Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WD 2000JB Exteranl Device


c.g.g

Rekommendera Poster

Hej jag har en USB maslagringsenhet WD 2000JB, där jag lagrat en massa bilder och säkerhetskopior, kunde tidigare se den under min dator och där öppna vad jag ville, nu kan jag inte finna den på samma plats och då ej hellre finna vad jag söker av det lagrade? Är det någon som har tips, snälla hjälp mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns den externa hårddisken i Diskhantering?

Högerklick på Min dator - Hantera - Diskhantering

Vad står det om den om den syns där? Bifoga gärna en skärmdump (PrintScreen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skärmdump.docx

Syns den externa hårddisken i Diskhantering?

Högerklick på Min dator - Hantera - Diskhantering

Vad står det om den om den syns där? Bifoga gärna en skärmdump

 

Hej.

Har följt rådet, jag kan ej mse den externa hårddisken där, har gjort en skärmdump men kan inte överföra den hit, tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var ju inte bra. Finns det någon lysdiod på den externa hårddisken och beter den sig i så fall som vanligt?

Har du hört några konstiga ljud från hårddisken?

Vet du om den har vält eller liknande?

Många gånger är det elektroniken som gör om från USB till det interna SATA-gränssnittet eller själva kontakterna som gått sönder och då kan det vara bra att ta ut hårddisken från skalet och i stället ansluta den inne i en dator eller till en enkel adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var ju inte bra. Finns det någon lysdiod på den externa hårddisken och beter den sig i så fall som vanligt?

Har du hört några konstiga ljud från hårddisken?

Vet du om den har vält eller liknande?

Många gånger är det elektroniken som gör om från USB till det interna SATA-gränssnittet eller själva kontakterna som gått sönder och då kan det vara bra att ta ut hårddisken från skalet och i stället ansluta den inne i en dator eller till en enkel adapter.

 

Hej. Allt på hårddisken som lysdiod fungerar som tidigare, den har inte varken vält eller utsatts för något liknande. Fick en tanke om det kan ligga i USB kabeln, men då borde väl inte varning för säker borttagning fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom "säker borttagning" dyker upp så är ju inte all kommunikation mellan datorn och enheten borta, men jag vet inte om det kan vara något fel på USB-kabeln ändå.

 

Syns hårddisken eller någon okänd enhet i Enhetshanteraren när du ansluter hårddisken?

Högerklick på Min dator - Hantera - Enhetshanteraren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom "säker borttagning" dyker upp så är ju inte all kommunikation mellan datorn och enheten borta, men jag vet inte om det kan vara något fel på USB-kabeln ändå.

 

Syns hårddisken eller någon okänd enhet i Enhetshanteraren när du ansluter hårddisken?

Högerklick på Min dator - Hantera - Enhetshanteraren

 

Under diskenheter finns: Hitachi HDP 725050GLA360 ATA Device och den jag söker WD2000JB. Under USB styrenheter finns masslagringsenhet, med besked fungerar korrekt.

Men jag kommer ej åt den under min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det har hänt något inuti kabinettet, men omöjligt för mig att säga om det är omvandlingselektroniken, anslutningen till hårddisken eller själva hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det har hänt något inuti kabinettet, men omöjligt för mig att säga om det är omvandlingselektroniken, anslutningen till hårddisken eller själva hårddisken.

 

Har kollat disken på annan dator och där fungerade den, den finns på min dator också men där kan jag ej få kontakt med den, med andra ord kan ej se innehållet, det är väl något jag själv gjort fel omedvetet och då förstår jag det är svårt för andra på avstånd att ge hjälp med, men vill tacka för de hjälpsamma råd jag fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat disken på annan dator och där fungerade den, den finns på min dator också men där kan jag ej få kontakt med den, med andra ord kan ej se innehållet, det är väl något jag själv gjort fel omedvetet och då förstår jag det är svårt för andra på avstånd att ge hjälp med, men vill tacka för de hjälpsamma råd jag fått.

 

Testa att köra ccleaner, låt ccleaner fixa registret, starta om datorn, och kolla om det funkar!

 

(Nej, jag är inte sponsrad av ccleaner, även om det verkar så kanske..) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat disken på annan dator och där fungerade den, den finns på min dator också men där kan jag ej få kontakt med den, med andra ord kan ej se innehållet, det är väl något jag själv gjort fel omedvetet och då förstår jag det är svårt för andra på avstånd att ge hjälp med, men vill tacka för de hjälpsamma råd jag fått.

Har du prövat med olika USB-kontakter, helst på både bak- och framsidan av datorn?

Du kan också pröva med att avinstallera de två relaterade enheterna i Enhetshanteraren och sedan starta om datorn för då ska Windows installera drivrutinerna på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat de båda senaste tipsen tyvärr utan resultat, hårddisken finns i datorn men jag kommer ej åt den, tydligen ligger den någonstans på djupet och dit vågar och kan jag inget, den enda trösten är att hårddisken är o.k. så jag får väl försöka ta rätt på det jag saknar genom en annan dator. Vill tacka för de försök till hjälp jag fått av er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak, andra överföringar över USB fungerar, så det kan inte vara där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du upp gamla versioner av WD2000JB eller masslagringsenhet om du i Enhetshanteraren väljer att visa dolda enheter i menyn?

För i så fall behöver du avinstallera allihop.

 

Det är nödvändigt att hårddisken syns i diskhantering för att det ska gå att göra något med den i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den finns under diskenheter, visar plats på USB-masslagringsenhet. Under volymer : Disk 1, Typ Standard, Status Online, Partitionstyp MBR. Under egenskaper svaras på de frågor jag klickar på men där finns svar jag ej kan tyda, t.ex. en del nollor eller nollor med siffra efter, mitt system är Vista om detta har någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på diskenheter i Enhetshanteraren och vad som syns i Diskhanteraren (se inlägg 3). Men nu ser jag att du förutom Diskhantering har något som heter Flyttbara lagringsmedia. Vad visas där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på diskenheter i Enhetshanteraren och vad som syns i Diskhanteraren (se inlägg 3). Men nu ser jag att du förutom Diskhantering har något som heter Flyttbara lagringsmedia. Vad visas där?

 

Där visas: Media, Mediapooler, Bibliotek, Arbetskö och Operatörförfrågningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, då har jag inget mer förslag :(

 

Hej, var inte ledsen Cecilia, jag har kommit på felet, markerade disk 1 som partition aktiv och nu kommer jag åt allt på disken, men jag har väl varit klåfingrig någon gång och skapat felet, tack för allt besvär, skall försöka hålla fingrarna i styr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...