Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Simkortet funkar inte på Galaxy Tab 10.1


Madame Mim

Rekommendera Poster

Hej

 

För ett tag sen köpte jag en Samsung Galaxy Tab 10.1 3G på Webhallen. Eftersom jag inte har fast bredband hemma utan mobilt bredband (från Tele2) beställde jag ett extra-simkort till surfplattan. Det kostade bara 50:- extra i månaden, så det var som hittat.

 

Problemet är att jag inte kommer online med simkortet. Surfplattan känner av det såtillvida att jag får ange pinkoden när jag slår på plattan, men sen är det stopp. Under Inställningar står det "Ingen internetanslutning", trots att jag flera gånger har gått in under Mobila nätverk/Nätverksoperatörer och testat både Välj automatiskt och Comviq Sverige. Den söker och meddelar sen "Registrerad i nätverket". Men att gå online går inte. Försöker jag surfa får jag bara felmeddelandet "sidan kan inte visas".

 

Wifi funkar utan problem. Och det märkliga är att mitt simkort till mobilen, också det från Tele2, funkar klockrent! Den går online direkt. Det simkortet är både för telefon och mobilsurf.

 

Jag har varit på Webhallen, där de var mycket tjänstvilliga men inte kunde hjälpa mig. Jag har varit i en Tele2-butik, där de sa att det var fel på simkortet och gav mig ett nytt som aktiverades samma dag. Jag tvivlade på att det var det som var felet, och givetvis funkade det inte heller.

 

Jag har stängt av och satt på surfplattan oräkneliga gånger, tagit ut korten och satt i, till och med återställt till fabriksinställningarna. Men problemet kvarstår: det går inte att nå internet med simkortet för mobilt bredband. Inte är det väl så att en surfplatta måste ha ett simkort för telefon för att fungera?? Det måste vara nånting i inställningarna som jag missar. Vad??

 

Jättetacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Ebbe

Hej

 

För ett tag sen köpte jag en Samsung Galaxy Tab 10.1 3G på Webhallen. Eftersom jag inte har fast bredband hemma utan mobilt bredband (från Tele2) beställde jag ett extra-simkort till surfplattan. Det kostade bara 50:- extra i månaden, så det var som hittat.

 

Problemet är att jag inte kommer online med simkortet. Surfplattan känner av det såtillvida att jag får ange pinkoden när jag slår på plattan, men sen är det stopp. Under Inställningar står det "Ingen internetanslutning", trots att jag flera gånger har gått in under Mobila nätverk/Nätverksoperatörer och testat både Välj automatiskt och Comviq Sverige. Den söker och meddelar sen "Registrerad i nätverket". Men att gå online går inte. Försöker jag surfa får jag bara felmeddelandet "sidan kan inte visas".

 

Wifi funkar utan problem. Och det märkliga är att mitt simkort till mobilen, också det från Tele2, funkar klockrent! Den går online direkt. Det simkortet är både för telefon och mobilsurf.

 

Jag har varit på Webhallen, där de var mycket tjänstvilliga men inte kunde hjälpa mig. Jag har varit i en Tele2-butik, där de sa att det var fel på simkortet och gav mig ett nytt som aktiverades samma dag. Jag tvivlade på att det var det som var felet, och givetvis funkade det inte heller.

 

Jag har stängt av och satt på surfplattan oräkneliga gånger, tagit ut korten och satt i, till och med återställt till fabriksinställningarna. Men problemet kvarstår: det går inte att nå internet med simkortet för mobilt bredband. Inte är det väl så att en surfplatta måste ha ett simkort för telefon för att fungera?? Det måste vara nånting i inställningarna som jag missar. Vad??

 

Jättetacksam , hjälp.

 

Hej Du måste skaba ett konto hos Samsung, det gjorde jag och då fungerrade det klockrent.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej Du måste skaba ett konto hos Samsung, det gjorde jag och då fungerrade det klockrent.

 

Lycka till

vadå skaffa konto hos samsung förstår inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej, exakt samma problem som killen högst upp nämnde, stämmer på prickan!

Kom åt den "gamla" Samsung Tab 2 10 GT-P5100 (wi-fi/3G) och endast wi-fi någorlunda bra (med bara 2,4 band) fungerar medan att försöka ringa eller 3G-surfa kan vara rena mardröm!

Vad man än gör, vilket sim-kort man än använder av vilken som operatör är exakt samma sak som han beskrev. Man blir galen, antingen slänger skit-plattan åt helvete, sen går och köper en ASUS PadFone eller annan ASUS modell eller både iPad 3 (4G) och ASUS PadFone vad jag gjorde! Notan hamnade på runt 10 papp för riktigt bra PadFone med 32 GB som man trycker in i 10" plattan, fungerar HELT SUVERÄNT!

Så ge fan i SAMSUNG Plattor framöver, de är ute endast efter våra pengar. Till o med supporten är kass, jag trodde att downgrading av 4.2.2 firmware till 4.1.2 skulle hjälpa men BARA BESVÄRLIGARE blev det hela.

Samsung ger inte bort (som Apple) sina äldre firmware utan man måste betala för transfer om väntetid på 5 timmar (firmware nedladningen) är något för långt! Endast problem och bekymmer Samsung säljer till oss. De kan tydligen inte sno hela lösningar av andra patent-ägare, såsom Apple, Asus, Motorola m fl, utan prövar hur starka våra nerver är istället med sina halv-lösningar! Aldrig mera Samsung,

Förlåt, men jag är fortfarande irriterad av allt strul med P 5100.

MVH Soran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...