Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Roger Blomberg

Mer minne, kanske ny processor/grafikkort?

Rekommendera Poster

Roger Blomberg
Postad (redigerade)

Hej.

Jag har en gammal Dell desktop som jag köpte som hem-PC för ett antal år sedan och som jag fortfarande använder för att redigera foton med Lightroom 3 och Photoshop CS5, och ibland (VÄLDIGT sällan) någon filmsnutt med Windows Moviemaker. Spelar inga grafiktunga spel.

Nu börjar jag planera för uppgradering till Photoshop CS6, och kanske också Lightroom 4, och vill passa på att fixa en lite piggare maskin till dess.

Jag har idag Intel Pentium4 3.60GHz (x86 Family 15 Model 4 Stepping 3) och 2GB RAM fördelat på 4 minnesplatser.

Grafikkortet är RADEON X850 XT Platinum Edition med 256 MB RAM.

Jag kör Win XP Home edition på den datorn ännu så länge.

Minne är billigt, så min första tanke var att köpa nytt sådant.

Hur mycket bör jag ha?

Finns det någon övre gräns där min processor inte kan kan hantera mer eller kan man köpa så mycket som plånboken tillåter?

Kan man uppdatera grafikkortsminnet, och hur mycket är lämpligt att välja i så fall?

Hur är det med cacheminne? Jag verkar ha 2MB. Går det att uppgradera cache? Finns det i så fall anledning för mig att göra det?

Sedan är ju frågan om jag bör byta ut något mer.

Vinner jag mer på att byta ut processorn och köpa mindre nytt minne, eller räcker det med att bara köpa RAM?

Finns det anledning att se sig om efter ett mytt grafikkort utifrån det jag använder datorn till?

Tacksam för många svar!

/Roger

Redigerad av Roger Blomberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
NordicOne

Här kan du läsa lite råd på engelska

Men mitt tips är att uppgradera RAM till 4GB och en SSD ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Roger Blomberg

Här kan du läsa lite råd på engelska

Men mitt tips är att uppgradera RAM till 4GB och en SSD ;)

Nu är mitt kunnande om SSD lite begränsad.

Installeras den som en intern eller extern disk? Jag har bara USB 2, så gissar att det blir långsamt om den är extern via USB.

Vad bör man ha på SSD:n? Allt eller bara Photoshop? Avgörande för att köpa rätt storlek känns det som...

/Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne
Postad (redigerade)

SSD kommer att ersätta din vanliga hårddisk dvs som systemdisk(operativsystemet)och program - samtidigt kan du ju passa på att göra en nyinstallation av Windows tex på SSD...

Uppgradera till SSD!

Redigerad av NordicOne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Roger Blomberg

SSD kommer att ersätta din vanliga hårddisk dvs som systemdisk(operativsystemet)och program - samtidigt kan du ju passa på att göra en nyinstallation av Windows tex på SSD...

Uppgradera till SSD!

Tack för svar.

Jag har läst lite på nätet, och jag förstår att hastigheten beror på vilken version av SATA man har på moderkortet. Har försökt att hitta spec men blir inte klok på vad det är jag har.

Jag har en Dell 0U7077, och vad jag förstår så har jag 4 SATA, men vilken version det är framgår inte så att jag förstår. Betyder det att jag har 1 som bara klarar 150MB/sek?

/Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

Din dator har nog Serial ATA II version III är den senaste. Men diskarna är bakåtkompatibla dvs du kan använda en SSD SATAIII med lägre hastighet på SATAII moderkort. Så köp SSD som klarar SATAIII du kan ju använda den sedan i en ny dator senare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Roger Blomberg

Din dator har nog Serial ATA II version III är den senaste. Men diskarna är bakåtkompatibla dvs du kan använda en SSD SATAIII med lägre hastighet på SATAII moderkort. Så köp SSD som klarar SATAIII du kan ju använda den sedan i en ny dator senare...

Tack.

En sista (?) fråga: Du skriver att jag skall satsa på 4GB RAM. Är det för att det finns begränsningar att använda mer, eller kan jag välja 4x2GB=8GB om jag vill (med tanke på att man kan hitta 2x2GB för ca 500:- idag)?

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Tack.

En sista (?) fråga: Du skriver att jag skall satsa på 4GB RAM. Är det för att det finns begränsningar att använda mer, eller kan jag välja 4x2GB=8GB om jag vill (med tanke på att man kan hitta 2x2GB för ca 500:- idag)?

//Roger

Hej, Har du 32 bits windows kan du inte sätta dit mer än 4 GB minne. Med 64 bits win kan man använda mer minne. Sedan beror det på moderkortet. Det verkar som att ditt moderkort klarar max 4 GB. Tänk på att välja rätt minne. Tror det är DDR2 minne du ska ha.

Lite grann om dina andra frågor. Lightroom 4 har inte stöd för Win XP. Du måste ha Win 7 för det programmet. Vista går också, men det finns ingen anledning att skaffa det nu.

Rekommenderat grafikminne för Photoshop CS6 är 512 MB. Sedan rekommenderar man ett 64 bits operativsystem, för att kunna använda 64 bits Photoshop, vilket ska vara betydligt snabbare.

Cacheminne uppgraderas inte, det ställs in i windows.

Byta processor kan bli svårt. Först måste du ta reda på vad det går att byta upp till. Fråga Dell. Sedan kan det vara svårt att få tag på en processor.

Det är ditt moderkort som begränsar vad du kan uppgradera. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Roger Blomberg
Postad (redigerade)

Hej, Har du 32 bits windows kan du inte sätta dit mer än 4 GB minne. Med 64 bits win kan man använda mer minne. Sedan beror det på moderkortet. Det verkar som att ditt moderkort klarar max 4 GB. Tänk på att välja rätt minne. Tror det är DDR2 minne du ska ha.

Lite grann om dina andra frågor. Lightroom 4 har inte stöd för Win XP. Du måste ha Win 7 för det programmet. Vista går också, men det finns ingen anledning att skaffa det nu.

Rekommenderat grafikminne för Photoshop CS6 är 512 MB. Sedan rekommenderar man ett 64 bits operativsystem, för att kunna använda 64 bits Photoshop, vilket ska vara betydligt snabbare.

Cacheminne uppgraderas inte, det ställs in i windows.

Byta processor kan bli svårt. Först måste du ta reda på vad det går att byta upp till. Fråga Dell. Sedan kan det vara svårt att få tag på en processor.

Det är ditt moderkort som begränsar vad du kan uppgradera. :)

Tack igen för bra svar.

Jo, jag såg det där med Lightroom och Win XP, men det bytet hade jag ändå tänkt att göra snart så det spelar inte så stor roll.

Moderkort planerar jag inte att byta, så det blir väl 4GB (DDR2 är mina 2GB idag, så det stämmer det du skriver att det är sådana som jag skall ha). Så 2 SSD:er på vardera 128GB som RAID0. Det blir knappt 4.000:-. Undrar om det är värt det eller pm man skall satsa på något nytt...

//Roger

Redigerad av Roger Blomberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

SATA interfacet, är det SATA I (1,5Gbit/sek) eller SATA II (3 Gbit/sek)?

JRäkna inte med någon stor prestandaökning med endast ssd och ett par GB minne till eftersom din processor är rätt trött.

CPU Benchmark Passmark http://www.cpubenchm...ntium+4+3.60GHz

Plats 914 och 586 Poäng en bra bit ned i listan är den markerad.

(Om jag lyckades nosa upp rätt CPU vill säga).

Jag jämförde med min förra processor AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6000+ som var rätt så slö, men avsevärt bättre än din och ligger på plats 524 och 1630 Poäng. http://www.cpubenchm...al+Core+6000%2B

Jovisst, med SSD så blir det snabb uppstart av Windows och uppstart av program/applikationer, men sedan när dessa är uppe och kör och du skall göra en del tyngre saker i tex. Photoshop och filmredigering så är det 2 saker som det ställs mest krav på:

1. Processorn

2. Mycket minne och helst 8GB och för detta krävs ett 64-bitars operativsystem tex. Windows 7 -64

Med 4Gb minne och ett 32 bitars operativsystem så blir det nog c:a 3,3-3,5 GB tillgängligt minne för operativsystemet, bättre än nuvarande i alla fall.

Sedan är det naturligtvis bra om man har ett grafikkort som klarar minimum kraven och har Open GL 2.0 eftersom bl.a Adobe Photoshop kan använda hårdvaruacceleration och då utnyttjas grafikkortet för detta och kan därmed avlasta processorn.

Minimikraven för Adobe Photoshop CS6

http://labs.adobe.co...rackingid=JPZXZ

Citat:

Windows

• Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon® 64 processor
  • Microsoft® Windows® XP* with Service Pack 3; or Windows 7 with Service Pack 1
  • 1GB of RAM
  • 1GB of available hard-disk space for installation; additional free space required during installation
  • 1024x768 (1280x800 recommended) resolution display with 16-bit color and 256MB (512MB recommended, required for Photoshop Extended) of VRAM
  • OpenGL 2.0 capable system
  • DVD-ROM drive

Det kommer att fungera med din nuvarande konfiguration naturligtvis, men inte mer.

Det beror naturligtvis på din budget, men jag skulle nog funderat på att uppgradera moderkort, processor och minnen i första hand.

Det finns färdiga uppgraderingspaket med just detta, där dessa delar är anpassade och kompatibla.

Uppgraderingspaket:

Komplett: http://www.komplett....l.aspx?bn=10297

Inet: https://www.inet.se/...graderingspaket

Fast då beror det på vilket chassi du har så moderkort och annat passar samt nätagrregat så detta ger ut tillräcklig strömstyrka och effekt.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Roger Blomberg

SATA interfacet, är det SATA I (1,5Gbit/sek) eller SATA II (3 Gbit/sek)?

JRäkna inte med någon stor prestandaökning med endast ssd och ett par GB minne till eftersom din processor är rätt trött.

CPU Benchmark Passmark http://www.cpubenchm...ntium+4+3.60GHz

Plats 914 och 586 Poäng en bra bit ned i listan är den markerad.

Jag jämförde med min förra processor AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6000+ som var rätt så slö, men avsevärt bättre än din och ligger på plats 524 och 1630Poäng. http://www.cpubenchm...al+Core+6000%2B

Jovisst, med SSD så blir det snabb uppstart av Windows och uppstart av program/applikationer, men sedan när dessa är uppe och kör och du skall göra en del tyngre saker i tex. Photoshop och filmredigering så är det 2 saker som det ställs mest krav på:

1. Processorn

2. Mycket minne och helst 8GB och för detta krävs ett 64-bitars operativsystem tex. Windows 7 -64

Med 4Gb minne och ett 32 bitars operativsystem så blir det nog c:a 3,3-3,5 GB tillgängligt minne för operativsystemet, bättre än nuvarande i alla fall.

Sedan är det naturligtvis bra om man har ett grafikkort som klarar minimum kraven och har Open GL 2.0 eftersom bl.a Adobe Photoshop kan använda hårdvaruacceleration och då utnyttjas grafikkortet för detta och kan därmed avlasta processorn.

Minimikraven för Adobe Photoshop CS6

http://labs.adobe.co...rackingid=JPZXZ

Citat:

Windows

• Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon® 64 processor
  • Microsoft® Windows® XP* with Service Pack 3; or Windows 7 with Service Pack 1
  • 1GB of RAM
  • 1GB of available hard-disk space for installation; additional free space required during installation
  • 1024x768 (1280x800 recommended) resolution display with 16-bit color and 256MB (512MB recommended, required for Photoshop Extended) of VRAM
  • OpenGL 2.0 capable system
  • DVD-ROM drive

Det kommer att fungera med din nuvarande konfiguration naturligtvis, men inte mer.

Det beror naturligtvis på din budget, men jag skulle nog funderat på att uppgradera moderkort, processor och minnen i första hand.

Det finns färdiga uppgraderingspaket med just detta, där dessa delar är anpassade och kompatibla.

Uppgraderingspaket:

Komplett: http://www.komplett....l.aspx?bn=10297

Inet: https://www.inet.se/...graderingspaket

Fast då beror det på vilket chassi du har så moderkort och annat passar samt nätagrregat så detta ger ut tillräcklig strömstyrka och effekt.

Mvh

Oj oj.

Det är mycket att tänka på.

Tack för alla bra kommentarer. nu fick jag mer att ta hänsyn till, men gärna det. Vore ju trist att få denna info EFTER ett inköp...

Som jag nämnde så planerar jag att uppgradera till Win7, så jag kommer visserligen att ha 64-bitars OS, men om det är som Vertpre skrev att mitt nuvarande moderkort bara klarar 4GB så spelar det ju ingen roll, det blir ändå bara som du säger runt 3,5GB tillgängligt minne.

Uppgraderingspaketen ser ju lockande ut, men med ett av de billigaste som inkluderar SSD samt en uppgradering till Win7 så är det närmare 6.000 kronor, så nu börjar det verkligen se ut som att de kanske är bättre att se sig om en helt ny burk istället.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

Uppgraderingspaketen ser ju lockande ut, men med ett av de billigaste som inkluderar SSD samt en uppgradering till Win7 så är det närmare 6.000 kronor, så nu börjar det verkligen se ut som att de kanske är bättre att se sig om en helt ny burk istället.

//Roger

Ja därför mitt tips om endast öka minnet till 4GB o SSD disk som du kan sedan ta över till en ny dator - "uppgraderingspaket" är ju en ny dator ipraktiken ds :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Endast SSD kan du då flytta till en ny burk, ej minnena som inte kommer att passa.

Och vilken typ av SATA portar är det som jag skrev tidigare, SATA I 150 (1,5Gbit/sek) eller SATA II 300 (3 Gbit/sek)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Roger Blomberg

Endast SSD kan du då flytta till en ny burk, ej minnena som inte kommer att passa.

Och vilken typ av SATA portar är det som jag skrev tidigare, SATA I 150 (1,5Gbit/sek) eller SATA II 300 (3 Gbit/sek)?

Jag vet inte hur jag tar reda på vilken SATA jag har. Jag har varit inne på Dell och också sökt på nätet, men vad jag kan se står det bara att det är 4xSATA på moderbordet, inte vilken typ. Har också sökt i Systeminformationen i Win samt kört ett par gratis-program, men jag hittar inget som specar SATA-version eller -hastighet.

Eftersom datorn har några år på nacken antar jag att det är I (annars tycker jag att Dell borde ha skrivit SATA II för att dom vet att det är bättre och lockar fler till köp).

Så en fråga (med följdfrågor, så det blev visst tre ;) ):

Varför kan jag inte flytta över minnet till nästa dator? Är det för att det är DDR2? Bör man i så fall välja senare typ av minne, även om man inte får ut full prestanda i denna dator?

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

DDR2 är inte kompatibla med ett moderkort som har DDR3 minneskontakter och vice versa.

Titta på bilden till höger, helt olika "nyckling". http://sv.wikipedia....wiki/DDR3_SDRAM

Ok vad har du för hårddisk, fabrikat och modellbeteckning?

Ladda hem SiSoftware Sandra så kanske du får upp lite mer information.

http://www.techspot....1fa6ac30179cdd6

Tror nedladdningen startar själv efter ett tag.

Klick på Hardware information > Computer overview => Ger en översikt över all hårdvara, namn etc.

Du kan också klicka på specifika delar tex. Mainboard > en bit ned i listan Disk Controller så finner du detta:

post-73434-0-62600000-1333118757_thumb.png

Tar lite tid innan programmet skannat av systemet.

Mvh

Bytt nedladdningslänk till Sandra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Ja därför mitt tips om endast öka minnet till 4GB o SSD disk som du kan sedan ta över till en ny dator - "uppgraderingspaket" är ju en ny dator ipraktiken ds :lol:

Håller inte alls med. Med tanke på den hårdvara som finns i datorn är det meningslöst att köpa en SSD och lite minnen. Det kommer inte att ge nämnvärt bättre prestanda. Inet har ett uppgraderings paket för 4267 kr, med en Core i7 2600K, Z68 moderkort och 8 GB minne. Det kommer att göra mer nytta än SSD och 4 GB minne.

Visst, kanske programmen startar snabbare, men som Flyfisherman redan nämnt är processorn viktigare när programmet är igång. Det fina med i7 2600K och Z68 moderkort är att man kan använda sig av den integrerade grafiken när man kör Photoshop. Här är en test där man har kört bl.a. Photoshop. Man har testat med integrerad grafik och med extra grafikkort, som är bättre än X850XT PE.

Som du kan se är det ingen skillnad i Photoshop, samt att Core i7 2600K är bäst i alla tester, nästan :)

Jag menar inte att SSD disk är dåligt, tvärtom. För Roger Blomberg's dator dator anser jag att det är betydligt bättre att lägga pengarna på annat än 2 SSD diskar för 4000kr och lite minne.

http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-efficienct-32-nm,2831-4.html

Sedan är frågan om det finns plats för ett Z68 moderkort i datorn. Dell datorer är alltid lite speciella.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Roger Blomberg

DDR2 är inte kompatibla med ett moderkort som har DDR3 minneskontakter och vice versa.

Titta på bilden till höger, helt olika "nyckling". http://sv.wikipedia....wiki/DDR3_SDRAM

Ok vad har du för hårddisk, fabrikat och modellbeteckning?

Ladda hem SiSoftware Sandra så kanske du får upp lite mer information.

http://www.techspot....1fa6ac30179cdd6

Tror nedladdningen startar själv efter ett tag.

Klick på Hardware information > Computer overview => Ger en översikt över all hårdvara, namn etc.

Du kan också klicka på specifika delar tex. Mainboard > en bit ned i listan Disk Controller så finner du detta:

post-73434-0-62600000-1333118757_thumb.png

Tar lite tid innan programmet skannat av systemet.

Mvh

Hej och tack alla för att ni kommer med synpunkter.

Det blir inte enklare att välja, men det belyser "problemet" från flera vinklar så när jag väl bestämt mig så gör jag det utifrån mycket mer kunskap, vilket jag är er evigt tacksamma.

Körde Sandra och fick bekräftat att det är SATA I:

Mainboard.bmp

Nu kanske det saknas lite info om min hårddisk, men när jag såg att du efterfrågade mer detaljer försökte jag starta om Sandra, men då får jag ett felmeddelande. Försökte installera om Sandra, men med samma resultat.

Felmeddelande.bmp

Hoppas att det inte gör ngt, annars får jag försöka på nytt.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Nejdå det räcker. SATA I max 150 MB/sek. Det tyder på en gammal burk.

Jag måste tyvärr hålla med vertpre. Det är fel väg att gå om du bara skall uppgradera SSD och minnen i en sådan gammal burk.

Några saker om SSD på ditt gamla system:

1. Inte säkert att den ens kommer att fungera och din SATA Controller klarar väl knappast SATA AHCI mode vilket behövs för att TRIM i SSD skall fungera och AHCI mode ger överlag ge bättre prestanda än SATA IDE mode.

2. TRIM stöds inte inte i Windows XP som standard.

3. Du måste i alla fall installera om Windows och alla program om du senare skall flytta disken.

4. Om SSD skulle fungera på ditt nuvarande moderkort, så får du i alla fall inte någon hög överföringshastighet på SATA 1 150MB/sek.

Det blir en onödig utgift för prestanda som du inte kan utnyttja till fullo och då kanske köpet efter ett tag inte känns så roligt längre som du från början trodde.

Det finns ju fler alternativ än just uppgraderingspaket, ifall ditt nuvarande Dell Chassi inte stöder det nya moderkortsformatet (ATX tex.).

Kanske har äldre standard? http://sv.wikipedia....nology_Extended

Samt du har ett föråldrat nätaggregat med klen effekt.

Tex.

1. Köpa en färdigbyggd dator från butik.

2. Välja ett paket med delar själv och låta butiken skruva ihop och testa.

3. Bygga själv.

4. Köpa en märkesdator.

Sandra kanske fungerar igen om du startar om datorn och inte har några andra program startade, eftersom den skall läsa in systeminformation, vilka drivrutiner, program och hårdvara etc. på din dator.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...