Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med ljudet på dator


Steel1

Rekommendera Poster

Hej, jag installerade nyligen om datorn idag och försöker nu fixa till ljudet på datorn/högatalarna. Har försökt installera drivrutiner men ljudet fungerar ändå inte.

 

Så här ser enhetshanteraren ut just nu:

http://i40.tinypic.com/2mms7xs.jpg

 

Och så här ser mappen ut där drivrutiner från Fujitsu Siemens (min datortillverkare) ut. Har laddat ner dem från Fujitsus hemsida. Skrev in mitt Serial number http://support.ts.fujitsu.com/Download/Index.asp?lng=se och bläddrade fram till

Windowx XP-->Audio och sedan --> Audio ALC Azalia 861,880,260,883,888.

 

Det är antagligen det drivrutinet jag behöver. Ska tilläggas att jag hör ljud från hörlurarna jag har kopplade till datorn.

Innan jag installerade om datorn fungerade självklart ljudet men nu verkar det som att något fattas? Drivrutin?

 

När jag försöker trycka på "Rtlupd" så händer ingenting. Förmodligen den som jag ska öppna för att installera drivrutinerna.

Så här ser mappen ut för drivrutinerna som jag laddade ner från Fujitsu.

 

http://i44.tinypic.com/19a44i.jpg

 

Hur ska jag installera drivrutinerna? Ingenting verkar fungera?

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det borde ju gå att dubbelklicka på filen RtlUpd.exe

Sedan dubbelklickar du och kör RTHDCPL.exe (Realtek HD Audio Sound Effect Manager).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det borde ju gå att dubbelklicka på filen RtlUpd.exe

Sedan dubbelklickar du och kör RTHDCPL.exe (Realtek HD Audio Sound Effect Manager).

 

Det är det problemet jag har när jag ska installera drivrutinen. Jag trycker på Rtlupd men ingenting händer. Inget kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det var mycket konstigt och du verkligen "Dubbelklickar"?

Det räcker inte att bara trycka på en sådan exekverbar fil.

 

Jag testade RtlUpd.exe på min laptop (Dell) med Windows XP bara för att se vad som händer och filen funkar, för sedan kommer denna ruta upp som man klickar "Kör" på.

 

post-73434-0-09732400-1332088912_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dubbelklickar på den filen ja. Inget kommer upp dock. Jobbigt att man inte kan installera det :/. Vad kan det bero på tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ladda hem zip-filen igen och packa upp dessa filer i en temporär katalog på disken som du först skapar. Tex. skapa en katalog (mapp) på C som heter Bort

 

Packa upp filerna till C:\Bort

Prova igen att köra dom två som jag tidigare nämnde direkt från denna nya mapp Bort.

 

Lyckas du då installera allt så kan du sedan ta bort alla filerna i mappen Bort - dessa behövs då inte längre.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem zip-filen igen och packa upp dessa filer i en temporär katalog på disken som du först skapar. Tex. skapa en katalog (mapp) på C som heter Bort

 

Packa upp filerna till C:\Bort

Prova igen att köra dom två som jag tidigare nämnde direkt från denna nya mapp Bort.

 

Lyckas du då installera allt så kan du sedan ta bort alla filerna i mappen Bort - dessa behövs då inte längre.

 

Mvh

 

Det är exakt det jag gör, hade den först i skrivbordet men testade att packa upp filerna till Lokal disk (C:), utan något resultat.

Ingen av dem filerna går att öppna. Kan det vara andra drivrutiner som krånglar? Ska jag avinstallera "Realtek High Defination Audio" från enhetshanteraren och testa att köra RtlUpd.exe?

 

På denna bild ser du min enhetshanterare: http://i40.tinypic.com/2mms7xs.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud från hörlurar fungerar tydligen enligt ditt första inlägg .Enhetshanteraren indikerar inte att något är fel.

 

Möjligt att det är fel i någon i Realtekinställningen .Finns väl en ikon nere till höger där man sen kan gå vidare till inställningar.På mitt Realtek HD Audio är exempelvis som defaultinställning bakre ljudugångar inaktiva om något är anslutet till frontpanelens ljuduttag.

 

För att få igång uppdateringen av ljuddrivrutinen har du testat ,högerklick på start(exe)filen -kör som och/eller pausat virusskydd .Men det är mystiskt att installationen ej startas.

 

.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud från hörlurar fungerar tydligen enligt ditt första inlägg .Enhetshanteraren indikerar inte att något är fel.

 

Möjligt att det är fel i någon i Realtekinställningen .Finns väl en ikon nere till vänster där man sen kan gå vidare till inställningar.På mitt Realtek HD Audio är exempelvis som defaultinställning bakre ljudugångar inaktiva om något är anslutet till frontpanelens ljuduttag.

 

För att få igång uppdateringen av ljuddrivrutinen har du testat ,högerklick på start(exe)filen -kör som och/eller pausat virusskydd .Men det är mystiskt att installationen ej startas.

 

.

LARSAS

 

Har kikat på Realteki inställningen och jag testade att kryssa av "Stäng av ljudet på den bakre panelen när främre hörlur kopplas in", utan resultat.

 

Jag har "kört som" exe filen men nepp. Riktigt skumt då jag har för mig att jag kunde installera drivrutinerna förut, var väl kanske för 2 år sedan jag formaterade om datorn.

Är nästan säker på att det var dessa drivrutiner jag kunde installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kanske är dags att du berättar vad du har för hårdvara. Sedan undrar jag om högtalarna fungerar om du kopplar in dem där hörlurarna sitter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kanske är dags att du berättar vad du har för hårdvara. Sedan undrar jag om högtalarna fungerar om du kopplar in dem där hörlurarna sitter?

 

Skriver jag in mitt Serial Number på Fujitsu och försöker ladda ner drivrutiner får jag upp detta namn: SCALEO PA /A64 X2 4200.

 

Moderkortet heter Asus M2R-FVM.

http://sv.afterdawn....33/asus_m2r-fvm

 

Testade att göra det med högtalarna, verkar ej funka ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sak som förbryllar mig. Var kommer Nvidia High Definition Audio ifrån? Jag kan inte se något i de länkar du angett, som skulle behöva de drivrutinerna eller har jag missat något?

 

I Enhetshanteraren finns redan Realtek High Definition Audio installerat. Öppna kontrollpanelen-ljud och kontrollera att den är satt som standard enhet för uppspelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sak som förbryllar mig. Var kommer Nvidia High Definition Audio ifrån? Jag kan inte se något i de länkar du angett, som skulle behöva de drivrutinerna eller har jag missat något?

 

I Enhetshanteraren finns redan Realtek High Definition Audio installerat. Öppna kontrollpanelen-ljud och kontrollera att den är satt som standard enhet för uppspelning.

 

Troligtvis från Nvidia grafikortets CD-skiva med drivrutiner. Jag testade att avinstallera dessa Nvidia samt Realtek High Defination och installera Realtek drivrutinen igen.

Men får fram 4 st gula varningstecken på - "Audio Device On High Defination Audio Bus" istället.

 

Realtek HD Audio Output hittar jag på kontrollpanelen-ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-64572400-1332326800_thumb.png

 

 

Bild från Windows ljudpanel i en XPdator. Nås via symbol nere till höger (om det aktiverats i kontrollpanelen).Kanske inte så troligt men kanske bäst att kolla valen enligt bild.

 

Nvidia rutinerna 4 st är säkert för ljud via HDMI.Googlar man så finner man att det är korrekt med 4st.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis från Nvidia grafikortets CD-skiva med drivrutiner. Jag testade att avinstallera dessa Nvidia samt Realtek High Defination och installera Realtek drivrutinen igen.

Men får fram 4 st gula varningstecken på - "Audio Device On High Defination Audio Bus" istället.

 

Realtek HD Audio Output hittar jag på kontrollpanelen-ljud.

 

Har du bytt grafikkort? Orginal kortet är vad jag kan se ett Geforce 7300 och det har ingen HDMI kontakt. Hur som helst, prova att ladda ner Audio drivrutinen från Realtek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bytt grafikkort? Orginal kortet är vad jag kan se ett Geforce 7300 och det har ingen HDMI kontakt. Hur som helst, prova att ladda ner Audio drivrutinen från Realtek.

 

Jag har tittat på ljud-på kontrollpanelen. Det är exakt så som jag har nu som på bilden du bifogade LARSAS.

 

Ja, det har jag gjort. Jag har testat att ladda ner den men problemet kvarstår. Grejen är ju att ljudet fungerade felfritt innan ominstallationen av Windows, ska inte vara något problem med grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...