Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extremt låg nätverksanvändning, hög nerladdning låg uppladdning


yoshi0p

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter hemma med bredband från Telia (adsl) som sen är kopplad till en router som delar ut till hela huset. Sen används nätverket av ett flertal datorer och iphones. Jag har haft det här fungerande många år som helst men i samband med att vi kopplade in ett par enheter så har nätverksanvändningen blivit extremt låg och jag har samtidigt fått en ytterst låg uppladdningshastighet.

 

Detta kunde medföra:

att jag kan till exempel höra mina vänner på skype utmärkt men när jag pratade så laggade min röst och det gick inte att höra vad jag sa.

Att när jag spelar kan se allt som händer och läsa chatt men när jag skriver eller göra egna saker så blir det fördröjning (delay)

 

Alla datorer använder sig av Windows 7 och enheter vi har anslutna är Iphones och Wii. Jag har installerat om routern och kollat om nätverksanvändningen blir bättre när endast en enhet är ansluten men det blev ingen skillnad.

 

Jag har även undersökt problemet på flera datorer och nätverksanvändningen och uppladdningen är i stort sätt samma.

 

För att avrunda vad jag har gjort så har jag prövat använda OpenDNS om det skulle vara ett sådant problem men det hjälpte inte så mycket heller.

 

Har ringt Telia kundsupport och de säger att det inte är några slags driftstörningar i mitt område eller något som hels t problem med signalen.

 

Bifogar två bilder med hur det ser ut på samtliga datorer.

 

 

post-66595-0-22611300-1332681359_thumb.png'>post-66595-0-22611300-1332681359_thumb.png

post-66595-0-33806100-1332681349_thumb.png'>post-66595-0-33806100-1332681349_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, Windows 9, denna ligger bara på ritbordet än så länge, 8:an ska ut i skarpt läge först, senare under året troligen.

Du menar väl 7:an antar jag?

 

Vad betalar du för hastighet?

 

Om du tar bort enheterna som lades till när allt "fungerade", blir det lika bra som det var innan då?

 

Svårt att säga hur hastigheten är, innan vi vet vad du betalar för.

Har du IPtv, eller är hastigheten utan IPtv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, Windows 9, denna ligger bara på ritbordet än så länge, 8:an ska ut i skarpt läge först, senare under året troligen.

Du menar väl 7:an antar jag?

 

Vad betalar du för hastighet?

 

Om du tar bort enheterna som lades till när allt "fungerade", blir det lika bra som det var innan då?

 

Svårt att säga hur hastigheten är, innan vi vet vad du betalar för.

Har du IPtv, eller är hastigheten utan IPtv?

 

Självklart menar jag Windows 7...blev lite knas där :$

 

Vi betalar för 24mbit/s och när jag kopplar ur alla enheter/datorer förutom en så kvarstår problemet så det går inte att "återställa till tidigare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppladdningshastigheten på 1,83 Mbit/s är helt normal för ADSL.

 

Okej då är det inte det som är problemet i alla fall :rolleyes:

 

När man surfar så händer det att det från tid tappar anslutning och måste uppdatera sidan eller bara att det går huvudsakligen segt...jag har hört att nätverksanvändningen som jag visade hänvisade till hur mycket nätverkskortet presterar och om då den är lika låg på samtliga kort i huset så måste det vara något med näterket?

Hur kan jag göra för att få upp nätverksanvändningen så att kanske den arbetar upp sidorna fortare? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller också med om att uppladdningshastigheten är helt normal, om du har IPtv, har du inte IPtv, så bör du har lite mer, exakt hur mycket beror bl.a. på hur långt från telestation du bor.

 

Har du inte IPtv, så bör du också ha lite mer i nerladdningen, minst 15 Mbit/s, beroende på avståndet till telestationen.

 

Har du IPtv, så är dina värden enligt dina bilder, helt okej, fortfarande med utgångspunkt av avståndet till telestation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då är det inte det som är problemet i alla fall :rolleyes:

 

När man surfar så händer det att det från tid tappar anslutning och måste uppdatera sidan eller bara att det går huvudsakligen segt...jag har hört att nätverksanvändningen som jag visade hänvisade till hur mycket nätverkskortet presterar och om då den är lika låg på samtliga kort i huset så måste det vara något med näterket?

Hur kan jag göra för att få upp nätverksanvändningen så att kanske den arbetar upp sidorna fortare? :(

Du måste ju ladda ner eller upp något för att det ska synas på nätverksanvändningen, t ex titta på den samtidigt som du kör Bredbandskollen.

 

Jag såg inget om att du har testat med nätverkskabel i stället för trådlös anslutning.

 

Har du ett modem plus en router eller har du en kombinerad enhet (gateway)?

Om du har två separata enheter så kan du pröva med att ansluta en dator direkt till modemet.

 

Har du möjlighet att låna modem, router eller gateway av någon bekant? För det händer ju att sådant går sönder på konstiga sätt.

Är modemet, routern eller gatewayen mycket varm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...