Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Routern blockerar uTorrent?


JR

Rekommendera Poster

Vi är ett gäng på 8 pers som är spridda över flera länder som gjorde en gemensam skidresa. Nu har vi totalt 100GB att dela med varandra i form av bilder & filmer.

 

Köpte mig en fin router (ASUS RT56U) med inbyggt stöd för FTP via extern tillkoppling av HD. Enkel setup, men är SÅ *svordom* okompatibelt & instabilt att jag helt lagt ner den idéen.

 

Fumlade fram och tillbaka mellan olika fotosidor, filsändningssidor och molnlagring. Begränsningar av alla möjliga slag. Kom sen att tänka på p2p med uTorrent, why not? Och nu är ja stuck :blink:

 

När vännerna testar tanka min torrent så står det bara 0 Seeders och den kommer aldrig igång.

 

Har till punkt och pricka följt denna guiden för att dirigera trafiken riktigt. Därefter testade jag om jag lyckats öppna porten via Port Fordwarding Tester. Den är öppen!

 

Men under preferences i uTorrent är det ju en röd punkt och så står det "No incomming Connections". Antar det är ett dåligt tecken :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så cirkulerar falska uTorrent....

 

Ladda hem och installera en som inte är falsk

uTorrent

Den fungerar ju finfint till download, och såvitt jag vet (kan ha fel) så var det bara windowsversionerna som blivit modifierade av hackare.

 

För inte ska man väl behöva fylla i någon tracker när den är privat? För övrigt testat att fylla i diverse trackers också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika i denna tråd:

//eforum.idg.se/topic/327464-klarar-ej-av-att-skapa-en-torrent/

Lite matnyttiga tips, men inget som gjorde någon skillnad här heller.

 

Nu har jag gått runt problemet och håller för fullt på att skicka över mina filer via skype. Men är grymt nyfiken på var det egentligen felar :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du testat den automatiska inställningsguiden?

Inställningar > Inställningsguide > Kör tester => så testas och konfigureras automatiskt inställningarna i uTorrent.

 

Senaste versionen är 3.1.3 och finns på svenska med språkpaketet

http://www.utorrent.com/downloads

 

Kan tillägga att på min så är portarna öppna (grön bock på både inkommande och utgående) i uTorrent, fast jag inte kört någon portforward i min D-Link DIR655 router.

 

Din interna mjukvarubrandvägg kanske spärrar?

Se till att uTorrent har tillåtelse i denna också.

Temporärt kan du ju testa att tillfälligt stänga av mjukvarubrandväggen i några minuter medan du testar om denna är boven i dramat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat den automatiska inställningsguiden?

Inställningar > Inställningsguide > Kör tester => så testas och konfigureras automatiskt inställningarna i uTorrent.

 

Senaste versionen är 3.1.3 och finns på svenska med språkpaketet

http://www.utorrent.com/downloads

Beklagar om jag inte var tydlig med det, men sitter på OS X och med uTorrent version 3.5.14.

Finns tyvärr ingen "tester" där .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om jag bockar ur 'Aktivera UPnP Portmappning - då fungerar inte Upload.

Men när jag har inställningarna som på bilden fungerar det.

 

Jag använder också en port som är högre än 60 000 för inkommande.

post-73434-0-54348300-1332072221_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska det först konstateras att "mottagaren" kan ladda ner "torrents" utan problem?

 

Sedan ska man, som jag påpekade i den andra tråden, själv se till att man har 100% av filen/filerna i sin egen klient.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du bockar ipost-73434-0-89771100-1332079340_thumb.png

Den är ifylld per default. Läste man skulle bocka ur den när man gjorde manuella inställningar. Testade för 10sek sen med den ibockad igen med samma "icke"-resultat, bara för att konstatera att problemet kvarstår.

 

Kanske ska det först konstateras att "mottagaren" kan ladda ner "torrents" utan problem?

 

Sedan ska man, som jag påpekade i den andra tråden, själv se till att man har 100% av filen/filerna i sin egen klient.

Windowsklienten kan ladda ner "vanliga" torrents som hittas på ex piratebay. Testade ladda ner en random fil i .torrent-format nu bara för att testa.

 

Dessa inställningar har jag vid skapandet av en testfil (lägger för övrigt torrentfilen i samma mapp som bilden på datorn):

20120318163446-88.206.141.71.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så långt verkar det funka.

Du måste lägga till dig själv (Mac,en) som tracker.

Se inlägg #2 i tråden jag länkade till.

Det går bra med din externa ip-adress också, så länge den inte byts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har testat med http://<extern ip-adress>:43108/announce också förut utan framgång. Testade nu igen bara för att vara säker nu när jag får lite hjälp :)

 

DynDNS ska jag ju inte behöva blanda in så länge jag sitter på en fast ip (dvs så länge jag inte startar om routern.) Kan konstatera att mitt externa ip har varit konstant ivf sedan jag började kolla det för en vecka sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering:

Windowsklienten i inlägg #13 - är det en klient på samma externa adress du testar med?

Vet inte hur Torrent beter sig men FTP kan bete sig lite knepigt om man, på samma LAN, "går ut och in igen" via WAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering:

Windowsklienten i inlägg #13 - är det en klient på samma externa adress du testar med?

Yepp, men testade någonstans i en tidigare process att skicka filen till en vän. Det var på så vis vi uppdagade att den aldrig satte igång att seeda

edit: till en vän utanför nätverket alltså B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skapar en Torrent av någon/några skräpfil(er) och zippar .torrent och postar här så kan vi ju testa.

Går att ta bort den efter att några av oss tankat hem den, alltså både skräp-torrenten och bifogade filen här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skapar en Torrent av någon/några skräpfil(er) och zippar .torrent och postar här så kan vi ju testa.

Går att ta bort den efter att några av oss tankat hem den, alltså både skräp-torrenten och bifogade filen här på forumet.

http://speedy.sh/yFrFz/test-idg.torrent.zip

Låter den ligga här tills någon testat den.

 

(nu utlämnar jag mitt ip och den öppna porten i filen, ska väl mycket till för att någon illasinnad ska kunna dra nytta av det??)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...