Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Något konstigt händer när jag uppdaterar grafik kortet


lulzim

Rekommendera Poster

Hej jag skulle behöva lite hjälp det är så att när jag skaffade ett spel (minecraft) så stod det (bad video cards) så jag uppdaterade grafik kortet. och jag kunde spela. men när jag stängt av datorn och nästa dag tände den så stod det på skärmen (could not find video card entering sleeping mode) och något konstigt med massor av färger täckte skärmen. Jag rörde inget i ca 36min men inget ändrades. Det ända sättet att kunna komma in på datorn var att återställa den. Snälla hjälp mig om ni kan. (vill så gärna kunna spela spelet.)

 

 

Info om datorn: Det är en compaq dator med windows 7 ca 2-3 år gammal. Bildskärm: Philips 190B5 TFT 19. 32-bitars operativ system. Grafikkortet är RADEON 9700 PRO.

 

Jag hoppas detta räcker och ni vet vad problemet är :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Låt se vad som hänt du har uppdaterat grafikdrivrutinen? och sedan återställt datorn eftersom de inte funkade?

 

Om du har Windows XP 32bit kan du installera dessa. Gör en ny återställningspunkt först

 

AMD Catalyst 12.2 WinXP 32-bit driver

 

Info om datorn: Det är en compaq dator med windows 7 ca 2-3 år gammal. Bildskärm: Philips 190B5 TFT 19. 32-bitars operativ system. Grafikkortet är RADEON 9700 PRO.

http://support.amd.c...13&lang=English

Citat:

Note: AMD’s DirectX 9 ATI Radeon graphics accelerators are not officially supported under Windows 7. If the user chooses to, they can install the ATI Catalyst Windows Vista graphics driver under Windows 7. Please be aware that none of the new Windows 7 graphics driver (WDDM 1.1) features are supported (as the Windows Vista level graphics driver is limited to WDDM 1.0 level support). Using the ATI Catalyst Windows Vista driver under Windows 7 is not officially supported by AMD, and as such AMD will not provide any form of customer support for users running in this configuration

 

I så fall laddar du ned Vista ver. 10.2 på länken en bit ned Option 1 - Full Software Suite http://www2.ati.com/...2-64_dd_ccc.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.amd.c...13&lang=English

Citat:

Note: AMD’s DirectX 9 ATI Radeon graphics accelerators are not officially supported under Windows 7. If the user chooses to, they can install the ATI Catalyst Windows Vista graphics driver under Windows 7. Please be aware that none of the new Windows 7 graphics driver (WDDM 1.1) features are supported (as the Windows Vista level graphics driver is limited to WDDM 1.0 level support). Using the ATI Catalyst Windows Vista driver under Windows 7 is not officially supported by AMD, and as such AMD will not provide any form of customer support for users running in this configuration

 

I så fall laddar du ned Vista ver. 10.2 på länken en bit ned Option 1 - Full Software Suite http://www2.ati.com/...2-64_dd_ccc.exe

 

Jag provade men det gick inte samma sak hände :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Info om datorn: Det är en compaq dator med windows 7 ca 2-3 år gammal. Bildskärm: Philips 190B5 TFT 19. 32-bitars operativ system. Grafikkortet är RADEON 9700 PRO.

 

Jag hoppas detta räcker och ni vet vad problemet är :)

 

Det är lite förbryllande,åtminstone för mej. .Radeon 9700 PRO är vad jag googlat fram ett AGP kort för desktops.For 2 till 3är sedan hade man väl övergått till PCI-E 16 kort

.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite förbryllande,åtminstone för mej. .Radeon 9700 PRO är vad jag googlat fram ett AGP kort för desktops.For 2 till 3är sedan hade man väl övergått till PCI-E 16 kort

.

 

LARSAS

Samt att Radeon 9700 Pro kom ut redan år 2003. Om inte annat så är det ju mycket möjligt att det är för dåligt för ett modernt spel som Minecraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radeon 9700 pro behöver extra ström för att fungera korrekt. Har du anslutit en floppy kontakt till kontakten högst upp i högra hörnet på grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så här att när jag uppdaterat grafik kortet kunde jag spela spelet men när jag stängde av datorn så hände det tråkiga :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kolla in denna tråd och lösningen en bit ned inlägg #9, om det fungerar för dig också?

//eforum.idg.se/topic/334803-xfx-6950-ger-randig-skarm/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte inte men jag håller på att installera catalyst igen för att se om samma sak händer.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilken Catalyst version är det du installerar?

 

Kontrollera om du har någon gul markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv Enhetshanteraren > klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • samma sak hände när jag uppdaterade grafik kortet. Jag kollade i enhetshanteraren men inget hade ett märke som var gult eller rött.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du namnet på datorn. Att det är en Compaq räcker inte. Jag skulle gärna vilja se specifikationerna för datorn. Det kanske gör det lättare att komma med tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ladda hem SiSoftware Sandra så kanske du får upp lite mer information.

http://www.techspot.com/downloadget.php?id=160&file=1&evp=9d50e562b8804858f1fa6ac30179cdd6

Tror nedladdningen startar själv efter ett tag.

 

Klicka på Hardware information > Computer overview => Ger en översikt över all hårdvara, namn och modell på datorn etc.

Du kan också klicka på specifika delar tex. Mainboard.

Du bör kunna se precis all hårdvara inkl. vilket grafikkort, AGP eller PCI-E samt moderkorts namn etc.

 

Går att ta ut en loggfil (.txt) med all info som du kan bifoga ev. använd logg knappen i redigeraren när du postar.

 

Tar lite tid innan programmet skannat av systemet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick reda på lite mer information om datorn:

 

Model: Compaq presario 06 DA370A-ABS 8430. SV900

den håller fortfarande på att skanna så skriver allt när den är klar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...