Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompatibilitet för externa hårddiskar


LonelyGreyWolf

Rekommendera Poster

LonelyGreyWolf

Hej! Jag funderar på att köpa en extern hårddisk, men det är en detalj som oroar mig. På de flesta externa hårddiskarna står det: "Kompatibel med: Windows XP, Vista, 7". Betyder detta att jag inte kommer kunna använda hårddisken i framtiden, till kommande operativsystem (exempelvis Windows 8)? I så fall känns det som att man förlorar hela poängen med en extern hårddisk. Eller tror ni att man kan använda sådana hårddiskar med alla kommande operativsystem?

 

Om det för övrigt är någon som har ett förslag på en bra extern hårddisk skulle det vara tacksamt! Jag tror att 300-500 GB skulle räcka bra.

 

Tack i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det är en usb-disk så borde du inte ha några problem. Framtida datorer kommer använda Usb 3 istället för Usb 2. Men gamla prylar kommer fortfarande fungera. Att det står kompatibel med Windows ditt och Windows datt är mest för marknadsföring.

 

Och jag har två Western Digital externa diskar. Tycker dom fungerar jättefint. Så jag rekomenderar någon av deras modeller i en prisklass du känner dig bekväm med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har två Western Digital externa diskar. Tycker dom fungerar jättefint. Så jag rekomenderar någon av deras modeller i en prisklass du känner dig bekväm med.

Håller med, har en ca 5 år gammal extern WD disk som fungerar perfekt fortfarande. Det som stör är att den inte är större. Jag hade köpt en 1TB om jag var du. Man behöver alltid mer utrymme än man tror.

 

När jag köpte den var W7 lång ifrån färdigt och knappt ens påtänkt men inga problem med funktion. För övrigt är det likadant med många typer av hårdvara men dock allt. Tillverkarna har bråttom att skriva att den är godkänd för operativsysten xxxx men det mesta fungerar ändå.

 

Trodde den hade packat ihop för några veckor sedan men efter koll så var disken full rolleyes.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Många av dessa USB-diskar, om inte dom flesta, brukar vara formaterade i FAT-32.

Detta för att dom skall passa i dom mest skiftande operativsystem och apparater.

 

Kan vara något att tänka på om du skall använda den på ett Windows system, så formatera om den i NTFS istället, för FAT32 har begränsning på filstorlek max 4GB.

 

Själv använder jag Freecom USB-diskar, fast det är säkert en annan tillverkare av själva hårddisken, men tycker dessa har fungerat bra.

http://www.alina.se/...t.aspx?T1I=1029

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av dessa USB-diskar, om inte dom flesta, brukar vara formaterade i FAT-32.

Detta för att dom skall passa i dom mest skiftande operativsystem och apparater.

 

Kan vara något att tänka på om du skall använda den på ett Windows system, så formatera om den i NTFS istället, för FAT32 har begränsning på filstorlek max 4GB.

 

Själv använder jag Freecom USB-diskar, fast det är säkert en annan tillverkare av själva hårddisken, men tycker dessa har fungerat bra.

http://www.alina.se/...t.aspx?T1I=1029

Det brukar sitta en hdd från Hitachi eller Samsung i Freecoms externa USB-diskar.

Men det blir väl snart Western Digital efter deras köp av Hitachis hårddisktillverkning eller Seagate som ju gått ihop med Samsungs hårddiskdivision.

Jag har ganska bra erfarenhet av Western Digital My Book Essential - har ett par 2TB och en 3TB. Inga problem med Advanced Format heller så länge man håller sig till Windows.

En varning dock: Lätt att med sladden trycka loss kontakten från usb-adaptern inne i den externa hårddiskens chassi.

Fast det går bra att slakta och använda hårddisken i en usb-docka istället. Det är ju vanliga SATA-diskar som sitter i WD My Book.

Jag har en 2TB Caviar Black som jag återvunnit på detta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då fyller jag på med att jag inte kommer att skaffa diskar från WD något mer..

Min, och bekantas i min närhet, erfarenhet är att de inte håller så bra som man kanske borde tycka (WD har ju gjort hårddiskar rätt länge nu..) Edit: Och deras lama support bidrar ju till beslutet.

Fortsättningsvis är det Samsung som gäller.

 

Köpte i jobbet senast en sådan här. Vet faktiskt inte fabrikatet på disken i den men det är snygg design!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då fyller jag på med att jag inte kommer att skaffa diskar från WD något mer..

Min, och bekantas i min närhet, erfarenhet är att de inte håller så bra som man kanske borde tycka (WD har ju gjort hårddiskar rätt länge nu..) Edit: Och deras lama support bidrar ju till beslutet.

Fortsättningsvis är det Samsung som gäller.

 

Köpte i jobbet senast en sådan här. Vet faktiskt inte fabrikatet på disken i den men det är snygg design!

Förmodligen är det en Samsung 1TB 2.5" inne i LaCie Porsche Design P'9220.

Med anledning av samgåendet mellan Seagate och Samsungs hårddiskdivisioner har jag uppfattat det så att varumärket Samsung ska reserveras för SSD. Vill man ha en hdd från Seagate-Samsung får man leta efter en modell hos Seagate. Men det finns säkert en del åtminstone mindre Samsung hdd kvar i omlopp även om leveransproblemen som fortfarande inte är helt lösta har tömt hyllorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

LaCie Porsche Design P'9220 har USB 3.0 anslutning.

Manualen: http://www.lacie.com...ct.htm?id=10560

Citat:

Överföringshastigheten kan nå upp till 5 Gb/s, jämfört med 480 Mb/s för USB 2.0. vilket i teorin gör USB 3.0 tio

gånger snabbare än föregångaren

*********************************

Men är ju överkurs om man inte har USB 3.0 portar på datorn, då kör den på USB 2.0 istället.

Och priset för denna 1TB USB 3.0 disk på Dustin för 849:- måste ju anses vara överkomligt.

På Prisjakt är det annars bara 500GB varianten i denna prisklass.

 

Fast nu såg jag att den kostar 1099:- på Dustin Home http://www.dustinhom...ricerunner_6204

 

Pricerunner http://www.pricerunn...9220-1TB-priser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är ju överkurs om man inte har USB 3.0 portar på datorn,
Precis, men jag har 3.0 B)

Går utmärkt att ha sina VMware maskiner liggandes/körandes på den disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har själv ingen USB 3.0 men skulle behövt en för bl.a. backup och en 2TB skulle passa mig bra.

http://www.prisjakt....kt.php?p=928710

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s85703487&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s85703556

 

Min tidigare erfarenhet annars rent generellt av USB diskar;

är att dom haft kortare livslängd (< 2 år) än interna diskar.

Det kan bero på dels att man flyttar omkring dom (stöter) men också att dom blir varmare än en intern disk.

Så numera efter ett antal USB disk krascher genom åren har jag dom endast inkopplade vid behov och jag använder dom mest för lagring.

Har också dragit upp en USB förlängningskabel på 1,5m till till skrivbordet så jag enkelt kan ansluta, utan att behöva flytta omkring disken och böja mig ner till datorns usb-uttag. Det är klart ibland tar jag med mig usb-disken, men oftast ligger den still.

 

Och nuvarande Freecom har faktiskt hållit bra. Dessutom har Freecom en utökad garanti eller vad man skall kalla det; om man registrerar disken på deras hemsida efter köp och disken av någon anledning blir oläsbar så kan man skicka hela disken till Freecom och dom försöker då utan kostnad att rädda datat från den. Detta är annars något som är dyrt om man lämnar in disken till ett dataräddningsföretag tex. IBAS och liknande. Om nu inte Freecom har ändrat på villkoren efter att jag köpte min för c:a 2 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På de flesta externa hårddiskarna står det: "Kompatibel med: Windows XP, Vista, 7". Betyder detta att jag inte kommer kunna använda hårddisken i framtiden, till kommande operativsystem (exempelvis Windows 8)?

Det betyder att hårddiskarna är formaterade i filsystemet NTFS. Detta betyder inte att diskarna inte fungerar i alla andra operativsystem. Jag använder mina diskar som är formaterade i NTFS i Linux versionen Ubuntu. Windows 8 kommer med stor sannolikhet att stödja NTFS men tillverkarna skriver inte ut det innan Windows 8 har släppts.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått saken rätt hjälper det inte att sätta in ett USB 3.0 PCI-kort i en PC där moderkortet saknar stöd för USB 3.0.

Likt kedjan och länkarna kommer USB 3.0-kortet i detta läge att få jobba i USB 2.0-hastighet även om man skaffat en extern hårddisk med "USB 3.0 SuperSpeed".

Finns stöd för USB 3.0 men bara SATA-II bör man dock (åtminstone i teorin) komma upp till max USB 3.0-hastighet dvs drygt 600 MB/s.

Mina två WD My Book Essential med USB 3.0 överför dock bara drygt 100 MB/s som max trots USB 3.0-PCI kort i datorn.

Varför kan man ju undra - hastigheten räcker dock för mina behov men är naturligtvis långt från max hastigheten.

 

Edit: Pg av Flyfishermans påpekande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Mina två WD My Book Essential med USB 3.0 överför dock bara drygt 100 Mb/s som max

Mbit/sek eller MB(Byte)/sek?

 

Når du 100MB/sek så är det nog i praktiken max och får anses bra.

Annars är det bara runt 10MB/sek och det är rejält dåligt.

 

Vanlig USB 2.0 brukar i praktiken ligga runt 25-30MB/sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag var ostringent i det jag skrev.

USB 3.0 anges ha en maximal överföringshastighet på 5 Gbit/s (625 MB/s).

När jag kollar benchmark i HD Tune Pro på mina två WD My Book Essential får jag som max läshastighet ca 105 MB/s dvs 1/6 av den angivna max hastigheten.

Har inte kollat skrivhastigheten men den är knappast högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja, USB 3.0 har extrem överföringshastighet, men att få en hårddisk att nå detta är i princip omöjligt.

 

Jag tar ett exempel på vanlig SATA-hårddisk.

 

För hårddiskar spelar det ingen roll, även om om det står SATA III 600 (6Gbit/sek) på disken, eftersom en hårddisk aldrig kan komma upp i dom hastigheter som SATA III 6Gbit/sek portarna kan överföra.

 

Det gör endast dom snabbaste SSD diskarna för SATA III 6Gbit/sek.

Dom absolut snabbaste SATA hårdiskarna i världen (i tester gjorda) Western Digital VelociRaptor 10Krpm SATA III 6Gbit/sek har ett max på runt 150 MB/sek dvs. hälften av SATA II 300 (3Gbit/sek).

 

Hårddisktillverkarna vill gärna få med den högre SATA hastigheten i specarna för att det skall låta häftigare, men är naturligtvis bakåtkompatibla med SATA II 3Gbit/sek.

Marknadföringsknep.

 

Jag har själv en WD VelociRaptor 450GB samt även en Western Digital Caviar Black 2TB 64MB

Moderkortet är ett ASUS P8Z68 Deluxe

 

Och WD Black Caviar 2TB är en av dom snabbaste hårddiskarna (i tester gjorda), i vissa delmoment i testerna så spöar den t.o.m. WD VelociRaptor.

 

Måste säga att den är ruskigt snabb på filöverföring av stora filer.

Kopierade från Raptor disken till denna Black Caviar 2TB och ja se själv c:a 130MB/sek

post-73434-0-39682200-1333272144_thumb.png

 

Som synes på bilden sjunker också hastigheten längre in på disken (blå kurva), vilket är helt normalt.

post-73434-0-12065900-1333272144_thumb.png

 

Så för att sammanfatta, även om hårddisken som troligen internt har SATA gränsnitt sitter i en USB 3.0 adapter låda (så den blir en usb-disk) så kan du aldrig nå dessa extrema hastigheter som USB 3.0 gränssnittet kan prestera med en hårddisk.

Som jag tidigare sade, så är nog runt 100MB/sek bra hastighet och naturligtvis beror det på hur snabb hårddisk tillverkaren stoppat in i USB 3.0 kabinettet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LonelyGreyWolf

Tack alla som har svarat. Verkar alltså som att de kommer funka på kommande operativsystem, och som att Western Digital är ett bra val. Överföringshastighet är för övrigt inte så viktigt för mig, eftersom jag bara planerar att använda hårddisken som back-up två-tre gånger om året.

 

Så länge det är en usb-disk så borde du inte ha några problem. Framtida datorer kommer använda Usb 3 istället för Usb 2. Men gamla prylar kommer fortfarande fungera. Att det står kompatibel med Windows ditt och Windows datt är mest för marknadsföring.

 

Och jag har två Western Digital externa diskar. Tycker dom fungerar jättefint. Så jag rekomenderar någon av deras modeller i en prisklass du känner dig bekväm med.

Okej, toppen. Vad är USB 3? Om jag förstått rätt är skillnaden mellan USB 2 och USB 3 att USB3 överför filer snabbare?

 

Ska kolla upp Western Digital hårddiskarna!

 

Håller med, har en ca 5 år gammal extern WD disk som fungerar perfekt fortfarande. Det som stör är att den inte är större. Jag hade köpt en 1TB om jag var du. Man behöver alltid mer utrymme än man tror.

 

När jag köpte den var W7 lång ifrån färdigt och knappt ens påtänkt men inga problem med funktion. För övrigt är det likadant med många typer av hårdvara men dock allt. Tillverkarna har bråttom att skriva att den är godkänd för operativsysten xxxx men det mesta fungerar ändå.

 

Trodde den hade packat ihop för några veckor sedan men efter koll så var disken full rolleyes.gif.

Själv tror jag ändå att 300-500 GB räcker för mig. Min fyra år gamla dator har en hårddisk på en TB (eller rättare sagt tre hårddiskar som tillsammans blir en TB), och den är långt ifrån full. Jag planerar att spara bilder, musik och dokument på hårddisken, så 500 GB lär räcka!

 

 

Många av dessa USB-diskar, om inte dom flesta, brukar vara formaterade i FAT-32.

Detta för att dom skall passa i dom mest skiftande operativsystem och apparater.

 

Kan vara något att tänka på om du skall använda den på ett Windows system, så formatera om den i NTFS istället, för FAT32 har begränsning på filstorlek max 4GB.

 

Själv använder jag Freecom USB-diskar, fast det är säkert en annan tillverkare av själva hårddisken, men tycker dessa har fungerat bra.

http://www.alina.se/...t.aspx?T1I=1029

Formatera om för NTFS? Det där förstår jag inte alls om jag ska vara ärlig; men är det en nödvändighet att formatera om?

 

 

Och då fyller jag på med att jag inte kommer att skaffa diskar från WD något mer..

Min, och bekantas i min närhet, erfarenhet är att de inte håller så bra som man kanske borde tycka (WD har ju gjort hårddiskar rätt länge nu..) Edit: Och deras lama support bidrar ju till beslutet.

Fortsättningsvis är det Samsung som gäller.

 

Köpte i jobbet senast en sådan här. Vet faktiskt inte fabrikatet på disken i den men det är snygg design!

Jaså? Hur länge och väl höll din hårddisk? Bör jag inte köpa en Western Digital trots allt?

 

 

Har själv ingen USB 3.0 men skulle behövt en för bl.a. backup och en 2TB skulle passa mig bra.

http://www.prisjakt....kt.php?p=928710

http://www.prisjakt....ams=l=s85703556

 

Min tidigare erfarenhet annars rent generellt av USB diskar;

är att dom haft kortare livslängd (< 2 år) än interna diskar.

Det kan bero på dels att man flyttar omkring dom (stöter) men också att dom blir varmare än en intern disk.

Så numera efter ett antal USB disk krascher genom åren har jag dom endast inkopplade vid behov och jag använder dom mest för lagring.

Har också dragit upp en USB förlängningskabel på 1,5m till till skrivbordet så jag enkelt kan ansluta, utan att behöva flytta omkring disken och böja mig ner till datorns usb-uttag. Det är klart ibland tar jag med mig usb-disken, men oftast ligger den still.

 

Och nuvarande Freecom har faktiskt hållit bra. Dessutom har Freecom en utökad garanti eller vad man skall kalla det; om man registrerar disken på deras hemsida efter köp och disken av någon anledning blir oläsbar så kan man skicka hela disken till Freecom och dom försöker då utan kostnad att rädda datat från den. Detta är annars något som är dyrt om man lämnar in disken till ett dataräddningsföretag tex. IBAS och liknande. Om nu inte Freecom har ändrat på villkoren efter att jag köpte min för c:a 2 år sedan.

Menar du att externa hårddiskar bara lever i under två år? Varför? Om jag använder min externa hårddisk två-tre gånger om året, bara för att backa upp, och annars har den på en säker plats, finns det ändå en risk att den slutar fungera? Om så är fallet -- varför är kvalitén så låg?

 

 

[/left]

Det betyder att hårddiskarna är formaterade i filsystemet NTFS. Detta betyder inte att diskarna inte fungerar i alla andra operativsystem. Jag använder mina diskar som är formaterade i NTFS i Linux versionen Ubuntu. Windows 8 kommer med stor sannolikhet att stödja NTFS men tillverkarna skriver inte ut det innan Windows 8 har släppts.

Okej, så då finns det nog ingen anledning till oro på den fronten! Tror du att man skulle kunna använda en hårddisk, som är köpt idag, om till och med tjugo år, eller är det nya filsystem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för intressant info, Flyfisherman!

 

Mina två WD My Book Essential USB 3.0 har bägge WD Caviar Green 3TB hdd, en med SATA-III 6 Gb/s och en med SATA-II 3 Gb/s.

De har alltså samma prestanda enl benchmark för SATA-II räcker ju gott och väl för USB 3.0.

Mitt moderkort vet f ö inte vad SATA-III är för något...

 

Kollade för skojs skull läshastighet på mina två interna diskar.

 

Systemdisken är en Caviar Black WD1001FALS 1TB SATA-II 3Gb/s.

Max läshastighet ca 110 MB/s men den svänger ju ordentligt beroende på vilka processer som systemdisken hanterar.

 

Den andra interna hdd är en Caviar Black WD2001FASS 2TB SATA-II 3Gb/s

Max läshastighet ca 140 MB/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Okej, toppen. Vad är USB 3? Om jag förstått rätt är skillnaden mellan USB 2 och USB 3 att USB3 överför filer snabbare?

USB är ett gränssnitt för att koppla samman olika typer av enheter tex. USB-skrivare, Usb-kamera, USB-diskar till datorn.

Ja, USB 3.0 är rejält mycket snabbare än USB 2.0 men då måste också datorn ha en sådan port, annars körs den på USB 2.0 - bakåt kompatibel.

http://sv.wikipedia....rsal_Serial_Bus

 

Formatera om för NTFS? Det där förstår jag inte alls om jag ska vara ärlig; men är det en nödvändighet att formatera om?

Nej det är inte nödvändigt, och som sagt så kan ju redan disken vara formaterad i NTFS som är det filsystem som normalt används av Windows. Är den den däremot formaterad i FAT32 så är max filstorlek på 4GB vilket kan ställa till problem om du skall lagra stora datafiler.

Högerklicka på disken och välj egenskaper så ser du hur den är formaterad.

 

Menar du att externa hårddiskar bara lever i under två år? Varför? Om jag använder min externa hårddisk två-tre gånger om året, bara för att backa upp, och annars har den på en säker plats, finns det ändå en risk att den slutar fungera? Om så är fallet -- varför är kvalitén så låg?

Nej det sa jag inte, bara min erfarenhet och varför. Läs mitt inlägg en gång till.

M.a.o. så bör det inte vara några problem om man inte tappar dom i golvet eller stöter dom hela tiden, samt inte har dom konstant inkopplade.

 

Tror du att man skulle kunna använda en hårddisk, som är köpt idag, om till och med tjugo år, eller är det nya filsystem då?

Nej, och disken har säkert då för länge sedan upphört att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för intressant info, Flyfisherman!

 

Mina två WD My Book Essential USB 3.0 har bägge WD Caviar Green 3TB hdd, en med SATA-III 6 Gb/s och en med SATA-II 3 Gb/s.

De har alltså samma prestanda enl benchmark för SATA-II räcker ju gott och väl för USB 3.0.

Mitt moderkort vet f ö inte vad SATA-III är för något...

 

Kollade för skojs skull läshastighet på mina två interna diskar.

 

Systemdisken är en Caviar Black WD1001FALS 1TB SATA-II 3Gb/s.

Max läshastighet ca 110 MB/s men den svänger ju ordentligt beroende på vilka processer som systemdisken hanterar.

 

Den andra interna hdd är en Caviar Black WD2001FASS 2TB SATA-II 3Gb/s

Max läshastighet ca 140 MB/s

Ja SATA III eller SATA 3 eller SATA 6Gbit eller SATA 600 samma sak och för en sådan hårddisk räcker det mer än väl om den sitter i en SATA 2= SATA 300 eller SATA 3Gibit/sek port.

Fast numera säger man väl inte längre annat än

SATA 300 eller SATA 3Gbit/sek

och

SATA 600 eller SATA 6Gbit/sek

http://sv.wikipedia....wiki/Serial_ATA

 

[Edit] SATA använder 10 bitar; 8 för dataöverföring samt 2 felkorrigeringsbitar, därav siffrorna tex. SATA 600MB(MegaByte)/sek=SATA 6Gbit/sek.

http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Hur länge och väl höll din hårddisk? Bör jag inte köpa en Western Digital trots allt?

Nja, jag har kanske inte nog på fötterna för att avråda andra att köpa just WD men jag personligen avser att bojkotta dem där så är möjligt.

Mitt senaste "ärende i ämnet" finns i DENNA tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste kanske vara ärlig och berätta något som hände i förra veckan på jobbet, även om det tar emot lite..

Där tar vi en backup på backupen och detta sker m.h.a. en USB-disk från WD. (Exakt likadan som den jag hade bekymmer med i tråden jag länkade till)

 

Disken tas av en kollega hem efter utförd backup. Denna gång lyckade disken ramla ur från ryggsäckshöjd ner i en stentrapp och studsa några steg innan den stannade.

Aluminiumchassiet hade skavts rejält på två ställen. Inget fel på disken efter diskkontroll i 4,5 timme. Låter normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe ja det var ju en häftig hårddisktest.:thumbsup:

 

Jag tror det står i specarna (som jag glömt det mesta av) att hårddiskarna skall klara bortåt 30-40G i nån bråkdelssekund, vilket är en rätt rejäl stöt. Vet inte hur många meter i en trapp det motsvarar...

 

Men det är väl som med krocktester av bilar, hamnar man helt fel så är det kört och ligger man rätt så klarar man sig i samma hastighet.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...