Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från XP till 7


CGP

Rekommendera Poster

Hade en tidigare pc med XP där jag fixat flera filmer i MovieMaker.

Så byter jag till ny pc med 7. Laddar hem Live versionen. Blir mycket förvånad över upplägget.

Det är förvirrande att inte kunna dra klipp till en tidslinje, där man ser klippen tydligt. Skulle vilja använda XP-versionen i min 7:a, men antar att det inte går.

CGP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Nej det går inte att använda den gamla på Windows 7och den nya är väl egentligen bättre också.

 

Själv använder jag andra redigeringsverktyg ex. Pinnacle Studio (betalprogram).

 

Men kolla in på Microsoft hjälpen på dessa så kanske du finner svaret och andra tips för den delen.

Klicka på berörda rubriker så finns mer information på sidorna:

http://windows.micro...res/movie-maker

http://explore.live....o-editing-using

 

Samt

PC Online: Kom igång med Windows Live Movie Maker

Video:

 

[Edit] Se denna tråd också //eforum.idg.se/topic/334884-arbeta-i-windows-live-moviemaker/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst går det att använda en XP-version av ett program i Windows 7, man måste dock ha Windows 7 Pro eller Ultimate, har man bara Windows 7 Home så är det tyvärr kört.

 

Windows Virtual PC är ju tänkt för att kunna köra äldre XP program som inte direkt fungerar i Windows 7

Dock exakt hur bra denna typ av program som här pratas om kommer att fungera, vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte att använda den gamla på Windows 7

Movie Maker versionen på Vista är nästan som den i XP och går att köra i Windows 7. Det är bara att kopiera programmappen.

 

Själv använder jag mest också Pinnacle Studio. Bra program men krashar lite ofta. Men som tur är har den en bra autospar funktion. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

salutologen

Visst går det att köra gamla XP-program även på Windows 7 Home eller Basic. Använd programmet "Oracle VM VirtualBox". I PC Tidningen nr 5 /2012 förklarar man hur och på deras program CD finns programmet.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo jag är väl medveten om att man på olika sätt kan köra Windows XP program på Windows 7, men när det gäller särskilt processorintensiva och krävande program som videoredigering, särskilt då vid renderingar, så kan jag inte rekommendera att köra dessa virtuellt, eftersom man då inte får samma resurser från systemet som behövs till programmet och man riskerar hackig film etc.

 

Därför, som jag ser det, är det bättre att försöka sätta sig in i den nya Windows Live Movie Maker som jag tror dessutom klarar HD-film och i mitt första inlägg finns en del tipslänkar. Finns flera på nätet givetvis.

Här är en tipslänk till:

PC För Alla - Movie Maker: Så gör du proffsiga semesterfilmer

 

 

Eller att skaffa sig ett bättre videoredigeringsprogram som klarar mer, fast ett sådant måste man ju också sätta sig in i.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jamen TACK till alla tipsare.

Ska försöka vänja mig vid finesserna i "Live MM"

I min gamla "burk" hade jag Pinnacle, men tänkte göra det lätt för mig.

- Nu "tar jag tag i den biten"

 

TACK igen för kunniga inlägg

Novisen CG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...