Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knepigheter med Windows 8 Fast boot


.M

Rekommendera Poster

Jag roade mig med att installera nyaste Windows 8 versionen på min platt-dator. Windows 8 har något som kallas Fast boot som gör att systemet startar i ett nafs. Nackdelen med det är att det sätter på något vänster andra boot devices, som usb-minne och liknande ur spel. Så det tog mig en halv dag med omstarter och huvudkraffsande att till slut hitta en liten text som beskrev att man måste få datorn att tro att Windows har krashat för att den ska boota ifrån en enhet.

 

Det är ett litet tips för dom som provar Windows 8 consumer preview och kanske bestämmer sig för att uppgradera till skarpa versionen när den kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Här är en beskrivning hur det funkar och hur man kan tvinga systemet att göra en full shutdown.

http://blogs.msdn.co...-windows-8.aspx

 

Eller

Shift+F8 för att göra en Safe boot eftersom enbart F8 under uppstarten inte fungerar längre under Windows 8.

Problemet med detta är att kommandot knappt tar, så man kan få göra om det, och om det, och man måste hålla Shift intryckt och upprepa F8 hela tiden innan "fisktanken".

Dessutom 'Safe boot' eller 'Felsäkert läge' skiljer sig från tidigare Windows utgåvor.

Men om man kommer in i Windows kan man med hjälp av msconfig aktivera safe boot.

http://www.howtogeek...8-the-easy-way/

 

Ytterliggare ett sätt är Ctrl+Alt+Del under uppstarten

 

Om man äntligen lyckats fått detta läge aktiverat - vilket är i princip omöjligt på virtuell maskin (man hinner inte aktivera inmatningen i boxen) skall man kunna välja ur menyn en del olika reparations och återställningsalternativ.

Bl.a. Advanced Options>Windows Startup Settings>Automatic Repair.

Alt. om man lyckas få till så man kan aktivera Bott prompt så testa:

bootrec /fixmbr

bootrec /rebuildbcd

bootrec /fixboot

bootrec /scanos

 

Hmm ett sätt till är att testa att köra Windows 8 från en USB-pinne:

How To Run Windows 8 from LIVE USB

Sedan när Windows bootat upp från denna så högerklicka i nedre vänstra hörnet > välj Control panel => Recovery skall då ta en till Win 8 versionen av Advanced Options Menu. Inget som jag testat och kan inte säga hur det funkar.

 

Sedan är ju frågan om det löser problemet med just fenomenet du hade .M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...