Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Passivt kyld dator -synpunkter tack..!


canardlover

Rekommendera Poster

canardlover

Tjingeling, snart åker jag till Webhallen och hämtar delarna till min nya passivt kylda dator enligt följande:

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Corsair XMS3 Vengeance 4x4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

Intel Core i5-2500K 3,3GHz

Thermalright HR-02 Macho

Seasonic X-Fanless 400W PSU

Samsung DVD/RW 22X SATA

Fractal Design Arc låda

Windows 7 Home Premium 64 bit

....nix, inget grafikkort..!..(ännu i alla fall)

..ser ni något direkt knasigt i detta så skrik till....TACK...!

 

Som ni ser så fattas hårddiskarna och här behöver jag lite moraliskt stöd av er alla därute. Tänkte satsa på en SSD för OS och en HDD som lagringsdisk för foton dokument mm. Jag är pensionär och lagrar inte filmer etc. samt är ingen gamer. Detta är avsett att bli en snabb och framförallt tyst kontorsdator.Om ni undrar över de valda delarna så kolla denna länk på SPCR om ni vill:

http://www.silentpcr...=63919&start=30

 

Men nu till hårddiskarna och jag har här blivit rådd att satsa på Intels SSDar då de är betydligt stabilare än övriga fabrikat:

1) Intel Intern SSD 120GB 520 Series Intern SATA III 2,5" (SSDSC2CW120A3K5) -Reseller

 

2) när det gäller HDD så velar jag mellan:

a) Seagate Barracuda 500GB(cache 16MB/7200rpm/SATA 6Gb/s) ST500DM002 (har SoftSonic motor och skall vara mycket tyst)

b)Western Digital Caviar Blue 500GB (Sata 3.0, 6Gb/s /16MB/7200rpm)

c) Western Digital AV-GP 160GB (8MB cache, 5400rpm, SATA II - serial ATA-300) WD1600AVVS

 

den sistnämnda är lite mindre och har "bara" SATA II interface men är i stället fullproppad med IntelliHit och IntelliDit som kanske kan vara bra om man vill att den i princip skall "sova" mesta tiden och vara ett kassaskåp för mina foton om SSDn "ballar ur".

GE MIG ETT GOTT RÅD...så att jag inte köper fel hårdvara sedan får vi klara ut allt detta med placeringen av programmen, TRIM, defragmentering....mm..senare.TACK..!..:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

En Eco Green disk skulle jag personligen inte välja, långsammare 5400, drar mindre ström - men tyst förvisso.

Men i ditt fall eftersom du skall använda hårddisken för att lagra data så spelar det ingen roll, då kan nog en Eco Green vara ett bra val.

 

På ett enklare sätt kan man säga så här för WD Caviar:

green = low power / low performance cool, quiet, eco-friendly.

blue= medium power / medium performance and reliability for everyday computing.

black = high power / high performance for power computing.

http://wdc.com/en/pr...ternal/desktop/

 

SATA 300 eller SATA 600 - har ingen betydelse. En hårddisk med SATA III 6Gbit/sek är mest spel för galleriet, reklamtrick, eftersom en mekanisk SATA hårddisk aldrig kan komma upp i dessa hastigheter, ens komma upp i max av vad SATA II 3Gbit/sek klarar. Det gör endast dom snabbaste SATA III 6Gbit/sek SSD.

Dom absolut snabbaste SATA hårdiskarna i världen (i tester gjorda) Western Digital VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek har ett max på runt 150 MB/sek. dvs. hälften av SATA 300 (SATA II).

 

Ps. Ha endast en disk (SSD) inkopplad under Windows installationen för att slippa ev. strul.

Sedan när Windows är installerat och alla drivrutiner så kan du koppla in din andra disk/ar, gå in i BIOS Setup och kontrollera BOOT prioritet att SSD står som första disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Hej,

En Eco Green disk skulle jag personligen inte välja, långsammare 5400, drar mindre ström - men tyst förvisso.

Men i ditt fall eftersom du skall använda hårddisken för att lagra data så spelar det ingen roll, då kan nog en Eco Green vara ett bra val.

 

SATA 300 eller SATA 600 - har ingen betydelse. En hårddisk med SATA III 6Gbit/sek är mest spel för galleriet, reklamtrick, eftersom en mekanisk SATA hårddisk aldrig kan komma upp i dessa hastigheter, ens komma upp i max av vad SATA II 3Gbit/sek klarar. Det gör endast dom snabbaste SATA III 6Gbit/sek SSD.

Dom absolut snabbaste SATA hårdiskarna i världen (i tester gjorda) Western Digital VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek har ett max på runt 150 MB/sek. dvs. hälften av SATA 300 (SATA II).

 

Ps. Ha endast en disk (SSD) inkopplad under Windows installationen för att slippa ev. strul.

Sedan när Windows är installerat och alla drivrutiner så kan du koppla in din andra disk/ar, gå in i BIOS Setup och kontrollera BOOT prioritet att SSD står som första disk.

Stort tack "flugfiskaren" för denna information. För att krångla till det hela lite så fick jag förslaget på SPCR att ha en hybriddisk som andradisk. Jag kollar på Seagate Momentus XT 7200 / 500GB/SATA 3 Gb/s med 4GB SSD och hela det kalaset får man för under tusenlappen....:thumbsup:

http://www.webhallen...00gb_sata_2.5_s

ja, skall man nu ha bråttom och åka 200 blås i ytterfilen så varför inte...!?! Tror du att Intel 120GB SSD kan samsas med en Momentus hybrid på ett bra sätt..?

Yes, jag skall börja med enbart SSDn och installera...jag lovar..;) ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

På din fråga om hybriddisken kan jag inte uttala mig, men mitt råd är att du söker tester eller reviews på nätet, så kanske det finns nyttig information.

 

Kontrollera att dina valda minnen stöds av moderkortet.

Då kan man börja med att kontrollera Memory QVL (Qualified Memory Lists) över minnen som moderkortstillverkaren testat.

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 och på den sidan finns till höger Minnesstöd där denna Memory QVL finns.

 

Men eftersom moderkortstillverkaren aldrig testar alla på marknaden förekommande minnen, så kan man även kolla hos minnestillverkaren.

Tex. här är en lista över minnen som Corsair garanterar är kompatibla med ditt moderkort. Bara att skrolla ned i listan jag letat fram:

Corsair - Guaranteed-Compatible Memory for your Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

 

Det bästa är ju förstås om dessa minnen även finns med på Gigabytes Memory QVL, men det är inte säkert.

 

Om du funderar på Thermalright HR-02 Macho (eller liknande) så fundera på Corsair Vengeance Low Profile (LP) Memory som endast är 26,25mm höga.

Tex. dessa som även finns på med corsairlistan ovan:

Corsair Vengeance® Low Profile Blue — 16GB Dual Channel DDR3 Memory Kit (CML16GX3M4A1600C9B)

4x4GB DDR3-1600 MHz Timing: 9-9-9-24 2@1.5V with XMP

 

Har själv liknande Corsair Low Profile fast 2x4GB kit som även fanns med på Corsair listan ovan: CML8GX3M2A1600C9

 

Sedan att din CPU kylare Thermalright HR-02 Macho stöder CPU Intel 1155 så den inte bara har stöd för Intel 775/Intel 1156/Intel 1366/AMD AM2/AMD AM2+/AMD AM3

Tyvärr kom jag inte in på deras hemsida.

 

Det bästa är väl att läsa seriösa kylartester, där CPUn har belastats och temperaturer samt ljudnivåer har uppmätts med kalibrerade externa mätinstrument. Egentligen så kan det bli svårt att både ha en tyst kylare med väldigt bra kylegenskaper.

Vissa CPU kylare döms helt ut och andra kan vara väldigt bra.

 

När det gäller processorkylare så är det först och främst fyra saker du behöver tänka på, förutom att den har bra kylkapacitet och kanske inte så högljudd:

 

1. Måtten - frigången från underdelen på kylaren/eller dess fläkt till minnena, om du har minnen med hög profil.

2. Höjden - så den passar i det chassi du valt. Vissa kylare tex. Noctua D-14 passar inte i alla chassin.

3. CPU kylaren stöder vald processor.

4. CPU kylaren passar ditt moderkort ex. Noctua har moderkorts QVL som det går att se vilka moderkort som stöds av deras olika modeller. Moderna kylare stöder dom flesta moderna moderkort på marknaden, så det bör inte vara något problem.

 

Tester Processorkylare:

FrostyTech: http://www.frostytec...p5heatsinks.cfm

Sweclockers: http://www.sweclocke...tcenter/kylning

Sök efter fler tester på nätet om inte dessa räcker.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Hej,

På din fråga om hybriddisken kan jag inte uttala mig, men mitt råd är att du söker tester eller reviews på nätet, så kanske det finns nyttig information.

 

Men eftersom moderkortstillverkaren aldrig testar alla på marknaden förekommande minnen, så kan man även kolla hos minnestillverkaren.

Tex. här är en lista över minnen som Corsair garanterar är kompatibla med ditt moderkort. Bara att skrolla ned i listan jag letat fram:

Corsair - Guaranteed-Compatible Memory for your Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

 

Om du funderar på Thermalright HR-02 Macho (eller liknande) så fundera på Corsair Vengeance Low Profile (LP) Memory som endast är 26,25mm höga.

Tex. dessa som även finns på med corsairlistan ovan:

Corsair Vengeance® Low Profile Blue — 16GB Dual Channel DDR3 Memory Kit (CML16GX3M4A1600C9B)

4x4GB DDR3-1600 MHz Timing: 9-9-9-24 2@1.5V with XMP

 

Sedan att din CPU kylare Thermalright HR-02 Macho stöder CPU Intel 1155 så den inte bara har stöd för Intel 775/Intel 1156/Intel 1366/AMD AM2/AMD AM2+/AMD AM3

Tyvärr kom jag inte in på deras hemsida.

 

Det bästa är väl att läsa seriösa kylartester, där CPUn har belastats och temperaturer samt ljudnivåer har uppmätts med kalibrerade externa mätinstrument. Egentligen så kan det bli svårt att både ha en tyst kylare med väldigt bra kylegenskaper.

Vissa CPU kylare döms helt ut och andra kan vara väldigt bra.

 

Sök efter fler tester på nätet om inte dessa räcker.

 

Mvh

 

Jättetack för dina bra synpunkter..:thumbsup: :

1) jag tar det säkra före det osäkra och byter till lågprofil RAM enligt ditt förslag. Bägge våra förslag finns ju på Corsairs lista men jag är osäker på om heatpipen kan slå i det inre RAMet så...! Min tanke var bara att få så mycket kylyta som möjligt i en passiv dator.

2) Jodå Machon passar på både 1155 och 1156 enligt deras hemsida (men som just nu ligger nere)

3) Började att kolla på en passiv Nofan-kylare men HR-02 kostar ju bara hälften och hade något bättre resultat i denna test:

http://www.xbitlabs....40_5.html#sect0

sedan finns ju HR-02 Machon som är ytterligare strået vassare och då bytte jag inställning.

4) jag skippar den andra lagrings-HDDn t.v. och satsar på att få igång grejorna med enbart Intels SSD. Får lösa back-up och säkerheten senare.

...nu sätter jag mig i bilen och åker till Webhallen....vi hörs vidare hoppas jag..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tips:

Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

ESD-handledsbandet (som skall sitta åt) ansluts till olackad/ren metalldel av chassit.

På Webbhallen kostar ett ESD-handledsband 65:-Deltaco Antistat Handledsband

På Kjell & Company kostar 29:- Art nr: 38324

 

Kretskort och övrig känslig elektronik lägger man ovanpå den medföljande ESD-påsen precis innan man skall till att installera. Öppnar en del i taget så att säga.

 

Läs igenom guiden på NordicHardware - Datorbyggarskolan

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Tips:

Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

ESD-handledsbandet (som skall sitta åt) ansluts till olackad/ren metalldel av chassit.

På Webbhallen kostar ett ESD-handledsband 65:-Deltaco Antistat Handledsband

På Kjell & Company kostar 29:- Art nr: 38324

 

Kretskort och övrig känslig elektronik lägger man ovanpå den medföljande ESD-påsen precis innan man skall till att installera. Öppnar en del i taget så att säga.

 

Läs igenom guiden på NordicHardware - Datorbyggarskolan

 

Lycka till.:thumbsup:

 

Tack "flugfiskaren" för dessa tips. Är nu åter hemma med allt godis stående i verkstan. Det blev en 180GB SSD från Intel..B) och lågprofil-RAMarna.Killen på Webhallen-Adam - var riktigt duktig och höll med om RAM-bytet samt hade ngt. slags program för att kolla att grejorna skulle funka ihop. Jag fick grönt ljus av honom så det var bara att sticka ner Visa-kortet med chipet nedåt och tömma pensionskontot..:o

Jodå, jag har ett ESD-band sedan tidigare så nu är det bara att kavla upp ärmarna och köra igång. Väntar bara på Machokylaren som är på väg från annat håll.

Återkommer när det blir dax för installationer av OS...mm..har läst på lite på denna tråd under tiden:

http://eforum.idg.se...89#entry1569089

...än en gång tack för din fina hjälp i denna process....mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul med bygget :D mindre kul med pensionskontot :(

 

Ta det lugnt och stressa inte vid bygget. Läs noga igenom alla manualer och instruktioner.

 

Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.

Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.

Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

Men detta står också i länken tidigare till Datorbyggarskolan.

 

Dubbelkontrollera också allting innan du slår på strömmen och då går du direkt in i BIOS Setup med [Del] och gör en Load Optimized Default samt kontrollerar PCH SATA Control Mode (Intel Z68 Chipset) under the Integrated Peripherals menu till AHCI mode för dina diskar.

Det är möjligt att SATA control står i IDE Mode som standard (default). Spara ändringarna i BIOS Setup och Exit.

AHCI mode ger bättre prestanda och stöder TRIM för din SSD.

Sidan 50 i Manualen

 

 

Och på sidan 26 ser du vilka som är Intels SATA III-portar. Anslut SSD till någon av dessa och (senare hårddisken).

SATA3_0/1 (SATA 6Gb/s Connectors, Controlled by Intel Z68 Chipset)

post-73434-0-93043800-1332344522_thumb.png

 

 

Sedan installerar du Windows och övrigt.

Ungefär så här brukar jag göra inlägg #3

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Kul med bygget :D mindre kul med pensionskontot :(

 

Ta det lugnt och stressa inte vid bygget. Läs noga igenom alla manualer och instruktioner.

 

Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.

Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.

Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

Men detta står också i länken tidigare till Datorbyggarskolan.

 

Dubbelkontrollera också allting innan du slår på strömmen och då går du direkt in i BIOS Setup med [Del] och gör en Load Optimized Default samt kontrollerar PCH SATA Control Mode (Intel Z68 Chipset) under the Integrated Peripherals menu till AHCI mode för dina diskar.

Det är möjligt att SATA control står i IDE Mode som standard (default). Spara ändringarna i BIOS Setup och Exit.

AHCI mode ger bättre prestanda och stöder TRIM för din SSD.

Sidan 50 i Manualen

 

 

Och på sidan 26 ser du vilka som är Intels SATA III-portar. Anslut SSD till någon av dessa och (senare hårddisken).

SATA3_0/1 (SATA 6Gb/s Connectors, Controlled by Intel Z68 Chipset)

post-73434-0-93043800-1332344522_thumb.png

 

 

Sedan installerar du Windows och övrigt.

Ungefär så här brukar jag göra inlägg #3

Mvh :rolleyes:

KANON...TACK. Har just skickat dig ett PM....mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag har svarat på ditt PM och du bör se att du fått ett nytt meddelande uppe på forumet vid din profil, en röd siffra som du klickar på alt. klickar på ditt profilnamn och i rullgardinslisten väljer meddelanden.

 

Ett litet tips i all välmening. Du behöver inte alltid "Svara med citat" om du inte vill. Det går bra att skriva i Snabbsvar nedanför också eller klicka på röda knappen 'Skriv nytt inlägg i tråden'.:)

 

Vill du testa redigerarens olika möjligheter och funktioner tex. bifoga bild eller annat så finns Testhörnan där du kan starta en ny tråd och skriva nya inlägg i tråden och även redigera dessa för att testa. Trådar i testhörnan dyker inte upp i forumöversikten och tas också bort efter ett tag.

Det finns en hjälp under Inlägg samt Forum och trådar du kan titta på också.

 

Kylpasta (egentligen borde den väl inte ens heta kylpasta, utan värmepasta - det är värme som avleds och inte kyla).

Kylpastan brukar nå sin bästa effekt efter 200 timmar och flera temp cykler, alltså att processorn uppnått sin arbetstemperatur och därefter stängs av och svalnat.

På och avstängning vid normal användning under en längre tid således. Det är lite beroende på kylpasta, men värmelednings-egenskaperna förbättras efter inbränning och tempen kan gå ned med mellan 2-5 grader vid belastning av CPU.

 

Det viktiga är dock att den appliceras i ett väldigt tunt lager, eftersom det är dom mycket små luftspalterna som bildas pga. ojämnheterna mellan processorns kylplatta och motsvarande yta på kylaren som skall fyllas med kylpasta.

 

Så man kan till viss del få omvänd effekt av att ha för mycket kylpasta, eftersom den har ganska dåliga termiska egenskaper att leda värme, sämre än ren metall.

Men avsevärt bättre än luft.

 

PC För Alla Extreme - Kall pasta för het dator

Sweclockers: Video: Olika metoder att applicera kylpasta

 

Om du vid något tillfälle behöver rengöra processorns kylplatta (toppsidan) samt kylaren från ny (eller gammal kylpasta) innan du applicerar ny pasta och monterar den, så dessa medel funkar, man kan fukta på en tygbit, isopropanol (används inom elektronikproduktionsindustrin) eller kemisk ren bensin - utan att söla ned omgivande ledare och komponenter.

Använd absolut inget aceton eller liknande som kommer att skada ditt kretskort tillverkat av glasfiber/epoxy (FR4), det löser bl.a. upp skyddslacken på ledarna.

 

Tala gärna om hur det går med bygget och ställ frågor om du är brydd.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Tjingeling, snart åker jag till Webhallen och hämtar delarna till min nya passivt kylda dator enligt följande:

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Corsair XMS3 Vengeance 4x4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

Intel Core i5-2500K 3,3GHz

Thermalright HR-02 Macho

Seasonic X-Fanless 400W PSU

Samsung DVD/RW 22X SATA

Fractal Design Arc låda

Windows 7 Home Premium 64 bit

....nix, inget grafikkort..!..(ännu i alla fall)

..ser ni något direkt knasigt i detta så skrik till...TACK..!..:thumbsup:

 

 

Hej igen, ni undrar kanske vad som (inte) hände med detta bygge. Det blev försenat pga personlig anledning men nu så är den klar och uppstartad. Gick bra och jag har även stresstestat lite med Prime95 för att se hur "passivt" jag kan köra den. Verkar som om fläkten får sitta kvar på kylaren med styrning från moderkortet t.v. Varvar upp från 650rpm på tomgång till 1100rpm vid max CPU med Prime95 och då planar kärnornas temp. ut på under 50 C vilket jag tycker är bra......mvh/Harald

post-125068-0-59777600-1352838027_thumb.jpg

post-125068-0-34577300-1352838059_thumb.jpg

post-125068-0-56871500-1352838092_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är helt klart bra.

Fint bygge, rent och snyggt i chassit med kabeldragningar.

Grattis till din nya och fina dator. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...