Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byta bildskärm + hdmi fråga


T-Ankan

Rekommendera Poster

1. hej hej, min dotter har tappat sin fujitsu i golvet och skärmen blev ju helt krossad.

nu har jag två andra fujitsu datorer hemma (inte exakt lika dana)

nu undrar jag om jag kan koppla in en av de andra skärmarna. jag har delat locket på hennes dator och det går ju sladdar från själva displayen och sen sladdar från ett litet kretskort i underkanten av locket.

hur byter jag? måste jag även byta grafikkortet med, eftersom dom inte är likadana?

eller går det inte att byta så?

 

2. jag har även kopplat hennes dator till vår tv med hdmi sladd, men jag får ingen bild.

startar jag hennes dator utan hdmi ser man en massa färger och så. men har jag hdmi sladden i så är bildskärmen svart. dock oxå tv,n.

jag har testat att trycka "FN + F10" men det verkar inte hjälpa.

vet nån hur jag kan få bild på något sätt? jag kan ju inte göra nåt på själva datorn eftersom jag inte kan se nånting :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om skärmarna inte är likadana blir det väl svårt att få fast dem, även om kablaget skulle stämma?

2. Kan ju vara mer än skärmen som fått sig en smäll?

 

Finns VGA-utgång? Går då att ansluta en "vanlig" datorskärm.

 

"Två andra Fujitsu" betyder det att den tappade datorn också är en Fujitsu? Modell?

(Jag har en Fujitsu med trasigt moderkort men fungerande skärm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är en fujitsu siemens amilo si 2636.

nja, nu såg jag att kablarna inte passade heller, det finns inget vga utag, bara hdmi och nåt annat sata nånting...

sen har jag ju en pa 2548 som är större men sönder, dock såg jag att hårddiskarna passade mellan varandra.

hur vet man om hårddisken passar till en annan fujitsu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskarna är ju fabrikatoberoende, bara montagedetaljer som skiljer.

Jag har en Pa3553 som har felande moderkort. Har även en - än så länge - fungerande Pa2548 = vill inte att du kastar bort din Pa2548!

 

Jag antar att Fn+F10 bara fungerar "en bit in i uppstarten". Får du halt på systemet ex. pga. att någon display ej hittas i BIOS så tar det ju stopp i och med detta.

 

Jag har fått kontakt med en hjälpsam person på något serviceställe för Fujitsu (i samband med moderkortsfelet). Kollar upp detta senare (i kväll)och skickar uppgifterna via PM.

 

Hojta till om du märker att jag glömt detta.

 

Edit: har pm,at

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är jätte glad för all din hjälp. ang 2548,an så är det en massa tunna färgade ränder på skärmen när man startar den, vet du vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är jätte glad för all din hjälp. ang 2548,an så är det en massa tunna färgade ränder på skärmen när man startar den, vet du vad det kan bero på?

Den går ju att ansluta till en extern skärm - blir det samma färgade ränder då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte testat jag vet inte hur jag ska ansluta den skärmen, jag kommer inte ihåg nu... men var det inte bara ett konstigt utag på sidan av dotorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja konstigt.. det är en DVI port på den. Funkar bra att använda en DVI-VGA-adapter om man inte har DVI på sin skärm.

1197032234357036.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, den enda lösa skärm jag har är från en äldre dator med en sladd ner till en stionär dator, men den kontakten ser på den monitorn ser lite mindre ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. din Amilo Si 2636 - har du testat detta med HDMI när du demonterat skärmen?

Kanske funkar det "bättre" om skärmen sitter på plats, om än trasig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej hej, nej, jag har haft datorn helt komplett när jag försökte med hdmi sladden.

förresten så satt jag och plockade med en äldre fujitsu och jag fick den att fungera, dock hittar den inte hårddiske, men det förvånar mig inte, för jag har även varit och rivit i den med :)

hur som helst så tänkte jag ta flickans hårddisk och koppla in i denna, men det är inte lika dana stift i diskarna, hon har platta "glid"spår och i den äldre är det en massa runda tryckstift.

finns det något man kan göra här kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, om den äldre datorn är en stationär så kan man använda en adapter men är det en bärbar så ryms den inte.

 

Dessutom måste du med största sannolikhet installera om operativsystemet (och alla program/spel) för att kunna nyttja disken.

 

Vill du bara rädda undan sparade filer finns det ju enklare metoder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, jag ska köpa en annan hårddisk till en annan dator, men det kunde ju vara kul att försöka rädda så mycket som man kan från hennes hårddisk.

jag misstänker att det var mer än bara skärmen som gick sönder i hennes dator, och misstankarna förstärks ju också. eftersom det tydligen var i trappan hon tappade den....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha..... vet du om den passar till just min hårddisk?

hon har platta "glid"spår
=SATA

 

i den äldre är det en massa runda tryckstift
=IDE

 

Adaptern passar till båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jajamen, det har jag, tackar tackar, ska bara se hur det igentligen ligger till med datorn i övrigt.

aha, sata och ide. jag trode att alla olika fabrikat på datorer hade olika många/eller olika placerade stift eller vad det heter:)

åter igen............ tusen tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...