Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon ide att sätta i mera minne i en äldre dual core P5


rammega

Rekommendera Poster

Har uppgraderat en äldre dator till win7.

Funkar bra så här långt. Men är det någon ide att sätta i mera minne?

Sitter 2G DDR2 just nu.

Kanske för lite uppgifter på maskinen?

Motherboard ASUS P5 KPL-VM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vad du tänker använda din dator till så kan det vara en god idé. Jag hade en liknande som Media-PC. Fungerar toppenbra för tv, youtube och dvd. Men blu-ray då hade den svårt att orka med. Så därför upppgraderade jag min till en Core 2 Duo. Kommer inte ihåg exakt varför blu-ray gick långsamt. Tror det var krypteringen som drog för mycket kraft + ett ganska svagt grafikkort som var inbyggt på moderkortet. Men kanske fungerar fint om du har ett tredjepart grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänker ha den som surfdator. Och det jag egentligen undrar är om den kan hantera 4G typ.

Och det sitter ett ATI Radeon HD 4600 i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en idé att klura ut exakta modellbeteckningen på din cpu. Pentium Dual Core finns i både 32-bit och 64-bit varianter. Beroende på vilken du har så kommer datorn inte erkänna alla fyra gig du petar in i den.

 

Plus att du måste uppgradera till en 64-bitars windows för att kunna nyttja det också.

 

Eller så gör du det enkelt för dig och lägger bara till en gig ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Tack det låter ju bra. Ska se om jag hittar sådana gamla minnen på nätet kanske.

Hmmm måste dom vara i parvis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bästa prestanda ska det vara minnesmoduler som säljs i par, enligt den tidigare länken. En vanlig surfdator är jag tveksam till om den behöver mer än 2 GB RAM. Hur mycket av minnet är ledigt nu när datorn används (framgår t ex i Aktivitetshanteraren)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 32-bitars dator kan adressera cirka 3,3 gigabyte ram. Exakt hur mycket har jag glömt. Men det är den totala mängden minnes adresser som finns i en dator, vilket är betydligt fler än bara de ram-kretsar man sätter på moderkortet.

 

Till exempel så har ditt grafikkort x-antal mängd minne. Eventuellt om du har ett ljudkort så kan det ha x-antal mängd minne. Denna mängd måste du dra ifrån den mängd ram du har på moderkortet. Men för att göra saker krångligare så är det egentligen den mängd minnesadresser som dessa kretsar har du ska dra ifrån. Och det är inte helt säkert hur många det är.

 

Om du har tre gig ram på moderkortet och ett grafikkort med bara 128mb så kommer allt säkert få plats i windows. Men om du har två gig ram och ett grafikkort med två gig. Då blir det knepigare. Och för att krånga till det ännu mer så kommer windows säkert variera detta beroende på vad det tycker, vad du gör och månens faser.

 

Så om du pysslar med excel så kanske windows bestämmer sig för att adressera mindre mängd på grafikkortet och om du spelar spel så kanske den bestämmer sig för att adressera mer. Jag tror inte vi någonsin kommer få reda på exakt hur windows bär sig åt.

 

Men 3 gig +/- 256 meg kan vi säga för enkelhetensskull. Och då har vi nog förenklat rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha nu har jag kliat hål i huve.

Så nu stoppar jag i 1G till så får vi se.

23% används när bara win är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Att du kör med Windows 7 32 bitar är nog bra på denna, eftersom den utgåvan drar mindre resurser (minne) än Windows 7 64 bit.

http://windows.micro...em-requirements

 

Minst resurser hade Windows XP 32 bit dragit.

http://sv.wikipedia....s_XP#Systemkrav

 

3GB minne låter bra eftersom du inte kan utnyttja 4GB fullt ut på ett 32 bitars system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...