Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutningsproblem windows 7

thiborg

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada!

Jag har börjat få lite problem med mitt internet och förstår inte vad det beror på. Scenariot är följande:

Jag startar datorn och då kommer det där lilla utropstecknet upp som indikerar på att jag inte har någon internetanslutning. Om jag då öppnar nätverks- och delningscenter får jag upp (som man ser på bilden) att jag har två nätverk igång som datorn försöker ansluta till, det ena är mitt hemnätverk och det andra är ett unidentified som jag inte vet vad det är. Jag tog fram egenskaperna för anslutningen och såg då att det va IPv6 som saknade anslutning. Då tänkte jag att jag skulle stänga av den och det funkade ett tag. Nu har problemet kommit tillbaka trots att IPv6 varit av. Lösningen på problemet är att inaktivera nätverkskortet och sen aktivera det igen. Då har de dubbla anslutningarna försvunnit och jag har tillgång till internet. Obs, problemet uppstår bara då och då, inte varje gång jag startar datorn, dock endast vid uppstart av den.

Någon som har någon idé om vad detta kan vara?

Tack

post-65540-0-26994300-1332575836_thumb.png

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att istället högerklicka på nätverksikonen, välj sedan "Felsök problem"

Följ bara ev. instruktioner under processen.

Länk till inlägg

Tycker också du helt ska ta bort den oidentifierade kopplingen, om du inte alls vet vad det är för något.

Normalt så har man ju bara ett nätverk, om man inte har något special, som man dock känner till.

Är det något som du behöver, så lär du få info om detta.

Jag har två olika, ett som kallas för just som i ditt fall, men då kan jag läsa info om detta på höger sida, se min bild, i mitt fall så har jag ett virtuellt nätverk också, som jag vill ha, därför så syns det som det gör.

post-13429-0-10474000-1332596027_thumb.png

Länk till inlägg

Vet inte riktigt hur jag ska kunna ta bort den anslutningen då den är kopplad till mitt nätverkskort. Eller inaktivera för den delen heller. Inaktiverar jag anslutningen så inaktiverar jag väl mitt nätverkskort?

Länk till inlägg

Nordic One hann före, men du klickar alltså på den som du vill bli av med, och klickar på Inaktivera.

Edit: Ser ju också att på denna så har du varken Ipv4 eller Ipv6 aktiverad, man måste ha Ipv4 annars går det inte att få en anslutning.

Men i detta fall, så har det ingen betydelse, den ska ju bort/avaktiveras.

post-13429-0-34416900-1332598869_thumb.png

Länk till inlägg

Man bör alltid ha IPv6 aktiverat i dagens läge, om det inte är det per automatik, fler och fler operatörer/webbhotell implementerar detta ju närmare tiden kommer för att ipadresserna tar slut för IPv4.

Och eftersom det kommer fler och fler mobiler, pekskärmar, och allt annat som idag kopplas upp mot trådlösa nätverk, och alla ska ha sin egen ipadress, så lär det inte dröja sä länge innan dom är slut i protokollet v4.

Länk till inlägg
  • 1 month later...

Nordic One hann före, men du klickar alltså på den som du vill bli av med, och klickar på Inaktivera.

Edit: Ser ju också att på denna så har du varken Ipv4 eller Ipv6 aktiverad, man måste ha Ipv4 annars går det inte att få en anslutning.

Men i detta fall, så har det ingen betydelse, den ska ju bort/avaktiveras.

Men om jag trycker på inaktivera på ena så inaktiveras den andra!

Länk till inlägg

urson, ditt inlägg har brutits ut och fått en egen tråd,

//eforum.idg.se/topic/336230-anslutningsproblem/

------------------------

Laso - Moderator

Länk till inlägg

Vad är det för brandvägg i datorn?

Bara windows egna. Problemet uppstår som sagt bara ibland. Har lagt ut en länk till nätverkskortet på skrivbordet som jag inaktiverar och aktiverar vid problem! Säkert bara hårdvaran som bråkar :)

Länk till inlägg
  • 5 months later...

He thiborgj!

Jag tror mig ha exakt samma problem som du sedan ett år tillbaka! Se bilagd fil. Jag kör windows 7 64 bitars. VId uppstart får jag två nät på en och samma anslutning. Efter inaktivering och återaktivering har det oidentifierade nätet försvunnit. Detta händer ungefär 50 % av gångerna då datorn startas!

Jag har provat nya kablar, nytt nätverkskort, växlat portar på switchen men utan resultat. Andra datorer på samma switch har inte detta problem vilket skulle kunna peka på ett lokalt datorproblem. HP helpdesk trodde det kunde vara icr konflikt men jag har inte lyckats hitta något sådant.

Har du hittat en lösning är jag självklart tacksam för ett svar. Eller om någon annan kan ge en hint är jag tacksam.

Länk till inlägg

He thiborgj!

Jag tror mig ha exakt samma problem som du sedan ett år tillbaka! Se bilagd fil. Jag kör windows 7 64 bitars. VId uppstart får jag två nät på en och samma anslutning. Efter inaktivering och återaktivering har det oidentifierade nätet försvunnit. Detta händer ungefär 50 % av gångerna då datorn startas!

Jag har provat nya kablar, nytt nätverkskort, växlat portar på switchen men utan resultat. Andra datorer på samma switch har inte detta problem vilket skulle kunna peka på ett lokalt datorproblem. HP helpdesk trodde det kunde vara icr konflikt men jag har inte lyckats hitta något sådant.

Har du hittat en lösning är jag självklart tacksam för ett svar. Eller om någon annan kan ge en hint är jag tacksam.

Sorry. Problemet kvarstår! Nu påstår den ibland att båda anslutningarna har internetuppkoppling men internet funkar ändå inte. Kör stenhårt på min nätverksikon på skrivbordet!

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...