Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Forumutseendet har förändrats - till det sämre


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Det verkar som något har ändrats med layouten eller utseendet.

Tidigare rymdes hela forumöversikten på bildskärmen på laptonen med 1024x768 Windows XP Firefox 11 men idag så har allting blivit bredare, så jag måste scrolla sidledes för att få med hela forumöversikten.

 

post-73434-0-19766700-1332175173_thumb.pngpost-73434-0-93017300-1332175173_thumb.png

 

Även på stationära med 1920x1080 Windows 7 Firefox 11märker jag skillnaden, men där spelar det ingen roll eftersom allt ryms på skärmbilden även om jag inte har dragit upp webbläsaren över hela bredden (kör i fönsterläge).

 

Detta var ingen höjdare.:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också märkt att Eforum har blivit bredare idag, jag gillar det inte eftersom jag måste skrolla i sidled.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är rutorna som blivit bredare.

 

Före

post-73434-0-78672500-1332176222_thumb.png

 

Efter

post-73434-0-01939000-1332176539_thumb.png

 

Nu blev det otroligt mycket sämre att ha en översikt utan att behöva skrolla sidledes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men du måste väl ha märkt att tex. rutan i ett inlägg blivit bredare, även om den ryms på en stor skärm?

 

Ändra tillbaks är mitt önskemål. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Någon har pillat i formatmallen. Bort med fingrarna, återställ!

Eller ivartfall se till att sidan skalas ned korrekt till ett litet mindre webbfönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför denna förändring, är det bara för att få plats med mer/större reklam??

Läsbarheten ökar ju knappast av de längre raderna, tvärt om anser jag. thumbsdown.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du måste väl ha märkt att tex. rutan i ett inlägg blivit bredare, även om den ryms på en stor skärm?

 

Ändra tillbaks är mitt önskemål. :angry:

 

Ärligt talat så har jag nog inte tänkt på detta :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Läsbarheten ökar ju knappast av de längre raderna, tvärt om anser jag. thumbsdown.gif

Där håller jag med till fullo. Även på min stationära med högupplöst 24" skärm så tycker jag det är sämre läsbarhet.

Dessutom fick jag öka storleken på webbläsaren (kör FF i fönsterläge - ej över hela skärmen) och då blev det sämre med annat som då inte ryms på sidan av det fönstret.

 

För övriga som inte direkt märkt någon skillnad kan det ju knappast spela någon roll om inställningarna ändras tillbaks.

 

Någon ansvarig som läser tråden tro och kan kommentera?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ansvarige, som jag gissar är Andreas Thors, har varit inloggad på eforum idag och han har ju tidigare skrivit att han läser detta underforum.

 

Jag tror som Cluster att den införda breddningen är till för att reklamen ska få breda ut sig. Instämmer med övriga: ändra tillbaks till den gamla bredden i formatmallen! Breddningen är ett "utvecklingsarbete" som försvårar såväl läs- som skrivvänligheten i trådarna. Utveckling genom att fixa saker på åtgärdslistan är däremot välkommen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade ett PM till Andreas vid 18-tiden utifall att han har missat denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Hej alla.

 

Ja, vi har breddat forumet för att få plats med de nya bredare annonsformaten som annonsörerna efterfrågar. För de med skärmupplösningar som är större än 1024 ska det inte vara något problem, snarare tvärt om. För er med mindre skärmar: Jag förstår frustration.

 

Läget är dock detta: Det (enda) som i dag ger pengar på webben/Eforum är annonser. Det är också det enda som gör att vi kan driva exempelvis Eforum och hålla det gratis för användarna. Alternativet är alltså att ta betalt, eller stänga ner, och det vore ju hemskt tråkigt.

 

Så, annonser kommer vi tyvärr inte ifrån.

 

Däremot funderar jag på hur man kan göra det bästa av situationen. För er med mindre skärmar, visst är det bara högerspalten som måste skrollas? Har ni idéer på hur man skulle kunna få in den informationen på ett bra sätt i mittspalten/toppmenyn eller på nåt annat ställe, så att vi slipper sidoscrollen?

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det där förstår jag inte. Titta på dagstidningarna där man har gått från ett bredare format till ett mindre format av flera orsaker.

Spaltbredden är smalare pga. läsbarhet och inga av tidningarna verkar ju ha problem med annonserna.

 

Bredare annonser är ju helt klart fel väg att gå. Jag har ett scrollhjul på musen - för vertikal scrollning.

Jag använder dels laptop och även en ASUS eee Netbook som båda har 1024 i skärmbredd (förutom stationära med vanliga skärmar).

 

Jag är på forumet minst 50% av tiden på någon av mina bärbara maskiner och det är nästan stört omöjligt att fortsätta med detta från dessa maskiner.

M.a.o. kommer min närvaro på forumet att minska med motsvarande procentandel eftersom jag inte känner att det fungerar från dom bärbara på ett bra sätt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-41951300-1332323285_thumb.jpg

 

Från en 1366 bred skärm.På en 1280 bred skärm syns överhuvudtaget inte annonsen.Den som köpt annonsytrymmet kan säkert hålla sig för skratt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Däremot funderar jag på hur man kan göra det bästa av situationen. För er med mindre skärmar, visst är det bara högerspalten som måste skrollas? Har ni idéer på hur man skulle kunna få in den informationen på ett bra sätt i mittspalten/toppmenyn eller på nåt annat ställe, så att vi slipper sidoscrollen?

 

/Andreas

 

Möjligen att ha högerspalten på västra sidan, dvs. Mina bevakningar, Trådar med nytt innehåll och Senast obesvarade trådar längst till vänster istället för som nu till höger. Dessa är ju dom som man nu måste scrolla fram sidledes.

Fast då lär man måsta scrolla när man skall läsa/skriva inläggen istället...

 

Inga breda annonser på Aftonbladet http://www.aftonblad...icle14554037.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har breddat forumet för att få plats med de nya bredare annonsformaten som annonsörerna efterfrågar. För de med skärmupplösningar som är större än 1024 ska det inte vara något problem, snarare tvärt om. För er med mindre skärmar: Jag förstår frustration.

Jag har en bredare skärm (1600) och det är ändå ett problem eftersom jag vill kunna ha två webbläsarfönster bredvid varandra. Detta därför att jag så ofta på Eforum behöver söka efter information och sedan kunna enkelt kopiera och klistra mellan de två fönstren alternativt se på det engelska originalet i ett fönster och översätta till svenska i svaret på Eforum i det andra. Som det är nu kan jag inte ens se hela (snabb)svarsrutan och kan bara se hela inläggen om jag ständigt skrollar alla trådar i sidled. Jag är väldigt irriterad på att hela tiden behöva hoppa mellan tangentbordet och musen för att kunna läsa vad jag redan har skrivit så att jag kan formulera resten så bra som möjligt.

 

Edit: Rättat skärmupplösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har en bredare skärm (1200) och det är ändå ett problem eftersom jag vill kunna ha två webbläsarfönster bredvid varandra. Detta därför att jag så ofta på Eforum behöver söka efter information och sedan kunna enkelt kopiera och klistra mellan de två fönstren alternativt se på det engelska originalet i ett fönster och översätta till svenska i svaret på Eforum i det andra. Som det är nu kan jag inte ens se hela (snabb)svarsrutan och kan bara se hela inläggen om jag ständigt skrollar alla trådar i sidled. Jag är väldigt irriterad på att hela tiden behöva hoppa mellan tangentbordet och musen för att kunna läsa vad jag redan har skrivit så att jag kan formulera resten så bra som möjligt.

Jag har på stationära med 1920 också arrangerat webbläsarfönstret för att kunna ha andra fönster (applikationer) igång på sidan, men eftersom jag blivit tvungen att bredda webbläsarfönstret så överlappar det nu andra fönster.

 

Ang. annonsbredden så är det ju klart att jag förstår vikten av att få in annonsintäkter och att annonsörerna är nöjda, men som det nya formatet blivit så når ju annonserna ut till färre pga. att inte hela annonsen syns eller dom inte ens syns överhuvudtaget (som Larsas påpekade).

Det kan väl ändå inte vara meningen?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-41951300-1332323285_thumb.jpg

 

Från en 1366 bred skärm.På en 1280 bred skärm syns överhuvudtaget inte annonsen.Den som köpt annonsytrymmet kan säkert hålla sig för skratt.

 

LARSAS

Det är sant att hela annonsen ofta inte syns på en liten skärm, LARSAS. Jag tror knappast att eforumbesökare med liten skärm kommer att skrolla åt höger för att se hela annonsen. Reklamannonserna som tidigare höll sig i högerspalten kommer nu inte bara ovanför en tråd utan även MELLAN inläggen i en tråd. Det är därför inläggsrutorna blivit så breda. Vad blir nästa steg, Andreas? Att flashreklamen stoppas in i våra inlägg?

 

Vad är det för företag som som kräver breda annonser? Diskuteras det aldrig med dessa företag utan sägs det bara ja och amen till alla deras önskemål? Om det har diskuterats med företagen så skulle det vara kul att få veta vilka andra sajter de hotar med att välja för sin reklam istället för eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Ang. annonsbredden så är det ju klart att jag förstår vikten av att få in annonsintäkter och att annonsörerna är nöjda, men som det nya formatet blivit så når ju annonserna ut till färre pga. att inte hela annonsen syns eller dom inte ens syns överhuvudtaget (som Larsas påpekade).

Det kan väl ändå inte vara meningen?

 

Mvh

 

Bredden är för att få in de nya annonser som ligger i mittspalten, och har inget att göra med de som ligger på kanten. :)

 

I övrigt så tittar vi på hur vi kan stoppa in menyerna i högerspalten, som nu inte visas för de med sämre upplösning är 1024 px, i mittspalten så ni ska slippa scrolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredden är för att få in de nya annonser som ligger i mittspalten, och har inget att göra med de som ligger på kanten. :)

 

 

I och med ändringen så har de yttre annonserna flyttats längre åt höger .Bredden 1366 är standard på väldigt många bärbara datorer.Borde inte dessa annonser kunna läsas utan scrollning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med 2048 i upplösning, och det är väl därför som jag inte märker något, på bärbara har jag liten skärm, så där har jag ju alltid fått scrolla, så jag tänker inte så mycket på det där heller.

 

Men kan ju förstå att flertalet har problem, måste man scrolla hela tiden, så är ju risken att man tillslut lessnar på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läget är dock detta: Det (enda) som i dag ger pengar på webben/Eforum är annonser. Det är också det enda som gör att vi kan driva exempelvis Eforum och hålla det gratis för användarna. Alternativet är alltså att ta betalt, eller stänga ner, och det vore ju hemskt tråkigt.

Du menar alltså att det idag kostar mer att driva Eforum än vad annonsintäkterna ger? Då undrar jag hur mycket annonsintäkter extra det behövs för att rätta upp alla buggar? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas, det här är ju löjligt, med det nya formatet. På min 19 tum skärm hoppar "Sök i forumet och Senaste obesvarade trådar" delen ned och lägger sig längst ned på sidan. Under senaste svaret i tråden. Det ligger alltså inte kvar i högerspalten. Detta sker när jag läser en startad tråd och reklamen vid högersidan är för bred. T.ex. Asus reklamen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade man tänkt till lite i design och layout på eforum istället för att bara öka bredder hej vilt så hade man nog kunnat peta in en 1024 bred banner och behållit den gamla bredden på själva forumet.

 

 

Till exempel på första sidan.

IDG-Sidhuvud

1024 banner.

Gammal bredd på eforum huvud + sök i högerkolumn.

Bred 1024 banner.

Gammal bredd på sitekarta + mina bevakningar i högerkolumn.

Gammal bredd på trådarna + Senast obesvarade i högerkolumn.

 

Exempel på att läsa tråd

IDG-Sidhuvud

1024 banner.

Gammal bredd på eforum huvud + sök i högerkolumn.

Bred 1024 banner.

Gammal bredd på trådarna + Senast obesvarade i högerkolumn.

Mellan inlägg, gammal bredd.

bred 1024 banner.

Snabbsvar.

 

På så vis kan man behålla den gamla storleken, men ändå utnyttja 1024 banners genom att knuffa in dem mellan de olika "puffarna" i högerkolumnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...