Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte automatiskt 5.1. Windows 7 64, Aureon 5.1, Tsunami SP-5100


Sabelström

Rekommendera Poster

Sabelström

Har problem att få igång 5.1 ljudet automatiskt.

 

Har kört med VLC, MPC och XBMC men ingen av dom spelar upp 5.1 automatiskt.

I VLC kan man lätt välja 5.1 och då funkar det utmärkt.

 

Men nu är datorn farsans och ska bara användas att se på film på via MPC & XBMC men ingen av dom spelar automatiskt upp 5.1 och hittar heller ingen inställning som fixar det.

 

Dator info:

DFI LanParty UT nF4-D

Terratec Aureon 5.1 PCI

Sagi Arius Tsunami SP-5100

ASUS Radeon HD5450 Silent 512MB

LG 50PZ250 (utan N på slutet, hittar inte den modellen på deras hemsida)

Aureon 5.1 PCI Software for Windows 7

Windows 7 64bit

 

Prövade med Combined Community Codec Pack men det gjorde ingen skillnad.

 

På egenskaper på ljudkortet är allt inställt som det ska och alla högtalare funkar när man klickar på dom.

I programmet till ljudkortet funkar det oxå att få ljud i alla när man klickar på dom och där är det även inställt på System in 6 channels och Analog out 6 channels vilket borde vara rätt, är dock lite osäker här.

 

Har inaktiverat AC97 i bios.

 

Kan det vara något med att det bråkar med HDMI sladden mellan dator och tv trots att Aureon 5.1 Analog är valt som standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett intressant besvär med min media-pc. Det visade sig att ljudkortet på moderkortet hade en bugg. Windows och de flesta Windowsprogram fungerar så att dom ställer en fråga till ljudkortet.

 

- "God dag herr Ljudkort. Är du stereo eller surround?"

 

Och ljudkortet kommer antagligen att svara om det är stereo eller surround. Problemet jag hade var att kortet var 5.1 och det var anslutet till receivern med en toslink. Men när Windows frågade kortet om det var stereo eller surround så svarade det artigt stereo.

 

Om man helt sonika spelade upp en 5.1 signal så blev det 5.1 ljud så surround fungerade. Precis som för dig, spelar du upp 5.1 så fungerar det. Men programmet utgår ifrån att det skall vara stereo. Och eftersom jag använder TotalMedia Theatre för att se blu-ray så kan man inte välja stereo eller surround. Programmet tar reda på det åt dig vid installation. Så min lösning blev att ansluta ett 5.1 usb ljudkort, installera om TotalMedia var på den frågade usb-kortet "är du stereo eller surround" och det svarade korrekt att det är surround och så fungerade ljudet som förväntat. Det sket sig när uppdateringar installerades för då gjorde den om proceduren och då hade jag inte mitt usb-ljudkort anslutet längre. Därför ersatte jag det med ett Asus Xonar HD.

 

Men i måndags när jag härjade lite bland sladdarna och drog ut dessa och sedan skulle ansluta dem igen så försvann ljudet. Så jag fick i inställningarna till kortet berätta att jag vill använda Toslink, jag vill enbart ha en Dolby Digital signal och då gick det. Jag kunde välja mellan Dolby Digital och DTS eller något annat. Valde Dolby för det fungerade fint. Så spelas alla ljud upp med en Dolby 5.1 signal. Även Windows plingljud och youtube och grejjer. Men det viktiga är att det fungerar.

 

Så det kan vara något liknande för dig. Dels att Windows ställer en fråga om stereo eller surround, fel enhet svarar alternativt så svarar rätt enhet fel. När du undrar om HDMI kan vara problemet så kanske det är så att grafikkortet har ställt frågan till tvn, "är du stereo..." och tvn svarar naturligtvis stereo. Men har du annars installerat de medföljande programmen till ljudkortet? Och har du grävt ned dig i inställningsmöjligheterna? Sådanna program är oftast lite "hej kom och hjälp mig", tokgalet svåra att ha och göra med. Men sen kan man hitta en liten kryptisk kryssruta som när man kryssar i den så blir det precis det ljud man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sabelström

Låter som felet är det samma i alla fall, frågan är bara vad som är lösningen i mitt fall, den utgår i alla fall från att allt är stereo.

 

Jag har som sagt installerat drivers och software från deras hemsida och i det programmet finns det inte många val. Kan ta några bilder på det nästa gång jag är hos farsan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...