Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Akamai NetSession" något att ha kvar?


Martin79

Rekommendera Poster

Idag fick jag upp att en fråga från min brandvägg att "Akamai NetSession" sökte tillgång. En google säger att det ska snabba upp internet flertalet gånger vad det gäller stream av film etc. Kan inte minnas att jag installerat det och måste installerats när jag installerat något annat.

 

Bör jag ta bort det eller ha kvar och acceptera i min brandvägg? Fungerar det, dvs internet blir snabbare?

 

När jag väljer att avinstallera i kontrollpanelen får jag en varning att vissa saker med internet kan sluta fungera: http://s13.postimage.org/qndg0m4zb/Akamai_varning.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på dator så brukar jag ställa ganska stora krav på vad som finns i den. På min media-pc så avinstallerar jag gärna saker jag vet att jag inte använder regelbundet. Och speciellt så skulle jag avinstallera program som jag inte vet hur dom kom dit till att börja med.

 

På min andra dator så har jag inte avinstallerat och rensat riktigt så mycket som jag borde. Men jag brukar åtminstone försöka lägga en dag per halvår att gå in och avinstallera även på den. Det har gjort att en del program inte fungerar som de ska, men då lägger man några extra timmar på att installera om sånt som man nu vet att man faktiskt använder.

 

Så jag hade avinstallerat NetSession och sen utvärderat om saker går bra eller om något slutade fungera. Om att fungerar precis som innan, så låter jag det vara avinstallerat. Om saker helt plötsligt skulle fungera sämre, då skulle jag nog omvärdera mitt beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en lista över företag som använder sig av Akamai för nedladdning av filer (Download manager): http://www.akamai.com/html/customers/customer_list.html

Har du nyligen installerat något program från något av dem?

På sidan http://www.werockyourweb.com/forums/what-is-akamai-netsession-client-netsession-win-exe finns flera förslag på program, Dropbox, iTunes, Adobe Acrobat, Need for Speed World, World Of Warcraft, Adobe Photoshop osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej! Jag fick uppmaningen att ladda ner Akamai NetSession Client när jag köpte Adobe Premiere för att det påstods snabba på nedladdningen av programmet. Nu får jag Säkerhetsvarning vid start av datorn "Vissa funktioner i det här programmet har blockerats av Windows-brandväggen" och sedan: "Tillåt Akamai NetSession Client att kommunicera med följande nätverk: Alt 1: Privata nätverk, till ex. hem- el. arb.pl.  Alt 2: Offentliga nätverk... Bör jag tillåta åtkomst? Är det nödvändigt för att sedan jobba i Adobe Premiere med filmredigering?? Tacksam för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej, det behövs inte när du använder Adobe Premiere utan du kan avinstallera Akamai NetSession.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...