Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord Rowliner


Mikael63

Rekommendera Poster

Någon som använder RowLiner?

http://www.cpearson.com/excel/rowliner.htm

 

Jag använder det och det funkar som det ska, med de kända begränsingarna.

I inställningarna kan man avmarkera "Enable Row And Column Lines" vilket fungerar.

När man avslutar Excel får man en lösenordsfråga. Denna går att avbryta efter några klick.

När man startar Excel så är allt "Enabled" igen.

En funktion som man kanske måste betala för att få bort men jag hittar ingen info att så ska vara fallet.

Några idéer?

 

Även om jag ändrar på rätt ställe i registret så startar Excel med "Enabled"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar....

 

Den minns inte att jag slagit av linjerna. Nu ska sägas, jag har inte installerat den att starta med Excel utan laddar tillägget förhand. Registervärden har den skapat som den ska men dessa tycks skrivas över, inte användas.

Någon lösenfråga får jag inte, låter som om något buggar på din dator. Tillägget tycks vara gratis.

 

Lösning? Tja, det är inte speciellt svårt att hacka ett tillägg... eller skapa ett eget som uppfyller dina önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade detta hemma, med XP och i Excel 2003.

Där fungerar allt som det ska.

 

I W7 & 2010 vill det sig inte och om jag minns rätt fungerade det på samma sätt (oönskat) med XP och 2010.

 

Det är bara om man ändrat något i "the RowLiner configuration screen" och sedan avslutar Excel som rutan dyker upp.

Funderar på om det inte finns samma rättigheter att pilla i registret? Men jag tillåts ju göra dessa ändringar manuellt? Jag kan ex. göra registerändringen. Starta Excel. Uppdatera visningen i registret och då se att mina värden ändrats sedan jag startade Excel...

 

Använder RowLiner då jag sitter med dubbla skärmar. Om jag i Excel (på ena skärmen) ex. markerar en hel rad och sedan växlar skärm så syns inte längre den gjorda markeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simpel Rawliner variant, har ej testat med dubbla skärmar:

 

Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target _

As Excel.Range)

Cells.Interior.ColorIndex = xlNone

With ActiveCell

.EntireRow.Interior.Color = RGB(219, 229, 241)

.EntireColumn.Interior.Color = RGB(219, 229, 241)

End With

End Sub

SkuggaRadOKolumn.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simpel Rawliner variant

Tack.

1. Hur kan jag använda detta som ett tillägg?

2. Sabbar färgmarkerade celler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du får gå in Visual Basic editorn och klistra in koden under det blad du tänker använda den. I exemplet bok rgfilold.xls genom att ändra under flik "Allmänt" till "Worksheet" och under flik "Deklarationer" till "SelectionChange". Klistra sen in koden mellan "Private" och "Sub". Eftersom koden inte går att stänga av i nuläget så är det bättre att klistra in den under de ark den ska användas.

 

Vill du ha funktion i samtliga blad i arbetsboken klistrar du in koden under "ThisWorkbook" i stället och då väljer du "Workbook" i stället för "Worksheet" och "SheetSelectionChange" i stället för "SelectionChange".

 

 

 

post-124424-0-42368600-1333277127_thumb.png

2. Jag vet. Som sagt en simpel variant, långt ifrån funktionaliteten i Rowliner.

 

Samtidigt är Rowliner lite överbearbetad med en massa inställningsmöjligheter som jag anser onödiga. Om programmeringslusten faller på så kanske det sker förbättringar framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. OK. ska överväga detta, där jag inte har några färgmarkerade celler.

2. Ja, håller med. Det är bara en markering av aktuell rad jag behöver..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busenkelt att knäcka en addin i xla-format

http://bugwan.poster...-using-a-hex-ed

gör det och tittar över vad vi har.

 

Ganska komplex addin måste jag medge.

 

Men den där dialogrutan, den är ju den man får upp om man vill öppna ett skyddat VBA-projekt!

Undras om koden försöker ändra sig själv, skicka in kod i en modul?

Inget jag brukar göra, inget jag gjort någon gång.

 

Du kan ju testa att låsa upp projektet och se vad det ger...

 

När du stänger ned Excel, enda autotriggningen jag hittar i koden är

Private Sub XL_WorkbookBeforeClose(ByVal WB As Workbook, Cancel As Boolean)
Dim WS As Worksheet
Dim L As Excel.Shape
On Error Resume Next
For Each WS In WB.Worksheets
   	For Each L In WS.Shapes
       	If Left(L.Name, 4) = "_RCL" Then
           	L.Delete
       	End If
   	Next L
Next WS
On Error GoTo 0

End Sub

Dvs den raderar alla bildobjekt koden skapat. Inget annat vad jag kan hitta så vad som generar ditt felmeddelande vet jag inte.

 

Testa denna lilla add-in, det enda den gör är skriver adressen på vald cell till statusbaren.

Lösenordet är "test" om du vill titta på koden.

HW.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltså bara jag med Office 2010 som inte kan stänga av RowLiner på annat sätt än att avaktivera tillägget?

 

Vet inte riktigt vad jag ska använda HW till?

 

Funderar på om man skulle kunna nyttja villkorsstyrd formatering så att jag använder en ledig kolumn i mitt blad och om jag skriver något där så färgas hela raden. Dock får inte detta sabba annan färgmarkering men det torde duga med ett mönster...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken var att du skulle testa och se om den bråkar på samma vis som RowLiner, om även den ger att lösenordsfrågan dyker upp. Bara för att ta bort en/två misstankar från mig.

 

Fungerar den som jag sagt utan några problem?

 

Jag kör också Excel 2010 och har inte något problem med den frågan när jag stänger Excel.

 

Du kan alltid testa köra en reparation av Excel, se

http://support.micro...om/kb/291288/sv

avregistera och registrera sedan om Excel, det kan ofta lösa konstiga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Funkar som den ska - inget bråk.

Men det gör eg. Rowliner också så länge jag inte ändrar inställningarna.

 

Men om den beter sig som

Den minns inte att jag slagit av linjerna. Nu ska sägas, jag har inte installerat den att starta med Excel utan laddar tillägget förhand. Registervärden har den skapat som den ska men dessa tycks skrivas över, inte användas.
OM man skulle få bort lösenordsfrågan så hjälper det ju inte.

 

Egentligen vill jag ha en annan lösning eftersom Undo inte funkar när man använder RowLiner.

Helst då som tillägg så att detta fungerar oavsett fil.

 

I Princip skulle jag kunna markera raden och ändra färg eller mönster, växla skärm, och sedan tillbaka ångra min markering. Men lite mer handpåläggning än med RowLiner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att "knäcka" lösenordet och ta bort skyddet av VBA-projektet i RowLiner. Alternativt ange ett eget lösen.

 

Bara att följa instruktionerna på sidan jag länkade till. Se om den fungerar då....

 

men varför den skulle vilja ha åtkomst till VBA-projektet.. det skriker virus i mina öron, något i din datorn som vill skjuta in VBA-kod i projektet. Det går att redigera VBA-kod med annan VBA-kod, det finns en inställning i Excel som reglerar det. Öppna säkerhetscentret i Excel, klicka på alternativet Makro-inställningar. Kryssrutan "Åtkomst till objektmodell för VBA-projekt är betrodd" bör icke vara ikryssad

 

 

Kanske ska säga, så fort VBA gör något i Excel så försvinner all undo.

 

Men men, du kan alltid göra såhär:

1: Skapa ett grafiskt objekt, en pil exempelvis. Lägg den i vänster marginal eller liknande på bladet

2: Döp objektet till myShape

2: Klistra in denna kod

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Shapes("myShape").Top = Target.Top
End Sub

Tyvärr, som sagt, så försvinner möjligheten att ångra.

Se koden som ett dummy-exempel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att "knäcka" lösenordet och ta bort skyddet av VBA-projektet i RowLiner. Alternativt ange ett eget lösen.

 

Bara att följa instruktionerna på sidan jag länkade till. Se om den fungerar då....

 

men varför den skulle vilja ha åtkomst till VBA-projektet.. det skriker virus i mina öron, något i din datorn som vill skjuta in VBA-kod i projektet. Det går att redigera VBA-kod med annan VBA-kod, det finns en inställning i Excel som reglerar det. Öppna säkerhetscentret i Excel, klicka på alternativet Makro-inställningar. Kryssrutan "Åtkomst till objektmodell för VBA-projekt är betrodd" bör icke vara ikryssad

 

 

Kanske ska säga, så fort VBA gör något i Excel så försvinner all undo.

 

Men men, du kan alltid göra såhär:

1: Skapa ett grafiskt objekt, en pil exempelvis. Lägg den i vänster marginal eller liknande på bladet

2: Döp objektet till myShape

2: Klistra in denna kod

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Shapes("myShape").Top = Target.Top
End Sub

Tyvärr, som sagt, så försvinner möjligheten att ångra.

Se koden som ett dummy-exempel...

 

Japp, nu har jag fått bort lösenordsrutan men bara det. RowLiner beter sig likadant ändå, förutom att fråga efter lösen.

 

Hänger inte riktigt med på delen att döpa ett objekt - var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Döp, precis som man kan döpa celler.

Markera din figur och .. en bild säger allt

post-8996-0-22537600-1333435485_thumb.png

 

Om du vill kan jag skapa en Addon, som du kan aktivera, med en pil på aktiv rad. Tror det är tämligen enkelt men inte helt felsäkert.

Excel 2010 var det väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. greppar ang. döpningen. Men var ska jag klistra in koden och vad ska hända egentligen?

Jag vill inte döpa om filen till något annat än .xlsx

Objektet behöver inte flyttas automatiskt när jag flyttar markören till olika celler, jag kan ha en knapp där jag markerar aktuell rad.

 

Det jag behöver är motsvarande en linjal på ett papper för att man lättare ska kunna läsa vad som står på en viss rad.

En villkorsstyrd formatering skulle kunna funka men jag måste kunna tillämpa allt på befintliga filer utan att sabba övrig formatering.

 

Lite omständigt skulle jag kunna använda en rektangel som jag flyttar till aktuell rad men det blir lite jobbigt om man ska förflytta sig långt ner, eller upp i bladet.

 

Edit: Ja, 2010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koden: den fungerar på ett blad som ett exempel. Klistra in den på bladet du vill testa på.

ALT+F11 för att öppna....

äsch..

testa denna

Linjeexempel.zip

 

Villkorsstyrd formatering. Okej, det kan gå men då måste något skrivas till bladet som formateringen ska reagera på. Antingen förhand eller via kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koden: den fungerar på ett blad som ett exempel. Klistra in den på bladet du vill testa på.

ALT+F11 för att öppna....

äsch..

testa denna

Linjeexempel.zip

 

Villkorsstyrd formatering. Okej, det kan gå men då måste något skrivas till bladet som formateringen ska reagera på. Antingen förhand eller via kod.

Ja, din linjeexempel.xlsm fungerar bra. (markören hoppar lite som den vill ibland men)

Men jag fattar fortfarande inte hur jag ska kunna tillämpa detta på minochandrasfiler.xlsx

 

Det bråkas om att makrofri arbetsbok osv..

Kan jag spara detta i filen personal.xlsb tro (ja jag kan ju testa själv men..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha funktionen i en makrofri fil, på valfri fil, måste den i sig ligga i ett tillägg. Det ovan vara bara ett "proof-of.-concept" kan vi kalla det för.

 

Fast att få in den i ett tillägg, då måste man tänka efter lite

Men i princip kanske

1: Skapa en ribbon med några knappar på. En är "aktivera linje på aktivt blad"

2: Koden klistrar då in en linje på bladet.

3: En knapp som kan låsa linjen.

4: När en bok stängs måste koden ta bort alla linjer.

 

Alternativt kan du flytta den manuellt.

 

ja, xlsb kan du spara som, det formatet kan bära makron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en annan lösning.

Spelade in två makron, ett som aktiverar RowLiner, ett som avaktiverar.

La knappar i fältet snabbåtkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..fast då får du lägga det i filen du har det i, dvs makroaktiverad fil.

 

Det ville du du väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...