Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox 11


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

2012-03-13 Computer Sweden: Tidig utrullning av Firefox 11

 

Ja så var det dax igen då och som vanligt blir det spännande att se vilka tillägg som inte fungerar direkt från start - även om det var bättre med detta f.o.m. FF10.

 

Har börjat uppdatera till FF11 nu och Norton Toolbar för Norton (NIS 2012) för Norton Safe webb var inte kompatibelt.

Blir att göra en manuellt hack eller vänta på att Symantec/Norton uppdatar.

Se här i så fall för Monshis trick.

 

Har för övrigt inställt att inga automatiska uppdateringar görs i Webbläsaren utan jag blir meddelad i så fall.

 

[Edit] Ähh jag avbröt FF11 uppdateringen. Blev nåt strul, funkade inte.;)

Verkar inte som den svenska utgåvan finns tillgänglig och kanske det var orsaken, även om 'sök uppdatering' sade till om att det fanns tillgängligt och vill du installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte få upp IDG sidan "Tidig utrullning av Firefox 11" i ff10 fick öppna ie9 då laddades den. Jag uppdaterade ff10 till ff11 nu och idg sidan visar sig utan problem :unsure:

Ett tecken? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo nu kom den in, dock Norton tillägget som inte funkar. Men Norton (NIS2012) brukar va rätt snabba med uppdateringarna.

 

Nån som vet vad som är dom största förändringarna från 10 till 11?

 

Det är just detta som är så knepigt, för dom flesta seriösa programmen stegar ju ju bara första siffran i versions numret om nya funktioner eller andra stora förändringar skett från föregående version.

Annars brukar ju dom lägre siffrorna stegas om det endast är förändringar som inte ger ny funktion eller utseende.

 

Har svårt att se logiken i att tävla om versionsnummer med Chrome och alla andra.

Ungefär som att Firefox känner sig tvingade att öka första siffran för att 'hänga med' i att släppa nya versioner utan att för den skull nödvändigtvis ge nya funktioner eller utseende - vilket förvisso skett tidigare från 3 till 4 exempelvis då det var stora förändringar både utseende och prestanda.

 

Men men..inget jag märkt eller sett något av ännu.

 

En annan sak, jag hade önskat att det gick att exportera ut sparade lösenord, men det går inte ens med .json i säkerhetskopiera under 'Visa alla bokmärken'.

Känns trist att behöva ta ett skärmklipp för att få ut dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Så webbläsaren skall nu vara lite snabbare också.

 

Testade nu med detta verktyg från Futuremark - Pacekeeper

Jämförde med detta resultat tidigare då jag hade FF7 och FF8 längre ned i tråden.

 

Nytt resultat med FF11 och skiljer 94 poäng till det bättre.

Grafikkortsacceleration fungerar. Jag såg att GPU gick upp några procent när testet kördes.

post-73434-0-61892500-1331724746_thumb.png

 

 

Varför jag inte har alla HTML5 möjligheterna vet jag inte. Något som saknas i webbläsaren?

post-73434-0-78870700-1331725031_thumb.png

 

Symantec har uppdaterat så nu funkar Norton safe webb tillägget också.

Snabbt jobbat!:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Gjorde denna i senaste Chrome 17...

Oj, finns det ingen hårdvaruacceleration aktiverad som utnyttjar grafikkortet?

 

Så här blev resultatet med IE9 32-bit

post-73434-0-49325800-1331730527_thumb.png

 

Så här blev resultatet med IE9 64-bit

post-73434-0-76148300-1331730527_thumb.png

 

Även i dessa så saknas vissa HTML5 möjligheter och jag kan inte heller se att relevanta tillägg är inaktiverade.

post-73434-0-04980400-1331730528_thumb.png

 

Men det är mer intressant i Firefox - vad är det för tillägg som saknas då?

Se mitt tidigare inlägg #7 ovan.

 

Firefox 11 är helt klart den snabbaste webbläsaren hos mig i dessa tester på samma dator.

Tycker mig märka att vissa sidor laddas snabbare än tidigare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE har varit dålig på att supportera HTML väldigt länge...

32-bit program fortfarande "mognare" än 64-bit...

 

jag hade en 3g på chrome där :D

Opera 11.61 gav 832 poäng med 3g-sticka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

IE har varit dålig på att supportera HTML väldigt länge...

32-bit program fortfarande "mognare" än 64-bit...

 

jag hade en 3g på chrome där :D

Opera 11.61 gav 832 poäng med 3g-sticka

Jo men den buffrar ju först materialet så jag är inte säker på om uppkopplingshastigheten har så stor betydelse?

 

Däremot så har ju möjligheten att köra hårdvarustödd grafikacceleration stor betydelse.

Firefox och IE9 stöder båda detta och skall vara aktiverat per default.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp problemet är nog att processor och grafikkort har några år på nacken och är för slöa... fick 578 i ff11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken är den bästa Youtube-nerladdaren, bland tilläggen, nu för tiden?

 

 

Det finns ju några stycken att välja på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja jag har i flera år nu använt gratis DownloadHelper.

Sök tillägg eller hämta här: http://www.downloadhelper.net/

 

Bara att klicka på nedpilen och välja vilket av filmklippen du vill ladda hem.

Ex. 360P, 480P, 720P etc. Symbolen snurrar när det går att ladda hem material.

post-73434-0-72185500-1331824995_thumb.png

 

Formatet blir visserligen i .flv och i gratisversionen av DownloadHelper kan man inte konvertera.

VLC klarar att spela upp dessa eller så konverterar man dessa med något annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ähh jag svamlade till det lite i hastigheten, dom format som är i .mp4 laddas naturligtvis också hem i .mp4 liksom övriga format.

Men konvertering till andra format kan man som sagt göra i annat program om man nöjer sig med gratisvarianten - vilket jag gjort.

 

Dessutom har jag i inställningarna satt en annan disk och mapp för nedladdningarna än standard.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder detta i praktiken för mig som användare?

Som jag tyder det så verkar firefox och google nu sätta standarden för webbens utveckling, mer eller mindre, tillsammans.

Antar att det ger ytterligare lite säkerhet när du sitter och surfar på dit fik eller trådlöst i största allmänhet. WPA2 har du ju förvisso redan men fler och fler tjänster går genom webbläsaren och google. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja detta stod på slutet http://www.h-online....ch-1478378.html

Citat:

 

The switch to SSL means that only Google will be able to read search queries. According to Danny Sullivan, ​writing on his Search Engine Land blog, they will, however, continue to be contained in the referrer header which the browser sends to the relevant web site when a user clicks on an advert. He has asked both the Firefox and Internet Explorer development teams whether they would stop sending this critical referrer data, but has not received a response from either browser maker.

 

Bra eller dåligt eller spelar ingen roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...