Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Terminalen!

Mikael63

Recommended Posts

Söker en ersättare till gamla hederliga terminal.exe från Windows 3.11

Alltså som går att köra (direkt i) i W7-64.

Uuuummhh... Användes inte terminalen för bbs-anslutningar? Och sånna är väll ganska ovanliga nu för tiden.

Hursomhelst så tror jag att PuTTY kan vara något liknande. Du kanske kan snegla på websidan och bedömma själv.

Njae.. inte riktigt..

Hyperterminalen går att kopiera in, och köra, i W7 men jag har aldrig gillat den klienten...

Flyfisherman

Skulle Telnet fungera?

Den ingår ju i Windows7, fast man måste manuellt aktivera den.

Annars kanske jag inte riktigt förstod vad du vill göra.;)

Det händer ibland att man behöver ansluta viss kommunikationsutrustning till den seriella porten och med terminalen eller hyperterminalen skicka kommandon.

Terminalen är också ett enkelt verktyg för att testa att com-porten "lever" då man vid bygling av pin 2 & pin 3 ska få tillbaks det man skriver.

Tycker Hyperterminalen är så "bakfram" att jag föredrar hederliga Terminalen där det också mycket enkelt går att lägga in dessa kommandon i de funktionsknappar som finns tillgängliga.

Telix är/var ett annat bra program. Kanske finns kvar än och fungerar med 64-bit...

Jag tänker nog föreslå PuTTY igen. Det har stöd för att prata com-portar. Åtminståne om jag tolkar denna guide rätt. Den nämner visserligen USB-utveckling. Men jag tror ändå att den inte bryr sig om det är usb eller gammal klassisk com-port.

http://www.ehow.com/how_8733462_use-putty-serial-connection.html

Tack!

Den lilla guiden var en spark i rätt riktning. Ska göra nytt försök efter påskledigheten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...