Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera 3G Routrar samtidigt


bengy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som vet om man kan ha fler 3G routrar samtidigt utan konflikter till en pc/server? Min tanke är att använda flera olika 3G routrar med olika SIMkort i varje för att undvika roaming när jag flyttar mig mellan olika länder. Jag har fått besked att man bara kan använda en åt gången och byta kabel mellan dem beroende på vilken man skall/vill använda men tänkte att man kanske kunde använda någon router (kanske med någon form för fallback funktion eller liknande) och slippa byta kablar varje gång. Skulle då blockera roaming.

 

Några idéer eller tips att hämta här?

 

Novis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte flera routrar. Du behöver väll bara byta simkort i routern. Eller tänkte du sätta din rigg på ett höghastighetståg och plöjja igenom Europa på några timmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Var kanske lite otydlig men det är på ett fartyg och routrarna sitter lite dumt så det är bökigt att byta SIM och idag flyttar vi kabel men tänkte/hoppades att man skulle kunna slippa det också eventuelt.

 

Novis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuellt kanske går det genom att du har ett nätverkskort i datorn per router. Om routern är inställd på att inte roama så kommer datorn inte ut på nätet genom den routern och kommer förhoppningsvis att växla över till en som fungerar.

 

Men det är en väldigt stor förhoppning. Och om du har laptop så går det nog inte alls då du inte har plats för alla nätverkskort.

 

Å andra sidan så har ju företag fallback lösningar när nätverk går ned. Men det sitter oftast inbyggt i routrara. Min router där hemma kan ju till exempel ringa upp 3g om bredbandet går ned. Så eventuellt kan du sätta en extra router mellan dator och ursprungsrouter. Så när ursprungsroutern kopplar ned pga roaming så ringer extraroutern upp 3g-modemet.

 

Men det fungerar bara mellan två punkter naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...