Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet fungerar inte trots att uppkoppling finns?


ngli

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har PC med Windows XP, trådlöst nätverkskort TP-Link 300 Mbps Wireless N PCI Express Adapter och router med uppkoppling upp till 24 Mbit/s via Alltele. Datorn signalerar att jag har tydlig uppkoppling via det trådlösa nätverkskortet till routern, men internet fungerar till och från. Vips blir jag utslängd trots att jag har uppkoppling. När jag startar skype, hamachi och minecraft samtidigt t ex så blir jag utslängd vips utan att nätverksanslutningen försvinner. Vad kan det bero på? Var skall jag börja leta? Har uppdaterat Internet Explorer till 8 - fast det gjordes för några veckor sedan och problemen har börjat sista veckan.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Kan det vara så att du aldrig ändrat routerns "SSID", så den står kvar på Default..

 

Har din granne en av samma märke så kommer din uppkoppling att försöka koppla till dt nät med samma SSID som har starkast signal!

Då växlar den mellan din och grannens!

Har grannen gå krypterat sitt nätverk och använder ett annat lösenord än ditt...

Då blir det ett stopp innan din dator fattar att den skallbyta till den andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du aldrig ändrat routerns "SSID", så den står kvar på Default..

 

Har din granne en av samma märke så kommer din uppkoppling att försöka koppla till dt nät med samma SSID som har starkast signal!

Då växlar den mellan din och grannens!

Har grannen gå krypterat sitt nätverk och använder ett annat lösenord än ditt...

Då blir det ett stopp innan din dator fattar att den skallbyta till den andra!

 

Hej!

Tack för kommentar. Mig veterligen har ingen granne samma router som vi, när jag scannar området finns ingen med samma namn - och nej, jag har inte ändrat SSID-namnet. Dessutom har vi två andra datorer i huset som kan koppla upp trådlöst mot routern utan problem så det känns ju märkligt att just en dator skulle strula och inte de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kolla hur det fungerar om du använder nätverkskabel i stället? Bara så att man vet om det beror på den trådlösa förbindelsen eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat med nätverkskabel och då fungerar det felfritt. Alltså är det den trådlösa förbindelsen som strular.

 

Vi har två TP Link i huset - vet inte om det är exakt samma, men kan det vara så att de stör varandra på något vis? Det konstiga är att det bara är en dator som strular, inte den andra - och den strular även om den andra är avstängd. Kan man göra några inställningar på nätverkskortet som förbättrar eller? Alla tips mottages tacksamt!

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara om datorerna står väldigt nära varandra som de "upplever" samma förhållanden för den trådlösa förbindelsen. Betongväggar, bärbara telefoner, Bluetooth-förbindelser och grannars trådlösa nätverk är exempel på sådant som kan störa ditt trådlösa nätverk. Se om det hjälper att flytta routern eller vrida dess antenner om det går, liksom flytta datorn så att datorn inte skärmar av signalerna mellan nätverkskortet och routern. Håll bärbara telefoner och deras basstation på avstånd från router och datorer. Stäng av eventuella Bluetooth-enheter. Pröva igenom de olika kanalerna i routern för att se om det med någon blir mindre störningar från grannars nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men jag tror inte jag varit tydlig här om problemet. Nere till höger på datorn där man ser om man har uppkoppling eller inte så indikerar den hela tiden att det är bra anslutning - men ändå fungerar inte internet alltid, man blir utslängd från skype, hamachi och vad det nu kan vara hux flux och när man loggar in på internet så säger den att det inte finns anslutning, trots att det finns det alltså enligt indikatorn nere till höger. Dessutom hade jag ett externt trådlöst nätverkskort tidigare - en sån där dongel - och det fungerade. Anledningen att jag bytte var att jag har upplevt att det blivit mycket sämre med tiden, vips så fick det ingen kontakt med routnern. Jag vet inte om de där korten blir slitna med tiden? Dessutom finns andra datorer i huset som står "sämre till" från routerns sett med trådlösa nätverkskort och där råder inga problem med någonting. Och som sagt - nätverkskortet säger att uppkopplingen är bra, men internet/explorer säger att "diagnostera anslutning" och jag kommer inte in. Och detta sker alltså lite nu och då, det kan fungera 1 timme och sen inte fungera på 1 timme osv. Märkligt är det i alla fall! Sen undrar jag hur jag skall "pröva igenom de olika kanalerna i routern" - hur ändrar man dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg till...:) Jag tolkar som det är något som är tokigt i datorn - den tar emot signaler från routern men kan sen inte förmedla det vidare till resten av datorn på något vis. Precis som om det inte finns kommunikation mellan nätverkskortet och resten av datorn. Jag vet inte hur en dator fungerar och hur allt kommunicerar dock så det kanske är en helt tokig tanke.

 

Men är det så att de här externa nätverkskorten - donglarna - blir slitna? För när vi köpte den för ett par år sedan så fungerande den felfritt i 1½ år ungefär, sen vips började den strula och inte ta emot osv. Så höll vi på ½ år och nu bytte vi till ett internt nätverkskort och så fungerar det alltså inte...hm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört att nätverkskort skulle bli slitna, visst innehåller de komponenter som åldras med tiden men det verkar väldigt kort tid. Eftersom ni har två likartade nätverkskort, kan du ju pröva med att flytta korten mellan de två datorerna.

 

Indikeringen brukar ofta bara handla om styrka på signalen och inte om dess kvalitet, dvs mycket störningar påverkar inte indikeringen.

 

Sen undrar jag hur jag skall "pröva igenom de olika kanalerna i routern" - hur ändrar man dessa?
Exakt hur man gör beror på vilken router man har, men det handlar om att skriva in routerns IP-adress i webbläsarens adressfält för att komma till dess inställningssidor och där leta upp inställningarna för trådlöst nätverk.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte antennkontakten/-kabeln är skadad.

 

Min erfarenhet är annars att interna nätverkskort oftare har problem med bl a störningar och svårigheter att koppla upp än externa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...