Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Luftsprej på burk verkar värdelöst

virtuosen2

Recommended Posts

Hej alla!

Jag brukar dammsuga mina datorer en gång om året, ytterst försiktigt, för få bort damm.

Första gången i mitt liv så "gick jag på hajpen" att köpa "kemiskt ren luft" i sprejburk.

Positivt:

1) Den lilla slangen kom in bra i nätaggregat och i alla flänsarna i CPU-kylaren/gpu-kylaren.

Negativt:

1) Dåligt tryck i burken. Ungefär samma tryck som i en vanlig sprejburk... Fast det ärju en vanlig sprejburk...

2) "Burken innehåller kemiskt ren luft" är total lögn. Det verkar bara vara drivgaser av typen butan eller liknande.

3) Kostade 99:-

Kommentar:

Eftersom jag har en kompressor i garaget, skulle jag vilja ha en påfyllningsbar flaska som jag fyller med kompressorn.

Miljövänligare, billigare, säkrare. Högre tryck!

Att man kan skriva på burken att den innehåller "kemiskt ren luft" är ju totalt lögn och osanning! Drivgasen är antagligen butan/heptan, och då undrar jag hur det kan komma ut "kemiskt ren luft" ur burken? :thumbsdown:

Köpråd: Skit i att slänga ut 100 spänn, kör dammsugaren på utblås istället! (nästan gratis)

Eftersom jag har en kompressor i garaget, skulle jag vilja ha en påfyllningsbar flaska som jag fyller med kompressorn.

Fanns ju sådana tidigare.

Då med tanken att man skulla fylla med "drivgas".

Säkerligen förbjudet nu - farligt, farligt detta... ;)

Fanns ju sådana tidigare.

Då med tanken att man skulla fylla med "drivgas".

Säkerligen förbjudet nu - farligt, farligt detta... ;)

Jag snackar om att fylla på med vanlig luft i en återvinningsbar flaska.

Inte att fylla på med samma smörja som finns i sprejburkarna...

Jag blev ganska yr i huvudet när jag "sprejade" bort dammet ur datorn idag, av den "kemiskt rena luften" ur sprejburken....! (Kan kanske av vissa "gamers" ses som en fördel, jag ser det som nackdel!) ;)

Jag snackar om att fylla på med vanlig luft i en återvinningsbar flaska.

Inte att fylla på med samma smörja som finns i sprejburkarna...

Jag med.

(svårt att fylla annat med kompressorn..)

Brukar bära ut grejerna utanför garaget då slipper jag dammet inomhus.

De som har tjockteven kvar och inte tittat i den på 5-10 år kan få en chock på hur mycket skit den suger åt sig inuti.

Gäller det mesta som genererar värme eller cirkulerar luft.

I annat fall för brandrisken.

Brukar bära ut grejerna utanför garaget då slipper jag dammet inomhus.

De som har tjockteven kvar och inte tittat i den på 5-10 år kan få en chock på hur mycket skit den suger åt sig inuti.

Gäller det mesta som genererar värme eller cirkulerar luft.

I annat fall för brandrisken.

Tyvärr snackar jag om att blåsa rent "dammiga datorer" med "köpt tryckluft".

Inte något annat!

Hej alla!

Jag brukar dammsuga mina datorer en gång om året, ytterst försiktigt, för få bort damm.

Första gången i mitt liv så "gick jag på hajpen" att köpa "kemiskt ren luft" i sprejburk.

Positivt:

1) Den lilla slangen kom in bra i nätaggregat och i alla flänsarna i CPU-kylaren/gpu-kylaren.

Negativt:

1) Dåligt tryck i burken. Ungefär samma tryck som i en vanlig sprejburk... Fast det ärju en vanlig sprejburk...

2) "Burken innehåller kemiskt ren luft" är total lögn. Det verkar bara vara drivgaser av typen butan eller liknande.

3) Kostade 99:-

Kommentar:

Miljövänligare, billigare, säkrare. Högre tryck!

Att man kan skriva på burken att den innehåller "kemiskt ren luft" är ju totalt lögn och osanning! Drivgasen är antagligen butan/heptan, och då undrar jag hur det kan komma ut "kemiskt ren luft" ur burken? :thumbsdown:

Köpråd: Skit i att slänga ut 100 spänn, kör dammsugaren på utblås istället! (nästan gratis)

Normal tryckluft på burk idag, fungerar utmärkt, så slipper man riskera att få problem ESD-skador när man använder sin dammsugare, som inte är att rekommendera.

Visst måste det finnas lite drivgas också i burken, annars lär det vara svårt att få ur luften utan att pumpa ur den.

Men det är lite prisskillnad på dessa burkar, har sett priser från 60 spänn upp mot en hundring, så det gäller att handla på rätt ställe.

Men blåser man rent var tredje månad, så är det i stort sett ingenting att blåsa ur, inte hos mig i alla fall.

Flyfisherman

Så här brukar jag göra och tycker det fungerar hyfsat bra, men man får komma några saker:

Guide - Ta bort damm i en stationär dator

• Luta inte tryckluftsburken - då blir det blött - res upp/luta chassit i lämplig position.
  • Korta sprut med fullt tryck- annars bildas kondens av den kalla luften.
  • Ta av slangen vid behov.
  • Sätt ett finger lite försiktigt på ett av fläktbladen, så inte fläkten snurrar igång i alldeles för hög hastighet, vilket kan skada fläktlager och elektronik genom att fläktmotorn inducerar spänning.

WinGuider.se

Tryckluft på burk är mer "ren" än t.ex. tryckluft från en kompressor.

Luften från en kompressor innehåller en liten mängd olja! Olja vars tunna lager minskar ev. kylflänsars kyleffekt etc. Plus att den nog inte är den bästa i kombination med kretskort och dess löd/fästpunkter...

Sedan kan luft som passerar något väldigt snabbt SKAPA statisk laddning, just det man vill undvika att få i samband med elektronik!

Lagom är som sagt bäst!

Kompressorluft går fetbort! Precis som dammsugaren!

Luften från en kompressor innehåller en liten mängd olja!

Var kommer oljan från när man använder en oljefri kompressor tro...

Var kommer oljan från när man använder en oljefri kompressor tro...

Hehe..

Det finns filter till kompressorer som används vid lackeringsarbeten. Har man paranoida drag, kan man sätta på ett sådant på kompressorslangen. Kostar 69:- på biltema.

Annars brukar jag göra som Tekzilla, har aldrig haft några problem med skador eller liknande!

WinGuider.se

Hehe..

Det finns filter till kompressorer som används vid lackeringsarbeten. Har man paranoida drag, kan man sätta på ett sådant på kompressorslangen. Kostar 69:- på biltema.

Annars brukar jag göra som Tekzilla, har aldrig haft några problem med skador eller liknande!

Du missar fortfarande poängen!

Din klagan på 1) beror just på att man inte kan kräma på med hur mycket som helst då det SKAPAR statisk laddning! (trycket i burken är anpassat till detta!)

2) luften är renad, något luften från kompressorer normalt inte är, vilket bevisas som du säger, av att EXTRA filter krävs vid olika arbeten! M.a.o. KRÄVS EXTRA filtrering etc. Något du icke nämnde att du ev. hade tillgång till! Jag är inte ens säker på att kompressorluften blir tillräckligt ren med ett enkelt filter heller! Det finns trots allt en anledning till att tryckluft på burk kostar några kronor extra!

Men du inbillar dej säkert att din garagekompressor duger för att t.ex. fylla på en dykares andningtuber? "Det är ju bara luft!" (om den inte duger till det? Var finns skillnaden, tro???)

Om inte 2) fanns så hade det redan sålts tryckluftsburkar med cykel/bilventil i botten! som du då kunde fylla på på bensinmacken! (deras tryckluftskompressor är garanterat mer avancerad än en enkel "hemmapularkompressor")

Det kryllar av "uppfinnarjockar" som tror att "det där kan jag göra enklare & billigare"... Undrar just varför deras lösningar aldrig blir kommersiella framgångar???? (Enkelt! de tar inte med ALLA faktorer i beräkningen! Som i ditt fall med kompressorn!)

Ja jisses...

Är väl ts sak att besvara men..

luften är renad, något luften från kompressorer normalt inte är
Hur vet man vad som är normalt?

Men du inbillar dej säkert att din garagekompressor duger för att t.ex. fylla på en dykares andningtuber? "Det är ju bara luft!" (om den inte duger till det? Var finns skillnaden, tro???)
Arbetstrycket! En vanlig kompressor ger 6-10 Bar. En lufttub fylls med 200 Bar (har själv fyllt sådana, åt flygvapnet)

Om inte 2) fanns så hade det redan sålts tryckluftsburkar med cykel/bilventil i botten!
Sådana fanns tidigare.

Man kunde då köpa ex. WD40 på lösvikt och fylla en burk (eller inte fylla helt) och sedan köra i tryckluft.

Min gissning att dessa försvann p.g.a någon säkerhetsklassning..

(deras tryckluftskompressor är garanterat mer avancerad än en enkel "hemmapularkompressor")
Garanterat?

Du missar fortfarande poängen!

Din klagan på 1) beror just på att man inte kan kräma på med hur mycket som helst då det SKAPAR statisk laddning! (trycket i burken är anpassat till detta!)

2) luften är renad, något luften från kompressorer normalt inte är, vilket bevisas som du säger, av att EXTRA filter krävs vid olika arbeten! M.a.o. KRÄVS EXTRA filtrering etc. Något du icke nämnde att du ev. hade tillgång till! Jag är inte ens säker på att kompressorluften blir tillräckligt ren med ett enkelt filter heller! Det finns trots allt en anledning till att tryckluft på burk kostar några kronor extra!

Om inte 2) fanns så hade det redan sålts tryckluftsburkar med cykel/bilventil i botten! som du då kunde fylla på på bensinmacken! (deras tryckluftskompressor är garanterat mer avancerad än en enkel "hemmapularkompressor")

Det kryllar av "uppfinnarjockar" som tror att "det där kan jag göra enklare & billigare"... Undrar just varför deras lösningar aldrig blir kommersiella framgångar???? (Enkelt! de tar inte med ALLA faktorer i beräkningen! Som i ditt fall med kompressorn!)

Jag kanske missar poängen med det du menar, men "tryckluft på sprejflaska" verkar mest innehålla butan och liknande "ingredienser". Kemiskt ren luft är det absolut inte!

Det är till och med farligt att inandas den "kemiskt rena luften" som kommer ut från burken!

-Sedan när blev det farligt att inandas "kemiskt ren luft"?

Jag måste ha missat det på något sett... hehe.

En annan grej: Drivgaserna som används för att få "ut den kemiskt rena luften" är högantändliga. Sprejar en stackare detta i/på en dator som inte har svalnat, då blir det "grillfest"! (Glöm ESD, bitte!)

Det jag söker är en påfyllbar "luftflaska" man kan fylla på med en kompressor.

En sådan luftflaska behöver ingen drivgas, den kör på lufttrycket.

Risken att min garagekompressor (mot förmodan) skulle fördärva min dator med frisk luft, den tar jag!

Ha det gott!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...