Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konfig problem


johnk

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag får in fiber i mitt pannrum i källaren vilket skärmar bort wifi så gott som totalt, för att få täckning har jag använt en lite ovanlig strategi.

I källaren går fibermodemet mot en router och ur den tar jag sedan signal till två nät.

Det första går trådat till en andra router ur vilken jag får internet till tv, blueray och htpc + trådlöst på övervåningen.

Den andra kabeln går till en powerplug.

Den första powerpluggen som tar ut signal har jag i ett arbetsrum dit inte wifi når och där har jag min tredje router som ger mig kabeluppkopppling till stationära datorer plus wifi i källaren.

Den andra pluggen som tar ut signal går till en avsides stationär dator.

 

Problemet är att jag inte minns hur jag konfigurerade routrarna för att få det att funka. Allt har funkat i tre månader men så kom jag åt nån inställning när jag skulle öppna en port i en router och sedan dess får jag inte mina två routrar att funka.

 

Min första router behöver inte ge wifi då den står i ett betongrum.

 

Kan det vara så att jag kan ha dhcp på mina andra routrar om den första inta har dhcp påslaget?

Kan jag i så fall ta ut fibern direkt ner i en swich istället för en router?

Kan det vara så att om den första routern har 192.168.0.1 så ska den andra ligga på 192.168.1.1 och den tredje på 192.168.2.1?

 

Jag vill minnas att det var nåt åt det hållet jag gjorde när jag satte upp nätet första gången och fick allt att funka...

 

Hjälp mottages tacksamt.

 

Lite info: fiber in är inte statisk utan dhcp från isp.

 

Mvh John K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se
Kan det vara så att om den första routern har 192.168.0.1 så ska den andra ligga på 192.168.1.1 och den tredje på 192.168.2.1?

 

 

Den första hade jag satt till att dela ut DCHP-range á 192.168.{vad som helst}.1-254.

De andra routrarna till delas då en 192.168-adress från 1:a routern.

 

Router nr 2 hade jag satt att dela ut DHCP-range: 172.16.{vad som helst}.1-254

Router nr: 3 hade jag satt till att dela ut t.ex. DHCP-range 10.100.{vad som helst}.1-254

 

På så vis får du en tydlig segmentering av nätverken och allt blir lätt att överskåda!

 

Har du 3 nät och det finns 3 "privata" adressrymder.. Använd då dessa! :)

 

Du ser direkt vilken router en krånglande dator sitter på och kan felsöka på rätt ställe direkt..

Mindre risk för sammanblandning!

 

 

Alternativt att du endast har NAT och brandvägg samt DHCP aktivt i din 1:a router och sätter de övriga i bryggat läge, utan brandvägg, NAT eller DHCP!

Då får alla enheter en 192.168 adress (eller vad 1:a routerns DHCP delar ut!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Nu är allt igång igen, måste ha kommit åt nån default inställning så att alla fick samma namnrymd. Guld för snabbt och enkelt svar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...