Just nu i M3-nätverket
Jump to content

prefetch

lassegg

Recommended Posts

hej

har kört en windowsreparation och efter detta så visas inga prefetcher i dess mapp.

I regedit står det en 3 och den är enable. Tacksam för förslag utan att behöva köra en ny reparationssväng.

lasse

Flyfisherman

0 = Disabled

1 = Application launch prefetching enabled (Will cripple Window's boot times)

2 = Boot prefetching enabled (Will cripple all application load times)

3 = Applaunch and Boot enabled (Optimal and Default)

Är det inte så att du måste starta applikationer/program först innan prefetch används.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prefetcher

hej du

när jag tittade på denna sajt, som jag inte känner till, så visar det sig att WOT-medlemmar har rapporterat skadligheter vilket gör mig tveksam till att ladda ner något från denna sajt

tack i alla fall

jo så är det

men varför kan jag inte se något i prefetchmappen. det är det som är problemet?

lasse

Flyfisherman

Har du testat detta som jag skrev innan?

Starta också om datorn.

Är det inte så att du måste starta applikationer/program först innan prefetch används.

Ett annat tips:

The prefetch system requires that the Task Scheduler service be enabled and set to Automatic. Otherwize Windows will be unable to add to, update, or delete any file in the prefetch folder.
http://news.softpedia.com/news/Speed-Up-XP-With-Prefetch-Settings-46914.shtml

Hur många dagar har det gått sedan du gjorde reparationsinstallationen och hur många omstarter av datorn har du gjort under tiden?

hej cecilia

det är 3 dgr sedan jag gjorde reparationen och uppskattningsvis har jag gjort 10-12 omstarter

Task scheduler var inaktiverad och nu har jag ställt om den till automatisk och gjort en omstart utan att ha märkt något i prefetchmappen.

lasse

Enligt en sida jag läste krävs det tre omstarter innan Windows har bestämt sig för vad som är relevant att lägga i Prefetch-mappen. Samt att det väl inte fungerar om du startar om tre gånger direkt efter varandra för då vet ju inte Windows vilka program du brukar köra (så som Flyfisherman var inne på förut).

hej du

när jag tittade på denna sajt, som jag inte känner till, så visar det sig att WOT-medlemmar har rapporterat skadligheter vilket gör mig tveksam till att ladda ner något från denna sajt

tack i alla fall

Hmmm konstigt isf... se bild

post-2793-0-81402400-1331590089_thumb.png

• 3 weeks later...

Handfull "nissar" ratings (flera) bygger på miljontals och är otroligt säkra pga det...

hej igen

vad händer om jag tar bort allt som ligger under nyckeln PrefetchParameters?

Försöker Windows bygga upp prefetchen på nytt eller är den borta för alltid?

Jag har alltså inte fått någon rätsida på prefetchmappen ännu trots idoga försök

lasse

hej igen

vad händer om jag tar bort allt som ligger under nyckeln PrefetchParameters?

Försöker Windows bygga upp prefetchen på nytt eller är den borta för alltid?

Jag har alltså inte fått någon rätsida på prefetchmappen ännu trots idoga försök

lasse

Hej

Nu har jag själv hittat svaret genom borttagning av hela prefetchmappen med dess undernycklar.

Windows Xp skapar då efter omstart en ny prefetchmapp automatiskt och plötsligt så fungerar prefetchen som den ska. förmodligen har det varit något fel i någon undernyckel, jag vet egentligen inte, men nu fungerar det perfekt. detta måste väl vara det enkla sättet att få igång prefetchen när den har fallerat. jag har dessförinnan prövat alla tips både från er och andra e-forum utan något positvt resultat.

Man lär så länge man lever eller så länge man har elever!

Väl mött

lasse

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...