Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

någon som fått wavetables att fungera i 2k


iller

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur man använder wavetables i 2000 ??

 

Wavetables har ingenting med operativet att göra alls, utan med ljudkortet och hur det är konstruerat. Det du troligen menar är att just ditt ljudkort saknar bra drivrutiner för Windows 2000 ? Inget konstigt. Win2k är konstruerat för businessrävar och har tills nyligen varit svårt handikappat på multimediafronten, numera börjar det mesta fungera dvs om du har nya och Windows 2000 anpassade drivisar till din hårdvara...

 

Som kuriosa kan ju nämnas att Win2k gärna vill ersätta ljudkortens egna hårdvaruaccelererade wavetable funktioner med MS inbyggda Roland mjukvaruklon som har jättehög latency och belastar processorn. Gud(Bill) vet varför(kanske för att den iaf på spel låter mycket bättre än budgetkorts wavetable, men är oduglig för musiker). Sätten att bli av med det otyget varierar juh då från kort till kort.

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Soundblaster PCI 128 och vill använda de wavetables som jag hade när jag körde win98, nu är det så att jag inte hittar nåfra drivrutiner till kortet på soundblasters sida bara uppdaterad programvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är det så att jag inte hittar nåfra drivrutiner till kortet på soundblasters sida bara uppdaterad programvara.

 

Ok, jag hittade det direkt iaf:

 

http://www.soundblaster.com/support/drivers/welcome.asp?reg=1&OS=Win2k&prod=sbpci128&Select=Get+Files&x=74&y=15#filelist

 

, glöm bara inte att installera libbarna för Win2k, längre ner på sidan. Det är troligen det du missat ;) Läs bara innantill allt vad där står på sidan så lär du inte missa ngt igen...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag glömde kanske & berätta att jag har CT4700 och som sagt på den sidan finns det bara programuppdateringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag glömde kanske & berätta att jag har CT4700 och som sagt på den sidan finns det bara programuppdateringar

 

Ok, ok, det ser mao mörkt ut för dig. Creative är ökända för att blixtsnabbt fasa ut gammal hårdvara och sluta supporta den...nördar :7/

 

Hoppet är alltså att finna relevanta drivrutiner på någon entuasiastsida på nätet, såna finns juh många - dessvärre känner jag mig inte sugen att göra nåt större sök själv(det skrivs tex fortfarande nya drivrutiner till antika Banshee grafikkort av motiverade privatpersoner) ;) Alt att du provar dom nyare drivrutinerna, kan hända att dom är bakåtkompatibla fast inget står om den saken ? Testa vetja :-) Stöder förresten inte Windows 2000:s default drivrutiner åtminstone softsynthen i Direct X ? - Vid det här laget kanske någon har läst tråden, som har svaret dessutom ?

 

Kom att tänka på Ensoniq Audio PCI, som väl har samma krets ? Testa att få tag i dom drivrutinerna istället.

 

Sista åtgärden är kanske att gå över till Linux; där finns det gott om entusiaster som skrivit egna drivrutiner till den mest obskyra hårdvara ;)

 

-hmm, mycket text, lite hjälp - nåja ;-)

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...