Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansvarig för internetabonnemang, nerladdning vem tar smällen?


patrikatstenbeck

Rekommendera Poster

patrikatstenbeck

Hej!

Har en ganska viktig fråga som jag hoppas få bra svar på, vet inte om detta är rätt kategori.

 

Om jag står på ett internetabonnemang på en adress, men bor på en annan. Allt finns så att säga på papper.

I det hushållet som jag inte bor på, om en gäst till mig som sover/hyr/besöker får tillgång till mitt internet och laddar då ner och blir tagen för det. Är det jag som får smällen då jag står på abonnemanget eller är det han eftersom dem spårar till hans dator?

 

Om allt ansvar ligger på ägaren till internetabonnemanget, kan man begära från sin leverantör att blockera alla portar i min router o i deras system så att det inte går att komma åt bittorrent och liknande :blink:

 

Tack till er som tar tid och svarar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så är det den som är skriven på abonnemanget som är juridisk ansvarig, handlar det om ett fast abonnemang, så brukar den som är skriven på adressen, kopplas ihop med abonnemanget genom personnummer eller liknande.

 

Är du skriven på abonnemangsadressen, men bor på en annan, då tolkar jag det som att du blir juridisk ansvarig ändå.

Men jag tror inte du kan begära att din leverantör för abonnemanget går in och spärrar på olika sätt.

För är routern säkrad på normalt sätt, så kommer operatören inte åt den.

Det är väl bättre att tala om för den som är användare, att inte hålla på och ladda ner på sådant sätt.

 

Om du hyr ut hushållet, eller låter någon använda hushållet, så kan ni ju skriva ett kontrakt, där det står exakt hur hushållets internet får användas, och vad som händer om detta inte följs.

 

Funkar inte detta, då finns ju inget förtroende mellan er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så är det den som är skriven på abonnemanget som är juridisk ansvarig [...]
Beror ju på vad man avser med (juridiskt) ansvarig...

Har inte kollat upp det men att du skulle vara straffrättsligt ansvarig håller jag för föga troligt. Att du är civilrättsligt ansvarig (gentemot internetleverantören) är å andra sidan mer troligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag sett är att en förutsättning för att bli fälld för uppladdning

(det är inte straffbelagt att ladda ner om du inte spar det nedladdade materialet, du måste både ladda ner och spara det du laddar ner)

är att när polisen står vid dörren så erkänner du.

Att det är du som sysslat med fildelning.

Om du istället nekar och säger att det kan vara vem som helst i familjen eller kompisar till barnen som LANat som utnyttjat ditt nätverk,

du kan tom ge polisen en lista med namn

så slutar det där.

Orsaken är att utan skälig misstanke mot EN misstänkt kan inte polisen gå vidare.

 

Jämför de klassiska misshandelsfallen/mordfallen där man vet att två personer varit på platsen.

Men man vet inte vem som begick mordet.

Båda frikända.

Om ingen erkänner.

 

Ett annat exempel. Din bil har blivit fotad i för hög hastighet av en trafipax(?)kamera.

Men man klarar inte att identifiera föraren.

Då hander ingenting.

Det är inte du som får böterna. När man inte kan identifiera föraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...