Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Da.Ny

Kundkorg asp.net

Rekommendera Poster

Da.Ny

Hej,

Jag skulle behöva lite tips om hur jag ska gå tillväga för att skapa en kundkorg i ASP.net.

Jag håller på med att skapa en website, www.bastuprodukter.nu och är nu upptagen med att lägga in information etc, men jag letar efter en bra lösning för en kundkorg. Just nu raddar jag upp artiklarna i en datagrid och vill därifrån kunna välja en artikel och lägga den i en korg. Är inget proffs på detta men heller ingen nybörjare men känner att jag behöver lite input från de med mer erfarenhet.

Det kanske finns någon som vet en enkel och bra lösning? Eller kan länka till någon bra lösning.

Tar gärna emot synpunkter i övrigt på hemsidan också!

Tack på förhand!

Mvh

Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jonas__B

Du behöver en databas eller annat register för att göra det så smidigt och dynamiskt som möjligt.

Hur ska det se ut vidare i flödet - vilken information ska visas i kundvagnen och sedan i ordern som läggs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Da.Ny

Du behöver en databas eller annat register för att göra det så smidigt och dynamiskt som möjligt.

Hur ska det se ut vidare i flödet - vilken information ska visas i kundvagnen och sedan i ordern som läggs?

Hej,

Jag har en access databas kopplat till datagriden, men det är nog bättre att skapa en ny för Kundkorgen.

Jag tänkte att man ska få en ytterligare knapp i datagriden "Lägg i Kundkorg" t.ex. Med ett val för antal. Sen vill jag egentligen för enkelhetens skull bara att kunden ska kunna klicka upp sin kundkorg, se artiklar och summa och där fylla i namn & adress, telefonnummer, email och sen en knapp "skicka". Värdena från kundkorgen vill jag föra över till ett mail som skickas iväg till en inbox.

Värden i Kundkorgen bör väl vara,

Ordernummer

Artikelnummer

Antal

Summa

Frakt, eventuellt

Det kommer inte finnas ett val för att genomföra köpet i nuläget. Eventuellt kommer vi att lägga in en betaltjänst typ Klarna. Efter att vi fått en order vill vi maila en bekräftelse i PDF med betalinformationen etc.

/Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas__B

Kanske inte en ny databas, men använda en annan tabell i samma databas kan du ju göra.

Förslag på struktur:

tblOrder

ID (börja på 1000)

CustomerName

CustomerAddress

CustomerAddress2

CustomerZip

CustomerCity

CustomerPhone

CustomerEmail

DeliveryName

DeliveryAddress

DeliveryAddress2

DeliveryZip

DeliveryCity

DeliveryCost (fraktkostnad)

Sum (totalsumma utan moms)

VAT (moms)

Orderstatus

(Sammanlagda summan med moms får du genom att lägga ihop fälten, det behövs nödvändigtvis inte finnas ett separat fält för detta om du inte gärna vill det)

tblOrderItems

ID

OrderId

ProductId

Pcs (antal)

Cost (per st utan moms)

VAT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...