Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

logga in på ny serverplats


karlivar

Rekommendera Poster

Jag har i många år haft fri serverplats 50 Mb på atspace.com Fungerat jättefint, inga störande annonser eller serverstopp. Nu erbjuds man 1000Mb friplats. Har fått mail om att jag nu har den serverplatsen tilldelad, men begriper inte vad jag ska fylla i för uppgifter i mitt enkla FTP-program, för att komma åt servern och kunna börja överföra filer dit. Kan någon tolka de mail jag fått och hjälpa? se bif filer

post-69158-0-53824900-1333556117_thumb.jpg

post-69158-0-46726100-1333556129_thumb.jpg

post-69158-0-75510900-1333556141_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska fylla i det användarnamn och lösenord som står under "FTP account information".

 

Sen måste du också fylla i FTP host så då får du göra det som står vid "FTP Hostname".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska fylla i det användarnamn och lösenord som står under "FTP account information".

 

Sen måste du också fylla i FTP host så då får du göra det som står vid "FTP Hostname".

 

 

Ja nu nalkas vi mitt elände och problem fylla i FTP host

 

göra det som står vid "FTP Hostname det är just det jag inte begriper. Jag har trott/hoppats att jag inte skulle behöva köpa en domän. Att jag skulle tilldelas något som skulle sändas till mig i mail, (som förra gången). Då blev det enkel match att fylla i alla tre eller fyra rutorna i FTP-programmet. Den gången utgjorde mitt username även det prefix (eller vad jag ska kalla det) username.atspace.com = min plats att härja på. Men nu förstår jag nada!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt användarnamn och lösenord står ju i klartext i mejlet (även om du i bilden har strykt över det).

 

Det som du står att du ska göra för att få fram FTP host är något specefikt för just din host.

 

Direkt översatt så måste du lägga till en domän i din kontrollpanel. Hur det fungerar eller hur din kontrollpanel ser ut vet ju bara du och din host. Så det bästa är att fråga din host om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direkt översatt så måste du lägga till en domän i din kontrollpanel. Hur det fungerar eller hur din kontrollpanel ser ut vet ju bara du och din host. Så det bästa är att fråga din host om det.

Tack!

 

Då bör det vara så att jag inte missat något i texten som jag bifogat. Jag har missat något steg tidigare i proceduren när jag ansökte om friserverplats. Informationen är inte tillräcklig ännu. One step more!

 

När jag försöker "lägga till en domän i min kontrollpanel" så hamnar jag i ett läge att jag måste köpa en domän.

 

men de säger sig inte heller kunna ge support till oss "free-passagerare" så det blir kanske för svårt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju väldigt mycket som att du måste köpa en domän.

 

Om du i din kontrollpanel kollar in FTP delen om det finns en sådan så kanske det där finns någon IP adress som du kan använda som FTP host eller någon annan sub domän kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atspace.com är din host så i så fall kopplar du upp till deras egna server vilket dom såklart inte tillåter.

 

Ja FTP ligger i princip alltid på port 21.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju väldigt mycket som att du måste köpa en domän.

 

På min fråga till fick jag svar att

 

sales@supportindeed.com

 

Hello,

Yes the account is free. Så då satsar jag på att det skaaa gå att ansluta

 

 

I ett annat mail fick jag följande uppgifter

 

Just in case you want to upload files, you should use these FTP credentials :

 

FTP Hostname : 83.xxx.xx.xxx (jag försöker dölja några siffror här) I vilken ruta ska denna uppgift läggas? Måste det till ytterligare trådtext?

FTP Username : X helt begripligt

FTP Password : x likaså

FT Port : 21 helt klart.

Problemet är att jag ändå, efter ifyllande i mina rutor i FTP-prog. inte kan se att det går att ladda upp filer till servern?

 

Hur ska rutorna fyllas i Se bif fil

post-69158-0-31651500-1333726605_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FTP hostname ska skrivas in i FTP server fältet.

 

Done! Och ändå ingen succe

Kan bif bild ge dig en ledtråd att lotsa mig vidare i detta mysterium?

post-69158-0-18323500-1333734161_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den bilden verkar det som att du måste lägga till en domän.

 

Men att köpa en domän kostar bara 99 kr per år så det är ju inte dyrt direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den bilden verkar det som att du måste lägga till en domän.

 

Men att köpa en domän kostar bara 99 kr per år så det är ju inte dyrt direkt.

 

Kan så vara. Men det irriterar mig att man inte ger direkta besked. Eller så förstår man inte där hur okunnig jag är (och jag tror inte jag är unik här). Man måste kunna ge raka besked.

Jag skrev efter 2 dgrs letande, funderande och irritation:

 

I thought I had got a free server place. Hosting Information

Hosting Package: FREE Web

 

But it seem to me as I have to by for a hosting name. Than I dont want it. You get it back

Då svarar de omedelbart: Hello,

Yes the account is free.

Please advice.

Best Regards,

Jag grubblar nu på om de s k fria "underdomäner" som ingår i paketet är nyckeln till problemet. Jag kanske inte förstår hur man ska peka sitt FTP-prog mot underdomän? M a o om man har tilldelats en underdomän, kanske man inte behöver egen registrerad domän?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ha en underdomän så måste du ju först ha en domän, men du kanske får en underdomän ifrån dom som bygger på deras domän?

 

Sen är det precis som dom säger, serverplatsen är gratis men du kan fortfarande vara tvungen att köpa ett domännamn.

 

Domännamn är ju inte en tjänst som host ger dig, dom ger dig bara möjligheten att registrera domännamn. Så det du betalar för ett domännamn går inte till hosten. För en .se domän så går det till iis.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ha en underdomän så måste du ju först ha en domän, men du kanske får en underdomän ifrån dom som bygger på deras domän?

 

Ja så är det. Efter 4 dagars läsande, grubblande, support och tester är jag imål.

De kunde ge mig en underdomän. Jag har nu 20 ggr större yta att bygga min webb på. Men det har också blivit 10 ggr svårare att komma åt friplatser.

Säljandest konst har förfinats.

Men olé! Det funkar. Tack för att du diskuterade med mig hela vägen. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...