Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visa start/stopp cell för dynamiska sektioner


KTZ

Rekommendera Poster

Jag behöver ta ut var de olika "sektionerna" startar och slutar i nedan exempel. Sektionerna är helt dynamiska så jag vet aldrig var de börjar och slutar eller hur många sektioner det är.

 

Någon som kan vägleda mig hur detta görs i Excel/VBA?

...A

1 X

2 X

3 X

4

5 X

6 X

7

8 X

9 X

 

Resultat

Sektion1: A1:A3

Sektion2: A5:A6

Sektion3: A8:A9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det här kan vara en nöt att knäcka formelmässigt.

 

En fråga innan jag startar:

Antalet områden är det helt dynamiskt eller finns det en rimlig övre gräns på hur många områden det är? Är det alltid tre eller är det obekant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thumbsup.gif

De är såklart helt dynamiska, antal celler för de olika områdena går inte att sätta någon gräns för eftersom de har en väldigt stor variation. Antal områden varierar inte lika mycket men kan vara allt ifrån 1 till 20. Hoppas att detta svara på dina frågor.

/KTZ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max 20, inte fler. Då går det att lösa det via formler och det är nästan alltid att föredra.

 

Ta en titt på detta exempel.

 

Lite formler i G och H som räknar ut vart varje område börjar slutar. En stödformel i B så att andra PASSA har något att söka på, söka efter tom cell går inte.

i I3 har du ett exempel på en dynamisk referens till första området.

 

Vill du lägga in sista formeln i ett namn, skapa en dynamisk referens går det bra. Bara att låsa referenserna till beräkningscellerna. Dessa celler kan du flytta till annat blad, likaså hjälpen i kolumn B.

Viss felhantering bör läggas till.

Dymaniskt.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...