Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Världens första 4 TB hårddisk


NordicOne

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Jag har gett upp de tera-stora hårddiskarna. Det är alldeles för mycket data att säkerhetskopiera och alternativet, att förlora 4TB på ett diskhaveri är för mycket. 500MB är mer lätthanterligt för säkerhetskopiering och återställning. Mycket är inte bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gett upp de tera-stora hårddiskarna. Det är alldeles för mycket data att säkerhetskopiera och alternativet, att förlora 4TB på ett diskhaveri är för mycket. 500MB är mer lätthanterligt för säkerhetskopiering och återställning. Mycket är inte bäst.

Det är lite intressant vad tillverkarna egentligen vill att man som konsument skall använda dessa diskar till. För dom måste ju ha förutsätt detta bekymmer, kan det var att dom medvetet vänder sig till entusiaster som har antagligen har byggt upp möjlighet till kluster med speglade diskar så man överlever en diskkrash. Eller kanske amatörpirater som tokladdar ned massor från nätet och kanske inte bryr sig eller förstår risken för diskkrash?

 

Själv är jag närmare den första kategorin då jag har en en rigg som speglar information då disk och kan överleva att en av diskarna krashar. Plus backup i det altid lika trendiga måålnet så mina viktiga dokument överlever även en brand som förstör hela staden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det där med hårddiskar och storlekar; hade en gång en MFM hårddisk på endast 20MB och sedan när jag skaffade en större 40MB så jag hade två st. i min gamla 286:a så tyckte jag att jag aldrig kommer att fylla dessa.

 

Sedan uppgradering av moderkort och professor till Cyrix 386:a samt en disk på 60MB - kommer aldrig att fyllas, därefter nytt byte av moderkort och professor till Intel DX 486:a 50MHz med jättedisk på hela 340MB (mitten av 90-talet) köptes på mässa i USA - den kommer man aldrig att fylla...

 

Tycker jag haft samma tankar vid varje uppgradering av diskarna, nu senast för ett halvår sedan, då jag stoppade in ytterligare en disk WD Black Caviar 2TB i burken tillsammans med 2 andra, en på 450GB 10Krpm samt en 1TB.

 

Börjar faktiskt närma mig utfyllnad även på dessa, videoredigeringar som tar mest plats.

Kör faktiskt också intern backup mot 2TB disken samt kopia till USB-disk. Spelar ju ingen roll vilken av diskarna i burken som rasar, är det systemdisken eller datadisken, så finns backupen kvar, och är det 2TB disken så är det bara att byta disk och ta ny backup mot denna.

 

Så jag skulle välkomna ytterligare en större disk, fast jag kan nöja mig med en 3TB och USB 3.0 :D

 

Fast det där med backup, jag körde tidigare med SCSI-bandstation under SCO-Unix System V R4 för Intel professor och 2-4GB taper och det fungerade ju klockrent. Taperna som gjordes på 90-talet är faktiskt fullt läsbara än idag - testade för skojs skull ett av banden för en tid sedan i en annan bandstation. Sekventiell lagring av datat, fast man kan få hela strukturen i en sorts databasfil till backupprogrammet, så man kan hitta igen enstaka filer.

 

Är väl brand då som kan sabba för mig, inbrott tror jag inte mycket på.B)

Och att lagra sådana mängder data i molnet, det räcker inte min fiberuppkoppling 100/10 Mbit/sek till för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt... men idag suger bandstation och SAN rockar :)

 

ja hade också en gigantisk 20MB HD en gång :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har missat en del av den senaste informationen men jag har för mig att den begränsning som åtminstone tidigare fanns i Windows NTFS till partitioner om högst 2,19TB nu är borta med 64-bitars Windows 7.

Skulle man i Windows 7 64-bit kunna skapa en en enda partition på en 4TB disk?

Jag säger inte att det vore optimalt med en enda partition men om man nu skulle vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har missat en del av den senaste informationen men jag har för mig att den begränsning som åtminstone tidigare fanns i Windows NTFS till partitioner om högst 2,19TB nu är borta med 64-bitars Windows 7.

Skulle man i Windows 7 64-bit kunna skapa en en enda partition på en 4TB disk?

Jag säger inte att det vore optimalt med en enda partition men om man nu skulle vilja.

NTFS utvecklas kontinuerligt så vissa begränsningar som tidigare funnits finns inte kvar. Men jag tror att en begränsning är att Windows inte kan boota från en NTFS-Partition som är större än 2tb. En icke bootbar partition kan vara upp till 16tb.

 

Men Windows 7 tror jag bootar från en dold systempartition på cirka 200mb, så du kan skapa en enorm partition, men Windows kommer själv möblera disken efter eget tycke för att komma runt 2tb begränsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just. Jag vet att det finns en särskild begränsning när det gäller systemdisken.

Inbillar mig att man kanske har en 4TB-disk för lagring och lägger operativ och program på en snabbare, mindre systemdisk.

Vi fick ju tips om Hitachi C10K900 / C10K600 och så finns ju gamla beprövade Velociraptor - och SSD naturligtvis.

Misstänker att Velociraptor och Hitachis snabba nya hdd kommer att bli en ganska snart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs väl att disken formateras i GPT (GUID Partition table) om jag förstått det rätt.

 

I cannot create a partition that is larger than 2TB. How do I resolve this issue?

Ändra en MBR-disk till en GPT-disk

Windows and GPT FAQ

Fast detta gäller väl bara systemdisken?

Jag har en extern WD MyBook usb-disk som har en enda NTFS-partition på 2794 Gb och den behövde jag bara formatera direkt i Windows Diskhantering.

Men om den använder en GPT ändå vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Partitioneras till GPT istället för MBR är väl rättare ord än formateras.

Jag vet faktiskt inte var man ser detta, men det framgår väl i länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isf har du UEFI isf BIOS i moderkortet

Min systemdisk är bara på 1TB och moderkort/BIOS ett par år gamla så jag har varken UEFI aktiverat eller GPT på någon hdd.

Om jag har förstått rätt (efter lite research) så är det när man har en systemdisk större än 2,2TB som man måste ha en GPT-formaterad disk att boota ifrån istället för MBR.

Då måste man ha "UEFI Boot Moode" aktiverat i BIOS på moderkortet som alltså måste vara kompatibelt/uppgraderat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...