta ut Vista mot 8:an?


torpet12

Rekommendera Poster

Läste igår att MS slutar utveckla Vista men man kommer att underlätta byte till Windows 8 som lär släppas till hösten. Min dator, en stationär men 'kompakt' HP som inhandlades hösten 2008 var utrustad med Vista och hade för den tiden normala prestanda. Min fråga är nu: Skulle det funka med Windows 8 eller blir det 'för mycket' för en dator som skulle kunna vara byggd redan 2007?

 

Torbjörn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Det jag vet är att Microsoft skrivit att alla datorer som idag kör på Windows 7 också kommer att kunna köra Windows 8.

 

Troligen kommer du att kunna köra Windows 8 även på din Vista maskin, eftersom Windows 8 verkar dra mindre systemresurser och klara sig på mindre minne än Windows 7. Men det är bäst att se vilka uppgifter som kommer att släppas från Microsoft ang. detta.

 

Dom officiella systemkraven för Windows 8 Consumer Preview som inte är färdigutvecklad håller sig visserligen på samma nivå som Windows 7. Se denna tråd (länk):

Hårdvarukrav för Windows 8

 

Men som sagt, mitt tips är att det nog kommer att fungera.:unsure:

 

Och vill du redan nu testa så finns en guide hur du kan köra Windows 8 Consumer Preview - Virtuellt på din dator, utan att det stör befintlig installation. Då får du ju ett svar om inte annat, kräver visserligen att din dator klarar hårdvarukraven för virtualisering.

Länk: Guide - Installera och köra Windows 8 Virtuellt

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista kommer ju att stödjas med säkerhetsuppdateringar i 5 år till så det är ju inte precis någon brådska med att byta ut den och om 5 år är ju risken stor att datorn inte ens fungerar längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...