Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Importera guld


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Nja, inte riktigt så men avser att köpa ett guldsmycke "utomlands", alltså beställa via webben.

Nån som känner till om det finns några regler kring detta? Alltså "införsel" av just guld?

Ex. om det är OK med 18k men inte 24k osv..

Om man måste tulla & skatta osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kommentar jag hittade på en blogg sa...

Yes det måste du om ni inte sneakar det lite snyggt (vilket jag tror är svårt om man skeppar så värdefulla saker som tackor och mynt). Tullavgiften är 0-20% på varans värde (alltså vad du gav för den) + frakt + eventuell försäkring. Moms tillkommer, förutom på investeringsguld som ju är momsbefriat.

Och jag tycker det låter ganska rimligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på varifrån. Inom EU borde det inte tillkomma tull eller moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Beror på varifrån. Inom EU borde det inte tillkomma tull eller moms.

Just nu lutar det åt USA..

http://www.zales.com/

Edit: Zales kan inte leverera utanför USA så det får bli någon annan..

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
videofotografen

Så länge du köper obehandlat guld så är det väl världsmarknadspris som gäller. Dvs det är samma pris i alla länder om jag inte är felinformerad. Däremot om du tänkt köpa behandlat guld så är det stor skillnad i pris mellan ex Sverige o Thailand. Har själv köpt mycket smycken (guldarmband o guldhalsband) i Bangkok till bra priser. Nackdelen med Thaiguld är att man inte får den svenska guldstämpeln ingraverad utan det är istället stämplat med 18K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med Thaiguld är att man inte får den svenska guldstämpeln ingraverad utan det är istället stämplat med 18K.

 

Och att du aldrig kan vara säker på att det är äkta guld, ofta är det aldrig mer än 14K, men kan säljas för 18k, om man inte ser upp, säljs också ostämplat oäkta för att vara både 14 och 18K, så det gäller att se upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du köper obehandlat guld så är det väl världsmarknadspris som gäller. Dvs det är samma pris i alla länder om jag inte är felinformerad. Däremot om du tänkt köpa behandlat guld så är det stor skillnad i pris mellan ex Sverige o Thailand. Har själv köpt mycket smycken (guldarmband o guldhalsband) i Bangkok till bra priser. Nackdelen med Thaiguld är att man inte får den svenska guldstämpeln ingraverad utan det är istället stämplat med 18K.

Jo, men det är ju inte svar på frågan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

videofotografen

Och att du aldrig kan vara säker på att det är äkta guld, ofta är det aldrig mer än 14K, men kan säljas för 18k, om man inte ser upp, säljs också ostämplat oäkta för att vara både 14 och 18K, så det gäller att se upp.

Jag var mycket i Thailand under 80-talet o köpte alltid med mig (smugglade :blush: ) guldsmycken till Sverige men jag köpte alltid guld hos välrenomerade guldhandlare på "fina gatan" i Bangkok. Smycken som jag sedan sålde vidare här hemma i Sverige. Jag gav alltid den garantin till mina köpare att om de lämnade in ett smycke/halsband de köpt av mig till en guldsmedsaffär i Sverige o betalade den kostnad ett guldtest kostade o det visade sig att den karat jag hade uppgett överstämde så fick köparen själv stå får testkostnaden. Skulle det däremot visa sig att karathalten INTE stämde så betalade jag testkostnaden o återköpte guldet för samma pris som köparen betalat för guldet. Trots många resor till Thailand så hände det inte en enda gång att jag fick lägre karat än vad jag betalat o vad det var stämplat med.

 

DÄREMOT - beställer man ex ett halsband på 100g så går det ofta bort något eller några gram vid tillverkningen. Spill helt enkelt.

 

Går man till välrenomerade guldsmeder i civiliserade västeuropa så kan vara 100% säker på att man får äkta vara o att det är stämplat med rätt karathalt. Likaså om man går till de fina butikerna i ex Athen, Rom, Istanbul mfl men bör nog hålla sig borta från turiststråken i sol- o bad orterna. Där är det alltför mycket 14K som är i omlopp.

 

Däremot finns det mycket annat högkvalitativt som man kan köpa ex skräddarsydda skinnkläder. Lät sy upp skinnjacka, skinnväst o skinnjeans i södra Turkiet till under 1/6 av vad det kostar i London.

 

Jo, men det är ju inte svar på frågan..

 

Svaret på din fråga är JA - du får ta in 24K som privatperson. På samma sätt som du får köpa 1kg o 10kg 24K guldtackor o äga som privatperson i Sverige.

 

Vad beträffar införsel. Hur mycket väger guldsmycket o vad är värdet på det? Det finns en viss beloppsgräns för hur mycket du får föra in som privatperson från övriga EU moms- o skattefritt vill jag minnas.

 

Vad beträffar införsel från övriga världen. Har ett svagt minne av att man får föra in varor för 4.300 kronor men det är om man reser in vad varorna själv. Mer info om införsel finns på: Tullverket

 

Aktuellt guldpris (uppdateras dagligen) hittar du på http://www.goldprice.org

 

Tänk också på att ska du köpa smycken så är det 18K som gäller. INTE 24K av den enkla anledningen att 24K är alldeles för mjukt. En 24K ring kan du ex lätt trycka ihop med fingrarna så den blir helt platt. Ska du däremot investera i en guldtacka (obearbetat guld) så är det ENBART 24K som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Okej okej,, nu var det ju ett enda konfirmationskors i 14k jag tänkte beställa via postorder från USA men det blev inte så. Köpte på stan i stället. För två månader sen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Mikael63 locked this ämne

Tråden är låst då den tycks dra till sig spammare.
Dessutom exakt på dagen löst för åtta år sedan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...