Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung TV som bildskärm, problem


joad

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ska väl börja med att be om ursäkt om jag skickar den här frågan till fel forum, men de problem jag har inträffar när jag använder min Samsung LE26C355 som bildskärm till datorn.

 

Jag har återfått ett konstigt problem som försvann för kanske ett och ett halv år sedan, utan att jag någonsin begrep varför det uppstod och lika lite fattade varför det försvann.

 

Mitt problem: när jag startar datorn efter att den stått avstängd börjar den (ofta, inte alltid) ganska snart efter inloggning i Windows XP blinka till svart och sedan bli helt svart med klagomål om att den inte får någon signal och därefter gå över till att hävda "Ej tillgängligt läge".

 

Jag har letat mig gul och blå efter någon inställning på TV:n där jag kan säga till den att alltid, oavsett vad som än händer visa 1024x768 bildpunkter, vilket är den upplösning som jag tycker ger bäst resultat för mig och som är den upplösning jag angivit i XP. När datorn bläddrar igenom informationen från BIOS och annat, innan innan XP drar igång, hinner jag se att TV:n slår om till 800x600 men så snart XP initierats växlar den till 1024x768.

 

Jag vet som sagt inte varför jag tidigare hade problemet och jag kan inte påminna mig att jag gjorde något annat än att byta grafikkortsdrivrutiner ett par gånger och sedan försvann det, dock utan direkt koppling till bytet av drivrutiner, det liksom bara dog ut så sakteliga. Samma sak gäller nu. Jag är helt oförstående till vaför datorn börjat göra så här igen. I höstas fick jag hjälp här för att spåra upp och bli av med några förskräckligt envetna program som segade ner min dator i starten och innan jag tog hjälp här var jag nog inne och petade på nästan varenda process i hela datorn inklusive drivisar, utan att jag fick några problem av det här slaget. I vår har jag verkligen inte gjort mycket annat än varit nöjd med att datorn startar så snällt och surfat runt som vanligt.

 

Ska jag se något mönster så verkar det som att problemet något oftare dyker upp om/när jag startar Skype (vanlig textchat räcker), Youtube och andra liknande nättjänster, men det är inte konsekvent så att någon särskild applikation eller webbsida alltid utlöser problemet.

 

Vad mer kan ni vilja veta? I datorn sitter ett ATI Radeon HD 4770, jag har 2GB RAM, en Intel Core 2 Quad på 2.33GHz. Jag har inte brytt mig om att installera mer än drivrutinerna till grafikkortet, eftersom jag inte använder dubbla skärmar och en massa annat lull. Förresten var Catalyst en av de saker jag plockade bort när jag fajtades med långsam start i höstas, det var inte problemet, men eftersom jag inte saknat det har jag inte brytt mig om att installera det igen och datorn har snällt uppfört sig hela vintern fram till för någon vecka sedan.

 

Jag har just uppgraderat till ATI/AMD:s senaste drivrutiner men strax efter havererade datorn igen. Enda sättet att komma runt är att trycka på och hålla in startknappen tills XP stänger av sig och börja om från början, för jag ser ju ingenting på skärmen. Då tuffar det oftast på utan problem och kan stå på hela dagen.

 

Hoppas nu att detta inte är ytterligare ett exempel på vad som kan hända när en hårddisk dör. Jag hade tidigare problem med en dator som vägrade starta innan den "blivit varm" och det visade sig till slut vara ett hårddiskproblem. Nu verkar datorn ha ett liknande "bli varm"-problem, men... intermittent...

 

Några förslag? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi får väl se. Jag har nu bytt min systemdisk till en SSD, för prestandans skull. Mot alla odds så har jag lyckats klona min gamla disk, så allt annat är samma. Allt verkar funka och fort som attan går det. Det verkar dessutom som att mitt problem har försvunnit, så kanske det helt enkelt var min gamla disk som var på väg mot hårddiskarnas himmel och ville säga adjö. Jag slutar bevaka tråden och återkommer inte om inte eländet gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...