Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filmer hackar på datrorn


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har börjat få ett problem att videoklipp hackar på datorn. Jag har testat vlc och mediaplayer men båda hackar. Startar jag om datorn kan problemet bli löst men vi nästa uppstart av datorn kan det vara tillbaka. Vad kan felet bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att installera om eventuella codecs på din dator?

 

Har precis gjort en ominstallation på hela datorn och rensat allt. Ska testa och installera lite codecs så får vi se om det löser sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar oftast vara äldre pc med pata-hårddisk som beter sig så.. Testa också att köra optimering på hårddiskarna ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar oftast vara äldre pc med pata-hårddisk som beter sig så.. Testa också att köra optimering på hårddiskarna ..

 

Jag installerade lite olika codecs men ingen hjälpte. Alla filmer ligger på en extern hårddisk där jag nu gick in på dess egenskaper och ändrade så att den (och alla undermappar) blev optimerad för just filmer. Windows är installerat på datorns hårddisk som är en laptop. Var det denna optimering du tänkte på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Prova att kopiera över en film till datorns hårddisk och starta filmen från denna istället.

 

Och vad är det för typ av film, HD film, upplösning?

Gäller det alla typer av filmer?

Har det alltid varit så, eller är det något som plötsligt börjat?

 

Vad har du för dator, fabrikat och modellbeteckning?

Processor och grafikkort?

Operativsystem?

Hur mycket primärminne (ramminne)?

 

Spelar du upp högupplöst film så kräver detta mer av datorns hårdvara, inte minst processorn.

Har du dessutom flera andra program igång samtidigt, särskilt sådana som också använder hårddisken samtidigt och tar upp CPU (processor) kraft så kan det ge problem.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att kopiera över en film till datorns hårddisk och starta filmen från denna istället.

 

Och vad är det för typ av film, HD film, upplösning?

Gäller det alla typer av filmer?

Har det alltid varit så, eller är det något som plötsligt börjat?

 

Vad har du för dator, fabrikat och modellbeteckning?

Processor och grafikkort?

Operativsystem?

Hur mycket primärminne (ramminne)?

 

Spelar du upp högupplöst film så kräver detta mer av datorns hårdvara, inte minst processorn.

Har du dessutom flera andra program igång samtidigt, särskilt sådana som också använder hårddisken samtidigt och tar upp CPU (processor) kraft så kan det ge problem.

 

Mvh

 

Jag ska testa attt kopiera filen till datorn nästa gång.

 

Det är inte HD-filmer. Ett film som hackar är en avi-fil på 232 MB. 28min lång.

Video: Bildstorlek 640x352. Datahastighet 1013 kbit/s, total bithastighet 1148 kbit/s, bildrutefrekvens 25 bildrutor/sekund.

Ljud: Bithastighet 135 kbit/s, 2 kanaler (stereo), ljudsamplingshastighet 48 kHz

 

Tror inte filmklippet har någon roll då detta händer på alla filmer jag testat. När jag startar om datorn så fungerar det igen.

 

Datorn är en laptop; HP Pavilion dv6 Notebook PC

Processor: AMD Athlon II Dual-Core M300 2.00 GHz

RAM-minne: 4 GB

64-bitars operativsystem

 

Hittade inget om grafikkortet.

 

Jag startar filmen efter jag har startat datorn så inget annat är igång. Jag skickar en bild från aktivitetshanteraren så ni kan se vilka processer som är igång. Dock kommer bilden från när det gick att spela film och just då spelas ett annat klipp än de ovan nämnda.

 

Laptopen är ca 2år gammal

post-50353-0-05043300-1333743612_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1077130-hp-dv6-processor-underklockar-sig-till-0-8-ghz-istallet-2-ghz/

 

Länken kan ge en förklaring till varför Videorna hackar .Datorn varvar ej upp som den ska när den belastas.I det här fallet var datorns öppningar och kylelement igensatta.

 

Ett bra program för att kontrollera temp belastning och hastighet hos CPUn är PCWizard 2012 startar man programmet och sen minimerar kommer en ruta upp i (normalt) övre högra hörnet med intressanta data.

 

Vänder du på din dator så kan du ge datorns hela beteckning .Dv6 finns i ett otal varianter.

PC wizard kan även ge uppgift om exempelvis vilket grafikkort som är installerat.

 

Utropstecken eller dyl. i Enhetshanteraren ?

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1077130-hp-dv6-processor-underklockar-sig-till-0-8-ghz-istallet-2-ghz/

 

Länken kan ge en förklaring till varför Videorna hackar .Datorn varvar ej upp som den ska när den belastas.I det här fallet var datorns öppningar och kylelement igensatta.

 

Ett bra program för att kontrollera temp belastning och hastighet hos CPUn är PCWizard 2012 startar man programmet och sen minimerar kommer en ruta upp i (normalt) övre högra hörnet med intressanta data.

 

Vänder du på din dator så kan du ge datorns hela beteckning .Dv6 finns i ett otal varianter.

PC wizard kan även ge uppgift om exempelvis vilket grafikkort som är installerat.

 

Utropstecken eller dyl. i Enhetshanteraren ?

LARSAS

 

Datorn lät mycket förut, därav ominstalationen av Win7. Det kan troligtvis vara pga damm eller liknande i datorn. Är inte helt säker på hur jag ska öppna den för att rensa detta.

 

Model: dv6-2003SO

 

Inget konstigt i Enhetshanteraren.

 

Har nu installerat PC Wizard 2012 så får vi se om den säger något. Dem senaste uppstarterna har det inte varit några problem att se film så det kanske löste sig ändå men det kan ju hända att det dyker upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta säger PC Wizard

 

CPU 797,93MHz CPU Temp 78 C

Core #1: 77,5 C

Core #2: 77,5

Cpu #1 : 5,03W

Core #1 Load: 11%

Core #2 Load: 12%

GFX: 75 C

GFX Load: 0%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta säger PC Wizard

 

CPU 797,93MHz CPU Temp 78 C

Core #1: 77,5 C

Core #2: 77,5

Cpu #1 : 5,03W

Core #1 Load: 11%

Core #2 Load: 12%

GFX: 75 C

GFX Load: 0%

 

Om datorn har legat så här ett tag,ej just återgått från hög belastning och frekvens ,så är tempen åtminstone ca 30 grader för hög.Min egen liknande Dv6 dator men med en Turionprocessor ligger vid den belastningen på knappt 50 grader.

 

Rengöring av undersidans öppningar med tryckluft på burk eller kanske dammsugning är ett första steg.Speciellt utblåsen i övre vänstra hörnet är viktiga.Innanför

sitter nämligen kylelement som via heatpipes kyler processor och grafikkort .:Elementen får ej vara igensatta av damm.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn har legat så här ett tag,ej just återgått från hög belastning och frekvens ,så är tempen åtminstone ca 30 grader för hög.Min egen liknande Dv6 dator men med en Turionprocessor ligger vid den belastningen på knappt 50 grader.

 

Rengöring av undersidans öppningar med tryckluft på burk eller kanske dammsugning är ett första steg.Speciellt utblåsen i övre vänstra hörnet är viktiga.Innanför

sitter nämligen kylelement som via heatpipes kyler processor och grafikkort .:Elementen får ej vara igensatta av damm.

 

LARSAS

 

Jag tog och damsög försiktigt de öppningar samt luckor jag lyckades öppna. Vid start av datorn låg alla temperaturer på 50 C och nu efter jag har kollat på en film ligger dem på runt 73 C. En sak jag inte har nämt är att batteriet är trasigt och borttaget från datorn, den kör alltså enbart på sladden. Jag har även datorn kopplad till en platt-TV där jag visar filmerna samt ljudet överförs via Bluetooth till ett ljudsystem.

 

CPU 797,93MHz

CPU Temp 72 C

Core #1: 71,9 C

Core #2: 71,9

Cpu #1 : 5,03W

Core #1 Load: 10%

Core #2 Load: 7%

GFX: 69C

GFX Load: 0%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

 

Har lyckats hitta något intressant som har hjälpt mig att undvika att filmerna hackar. När jag kollar på filmerna har jag en HDMI-kabel kopplad till en TV. I vanliga fall brukar jag slå på datorn och direkt efter slår jag på TV:n så att de startar samtidigt och då brukar filmerna hacka. Om jag istället startar datorn först och sätter på en film så fungerar det helt hackfritt och jättebra. Sedan kan jag sätta på tv:n och allt fungerar utan problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...