Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera m2ts fil från Canon HD kamera


AudiRS6

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Köpte för några månader sedan en Full HD kamera från Canon och glad i hatten började jag filma vilt på en resa som jag genomförde till USA för en dryg månad sedan.

Totalt blev det 2tim film och en himla massa småklipp. Well, kom hem och skulle överföra filen till datorn och använde då medföljande program (som tydligen överför filen i ett m2ts format). Programmet överför inte bara i ett format som jag ej känner igen utan programmet är mil från de så lättanvända standard programmen på PC/Mac.

 

Det jag undrar nu, hur gör jag för att bevara filen på bästa sätt för framtiden?

Jag har fortfarande all film kvar orörd på minneskortet. Frågan är om man direkt ska ta och använda ett konverteringsprogram från minneskortet vid överföringen till datorn för att sedan kunna öppna upp det i exempelvis Windows Movie Maker som till och med jag förstår. Eller hur ser era förslag ut?

 

Tack på förhand!

 

MVH

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googla på filändelsen m2ts så hittar du snabbt några program att prova. Fick du inget program med kameran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVCHD-filer (.m2ts och .m2t) är väl rätt så vanliga vad jag kan förstå, har det själv i min kamera när jag filmar.

Jag har inte gjort om original filerna till något annat format när jag har importerat dom till pc´n.

Om du ska redigera filerna så ska det gå bra med Windows Live Movie Maker, om du inte har något annat.

Har själv testat att öppna en fil med Windows Live Movie Maker på min burk och det funkade.

 

Filtyper som stöds av Live versionen.

http://www.windowsli...4&ovlangid=1053

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tune: Jag har sökt runt lite och hittat några program men man är ju alltid så jäkla nojjig och tror att det ska innehålla virus osv, därav min försiktighet.

Angående program som följde med så var det bara ett skitprogram enligt mig. Dock på svenska. Det för över filerna var för sig och lägger dem i ett "bibliotek" men det går ju inte att spara till en hel film särskilt enkelt vad jag har kunnat hitta.

 

EKcim: Hmm, intressant synpunkt. Om de är så vanliga varför göra om dem egentligen. Bara de går att spara en hel film och sedan spela upp när man önskar är mina krav.

Nu ligger hela filmen uppdelad i typ 200 småklipp och pretty much oanvändbar.

Ska kolla det där med WLMM. Blir till att testa i veckan när man har tid.

 

Tack för input! Återkommer!

 

MVH

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska lägga ihop filerna utan att redigera dom så funkar det med Total Video Converter 3.71.

http://www.effectmat...ideo-converter/

Programet funkar i 15 dagar som demo, tror inte det finns några andra begränsningar i programet under denna tiden.

I Total Video Converter så har du en hel del med olika utformat att välja på som du inte har i WLMM.

post-124327-0-34089300-1331739293_thumb.jpg

post-124327-0-12360900-1331739706_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...