Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gigabyte X79-UD5


Jebbee

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag köpte lite nya grejer till min dator förra veckan och har inte riktigt fått allt att funka än.

Mitt problem är nu att jag har 8st

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4gb styck. Moderkortet jag försöker sätta in dessa minnen i är Gigabyte X79-UD5 som stöder 32gb max och har 8 moduler. Detta moderkort stöder också 1600 mhz.

 

Jag använder just nu bara 6st och när jag försöker sätta i 1 till startar inte datorn som den ska, det kommer inte fram någon bild och efter 30 sec startar/stängs datorn av.

 

Jag har testat att ta ett annat minne, ett som redan sitter i som funkar och sätter det i en av dom modulerna som är kvar, det funkar inte då heller. Så jag antar att det är modulerna det är fel på.

 

För att göra det lite tydligare så har jag alltså slot 1,2,3,4 5,6,7,8 har minnen på slot 1-4 samt 7 och 8. Tror därför att 5 och 6 inte funkar som dom ska.

 

Kan ju också nämna att jag har ett ganska så rejält grafikkort (geforce gtx 580) men bara 650W nätaggregat.

 

Kan det kanske vara så att mitt nätaggregat inte orkar med och ger resterande 2 minnen för lite ström?

 

Nu undrar jag om det finns nått sätt så man kan kolla om det verkligen är moderkortet det är fel på eller om det är tex en inställning som är helt galen. Det är inte speciellt roligt att ta bort moderkortet och skicka tillbaka det, har vattenkylning till processorn som va ett helvete att få dit.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet jag försöker sätta in dessa minnen i är Gigabyte X79-UD5 som stöder 32gb max och har 8 moduler. Detta moderkort stöder också 1600 mhz.

Betyder inte att det samtidigt stöder 32GB och 1600MHz.

För övrigt läser jag här

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4049#ov

Supporting up to 64GB of DDR3 1600 memory (X79-UD5 only),

På Gigabytes memory support så hittade jag inte mer än 16GB som mest. 4 st 4GB.

 

Vad gör man?

Jag har i din situation klockat ner datorn 10%.

Men nuförtiden finns ju chansen att enbart klocka ner minnet och köra det i tex 1333MHz.

Prova med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en i7 3820 klockad till 4.6 ghz, minnena följer med till viss del och försökte stanna på 1600 mhz. Minnena ligger och kör på 1599 mhz men var satta på 1333 mhz som standard.

 

Jag har alltså testat med 8 minnen i 1333 mhz men det funkade inte heller. Jag ska testa igen på 1333 mhz fast med mindre minnen fastsatta och se vad som händer.

 

" Supporting up to 64GB of DDR3 1600 memory (X79-UD5 only), " Då ska det igentligen fungera med 8 X 4gb 1600 minnen eller tänker jag fel nu?

Tack för svar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Lista över minnen till moderkortet som Corsair garanterar kompabilitet:

Corsair - Guaranteed-Compatible Memory for your Gigabyte GA-X79-UD5

Och dina minnen CMZ16GX3M4A1600C9 är ett 16GB Dual channel kit om 4x4GB som inte finns med på den listan.

 

Har du 2 sådana 16GB kit så har du två minnes kit om 4minnesmoduler i varje som inte är kompatibla?

 

Byt minnen till ett komplett Quad channel 32GB eller 16GB kit ur Corsair listan ovan, bara att scrolla i listan så hittar du modellerna.

Exempel:

16GB kit 4x4GB Quad channel

CMZ16GX3M4X1600C9

 

32GB kit 4x8GB Quad channel

CMP32GX3M4X1600C10

CMZ32GX3M4X1600C10

 

Nästa punkt: Vid alla byggen så gör man ingen som helst överklockning eller aktiverar XMP i BIOS förrän allt är testat och fungerar.

Därför är det första man skall göra direkt vid uppstart att gå in i BIOS Setup och välja Load Optimized Defults, sedan kontrollerar man om behöver ändra hårddiskarnas Boot prioritet eftersom alla värden i BIOS återställs till optimerade standardvärden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl dom jag har nu

"Exempel:

16GB kit 4x4GB Quad channel

CMZ16GX3M4X1600C9"

 

Så om jag har fattat rätt kan jag inte köpa 2st sånna kit och köra i samma moderkort? Låter ju som ett riktigt skämt i sånna fall.

 

Jag hade 1 sånt kit innan i min gamla dator och köpte 1 extra nu när jag beställde mitt moderkort och processor.

 

Hur kan det va bara 2 stycken av minnena som inte funkar, resten kör ja på nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I ditt första inlägg så skrev du att du har dessa http://www.komplett....aspx?sku=618011

Och nu säger du att du har ett annat kit?

Vilket är det?

Det första Dual channel kitet är inte kompatibelt i varje fall.

 

Och ja, du borde kunna köra med 2 kit av dom rekommenderade Quad channel minnes 'kit' om du inte blandar minnena ur ett kompatibelt och ett icke kompatibelt minnes kit.

 

Gör du i alla fall detta, så garanteras inte full funktionalitet och då bör du även sänka minnesinställningarna, så dom inte kör på högsta frekvens och tajtaste timings.

 

Har du gjort Load Optimized Default i BIOS?

 

Har du skyddat elektroniken mot ESD-skador? Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

ESD-handledsbandet (som skall sitta åt) ansluts till olackad/ren metalldel av chassit.

På Webbhallen kostar ett ESD-handledsband 65:-Deltaco Antistat Handledsband

På Kjell & Company kostar 29:- Art nr: 38324

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, trodde det va samma minnen. Vad är det som skiljer dom, vad menas med dual och quad igentligen? Dual låter nästan som man bara kunde köra 2 och 2 så 8 skulle inte va nått problem i mina öron.

 

Antar att jag inte är så insatt, kollade på gigabytes hemsida innan jag beställde och såg att mitt moderkort hade support för just dom här minnena men dom hade bara skrivit till 8 gb vilket är 2st.

 

Ett sånt där armband fick jag med när ja köpte min andra dator så det använda jag, brukar också pilla lite på ett element (har hört att det ska hjälpa). Men är alltid på den säkra sidan och använder armbandet också.

 

Skall testa det där med load optimized default bios nu direkt och kolla om det gör nån skillnad =)

 

Men om det är så som du säger att jag har helt fel minnen för "dubbel quad" ? du vet inte nått sätt man kan ändra detta till dual settings typ, nån inställning i bios som gör att man kan köra med dual minnen istället?

 

 

 

 

Testade precis med optimized default bios, antar att det är som en "reset". Funkade dock inte. Eftersom du sa att det va dual minnen tänkte jag, men då borde ju 2 minnen funka om jag testar i dom 2 modulerna jag tror är fel men det gör det inte.

 

Kollade i manualen där står det vart man ska sätta in dom för att köra dual och där är 1 av dom 2 modulerna som jag tror är fel med. Datorn startar men får inte fram någon bild, vad kan det bero på?

 

Om det hade varit fel på modulen på moderkortet hade väl inte datorn startat överhuvud taget eller har ja fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm nu är det nog bäst vi tar det från början tror jag.:rolleyes:

 

Kortfattat så betyder fyr-kanals minnen (Quad channel) att processorn kan utnyttja 4 kanaler vid skrivning/läsning mot minnena, som ditt moderkort har och två-kanals (Dual channel) arkitekturer som exempelvis SandyBridge i3, i5 och i7 serierna har detta.

Fyra minneskanaler kan alltså på ditt moderkort skyffla mer data samtidigt. Se här: http://www.nordichar...st.html?start=2

 

1. Till att börja med, exakt vilka minnen har du (artikel nr.)?

 

2. Jag kollade nu på Gigabytes Memory QVL för ditt moderkort och CMZ16GX3M4A1600C9 finns med - Bra.

 

3. Börja med att montera endast 2 stickor av detta minne.

Med endast två stickor kan du max få 2 minneskanaler (dual channel) om du monterar dessa i slot DDR3_1 and DDR3_2 sockets

Manualen sidan 16-17 och som jag pilat ut på bilden för 2 modules.

 

4. Funkar allt så installera 2 minnesstickor till av exakt samma typ och art. nr. CMZ16GX3M4A1600C9 så du får 4 minneskanaler (Quad channel) så det som jag markerat på bilden har minnen monterade.

When installing the memory, make sure to begin with the first socket of each channel, such as DDR3_1, DDR3_2, DDR3_3, and DDR3_4.

 

post-73434-0-15228400-1332526745_thumb.png

 

Tala om hur det går.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej tror ja fattar.

 

Där har vi den bilden ja, jag har testat nu för 2 min sen.

 

Satte 1 minne på DDR3_2 och 1 på DDR3_1 men när jag startar datorn stängs den atumatiskt av efter 20 sec ungefär.

Testade med att sätta i ytterligare 2 st ett på DDR3_4 och ett på DDR3_3 men händer samma sak, datorn stängs av efter 20 sec och försöker sedan starta igen, och det håller på så tills jag stänger av strömmen.

 

Detta innebär att modekortets moduler är trasiga eller? (Fy fan -..-)

 

Nu när datorn funkar som den ska har jag minnen på alla platser utom DDR3_2 och DDR3_6 och alla minnen funkar som dom ska. (Står på system att jag har 24 GB installerat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eller att ett av dina minnen inte fungerar.

Stoppa i ett minne i DDR3_1 och testa med endast en minnessticka.

Funkar detta, stäng av datorn,ur med nätsladden och skifta minnessticka. Osv. tills du tetsat alla minnesstickorna i slot DDR3_1

 

Funkar detta så stoppar du i ett minne till i DDR3_2 Dvs. att då har du fortfarande ett fungerande minne monterat i DDR3_1

Funkar det inte, så skifta minnessticka för just den minneskontakten och testa, osv. tills du testat resterande minnesstickor i DDR3_2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar det imorgon så fort ja kommer hem från jobbet och hör av mig om hur det går. Hinner inte nu måste sova ett big ass 12 timmars pass väntar imorgon :)

 

Tack så länge, super nice av dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för poängen. :rolleyes:

 

Även om CMZ16GX3M4A1600C9 från din första länk http://www.komplett....aspx?sku=618011 finns med på Gigabytes Memory QVL (länk i tidigare inlägg) så finns dom inte med på Corsair listan (länk i tidigare inlägg) över minnen som Corsair garanterar kompatibilitet för ditt moderkort.

 

Därför är det inte säkert att dessa fungerar bra och speciellt inte om dom blandas med helt andra minnen (art.nr.)

 

En sak till, svaret på fråga 1 i inlägget ovan?

Det bör stå tryckt art.nr på en liten etikett på varje minnessticka.

Tror det är bra om du sorterar minnesstickorna, vilka som hör ihop av exakt samma typ och art.nr.

 

Och sedan ockuperar du till en början inte alla minneskontakterna med alla minnen, utan testar med minnesstickor ur ett kit om 4x4GB åt gången.

 

På så vis blir det lite enklare att reda ut vilka som fungerar och större chans till ett stabilare system.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...