Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa Word 97-2003 dokument med högerklick i utforskaren?


Fortius

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som de flesta säkert vet, kan man skapa ett nytt Word dokument, genom att högerklicka i en mapp, i menyn peka på "Nytt", och i undermenyn, som öppnas, välja önskat objekt (se bild).

 

När jag skapar ett Worddokument på detta sätt, så blir det alltid ett Word 2007 dokument (*.docx). Jag vill att det skall bli ett Word 97-2003 dokument (*.doc).

 

Vet någon, om detta är möjligt att åstadkomma, och i så fall hur?

post-125727-0-12182600-1333543831_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skapar ett Worddokument på detta sätt, så blir det alltid ett Word 2007 dokument (*.docx). Jag vill att det skall bli ett Word 97-2003 dokument (*.doc).

Prova med att installera dessa nycklar (på egen risk):

ContextMeny_ShellNew_doc.zip

post-124424-0-16278000-1333818407_thumb.png

Om det inte fungerar så gå in i registret på [HKEY_CLASSES_ROOT\.doc\Word.Document.8\ShellNew] och kolla så att det ser ut enligt bifogad bild. Om där finns någon extra nyckel så ta bort den.

"Word.Document.8" står för att det är den 8 utgåvan av Word. För Word 2007 och docx står det motsvarande "Word.Document.12".

Med denna åtgård får du möjlighet att skapa både doc och docx från skrivbordet. Vill du inte kunna skapa docx så kan du ändra "ShellNew" under "Word.Document.12" till t.ex "_ShellNew". Docx finns några rader nedanför doc.

Om du inte får det att fungera första gången med "Högerklich", "Nytt" och Word 1997-2003 på skrivbordet. Försök en gång till för registerändringar verkar vara lite sega. Verkar som de aktiveras första gången och nästa gång fungerar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...