Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta data till sql-server från Oracle


Falken110

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en applikation där jag presenterar data från några olika databaser. Dessutom så sparas en del data undan på "min" server för att, bland annat, kunna presentera historik för användare som inte har oracle klient installerad.

Nu skulle jag vilja gå ett steg längre och se till att ingen användare behöver mer än en DSN (den till min db) för att kunna göra samma som idag.

Det jag vill göra är att i stället för att skicka frågan från applicationen till oracle och sedan uppdatera min databas så tänkte jag att man kanske kunde ha en stored procedure (denna startas av applicationen) på min databas som frågar oracle och uppdatera de data som ska uppdateras.

Vad jag förstår så måste man först och främst ha oracle klienten installerad på servern och det ska inte var några problem.

Men sedan så vet jag inte hur jag ska göra.

DSN:er kanske?

Har läst lite och sett något om sp_linktserver eller något liknande.

Har varit i kontakt med administratören men fick väl inga direkta svar där tycker jag.

 

Hoppas att någon kan ge lite hjälp kanske.

 

Mvh

Falken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du vill använda ett så kallat SSIS-paket. Dock har jag aldrig använt det ihop med oracle. På mitt jobb så använder vi det för att hämta data. Paketet kör igång en sp på källan och genom den hämtar data och petar ned i tabeller hos sig.

 

Sen gör vi lite tvärt om också fast ned till en db2 på en stordator. Men i det fallet är det en .NET klient som sköter kommunikationen. Främst för vi hade lite bekymmer med behörigheter för SSIS och våra administratörer var lite gnälliga. Så det var enklare att göra en egen klient än att ha med dom att göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Det var nog inte SSIS paket jag egentligen var ute efter men det kanske kan funka det också.

Kan man skicka med variabler så kan det nog funka.

 

Vore bussigt om du kunde ge en liten kort beskrivning på hur man gör.

Inte hur man inporterar data via Import/Export Wizard utan hur man ev. använder variabler?

Är det några inställningar på server som måste göras för att det ska fungera?

 

Mvh

Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...