Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort damm i en stationär dator


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Dammrengöring inne i datorn

När man använt sin dator en tid så samlas damm inuti som kan sätta igen kylflänsar på processorkylare och grafikkortskylare.
Även fläktar och eventuella dammfilter i chassit kan ha fullt med damm.

Processorkylaren (CPU-kylaren) och motsvarande GPU-kylare på grafikkortet sitter direkt monterad på respektive processors kylkropp och har kylflänsar vars uppgift är att avleda värmen från processorn. Detta sker ofta med hjälp av påmonterad kylfläkt som blåser luft genom kylflänsarna.

När kylflänsarna är igensatta av damm som på bilden försämras luftflödet drastiskt och därmed riskerar processorn att bli för varm.
En temperaturreglerad fläkt går då också upp i varv för att försöka blåsa mer luft för kylning med ökat oljud som följd.
I bästa fall stänger processorn av sig (en skyddsfunktion), i värsta fall går något sönder pga. förkortad livslängd orsakad av för hög värme.

Exempel på igensatta kylflänsar av damm.
post-73434-0-77693500-1331281363_thumb.png

Då är det läge att rengöra och man använder med fördel tryckluft på burk som finns att köpa på dom flesta elektronikaffärer. Dessa brukar kosta runt hundralappen och bör räcka till ett antal rengöringar.
Exempel:
Alina Systems http://www.alina.se/...?r=pl&T2=D-400B
Kjell & Company
Inet https://www.inet.se/kategori/491/rengoring
Clas Ohlson http://www.clasohlso...px?id=161193595
 

  • Stäng av datorn och dra ut nätsladden från vägguttaget och låt datorn svalna till rumstemperatur (c:a 20 min.)
  • Använd ESD-handledsband kopplat till olackad/ren metalldel eller skruv på chassit.
    Det är du och datorn/chassit som skall ha samma elektriska potential.
    Handledsbandet skall sitta åt. Se ESD-länk nedan.
  • Sätt ett finger lite försiktigt på ett av fläktbladen, så inte fläkten snurrar igång i alldeles för hög hastighet, vilket kan skada fläktlager och elektronik genom att fläktmotorn inducerar spänning.
  • Håll tryckluftsburken så upprätt som möjligt, lutar du burken när du blåser så blir det blött. Behövs det så res upp datorn i lämplig position.
  • Man blåser i korta stötar så det inte bildas kondens av den kalla tryckluften som kommer ut.
  • Man får försöka blåsa genom fläkten så att dammet försvinner ut från kylflänsarna.
    Brukar vara ett plaströr på luftburkarna så man skall kunna komma åt.
  • Det är inte så märkvärdigt som det låter och blås rent alla fläktar och övrig elektronik, glöm inte grafikkortskylaren och dess fläkt samt chassifläktarna och det kan finnas kylflänsar på kylare för chipset på moderkortet också .
  • Behövs det så använd eller plocka av plaströret från munstycket (om det finns).
  • Rengör ventilationshål i front och sidor på chassit.
  • Rengör också eventuella dammfilter och om dessa är avtagbara eller kan rengöras från utsidan så dammsug dessa.

Kolla in videon, fast där saknas ESD-skydd, vilket man bör använda, se ESD-länk nedan.

 


Sedan dammsuger man upp dammet som hamnar utanför datorn, eller så går man ut på balkongen/bron och rengör och får då allt dammet där.
 

  • Viktigt att inte dammsuga inne i datorn eftersom dammpartiklarna som då rör sig mycket snabbt kan orsaka ESD-skador och även dammsugarmunstycket kan skada elektroniken.

Fyll gärna på tråden om fler tips om rengöring av stationär dator eller om ni har kommentarer.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har slut på "tryckluft på burk", eller när jag ställt burken på ett sådant ologiskt ställe som vid en dator så att jag inte hittar den, brukar jag använda en ballongpump.

Inte lika effektivt men den tar det värsta, ej fastbrända, dammet.

ballongpump%20plast.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
videofotografen

När jag hade in min dator för en smärre reparation förra våren så passade de på att dammsuga den ren samtidigt. Men de använda sannerligen inga handledsband eller annat utan de tog den vanliga dammsugaren de dammsög golven med o röjde runt inne i datorn. Hyfsat rent blev den i vart fall o billigt blev det också. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krävs väl en viss del otur för att något ska gå sönder. Jag hade föredragit att det kostade en 100 extra och med större sannolikhet haft en hel dator. Prylarna kanske inte går sönder direkt utan det kommer senare. Min svärmor fingrade på strömbrytaren och stängde av hennes dator. Detta fingrande gjorde att hårddisken fick bytas, det var på den tiden när strömbrytaren på en dator var en riktig strömbrytare och klippte strömmen direkt. Man hade nog kunnat stänga strömmen så ett antal ggr utan att hårdvara skadas men när oturen framme så....

 

Har själv dammsugit dator med vanlig dammsugare men bara "golvet" i datorlådan och väldigt försiktigt, datorn fungerade tills den åkte ut av annan anledning(10 år sedan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inom elektronikproduktions-industrin används en speciell typ av ESD-dammsugare med motorn kopplad till jord och chassi, slang, munstycken t.om. hjulen är ESD-anpassade och avleder statisk elektricitet till jord. Naturligtvis är det speciella ESD-golv, ESD-skor, ESD-mattor på arbetsbord, ESD-godkända stolar och ESD-rockar också.

 

Här är en av dom mindre och billigaste varianten av ESD-dammsugare på endast 500W och den kostar 4100:- lägg på några tusenlappar bara för ESD-munstyckena och ESD-borste samt filter så blir den en dyr affär.

 

I vissa ESD-klassade utrymmen får man inte ens dammsuga vad som helst.

Dammpartiklarna kan vid hög hastighet, passerande genom elektroniken fortfarande alstra statisk-elektricitet och ge intermittenta och latenta ESD-skador. Förvisso är olödda/lösa komponenter/kretsar som känsligast, komponenterna/kretsarna klarar sig bättre när dom är lödda på ett mönsterkort som då blir ett kretskort.

 

Med en sådan handburen ESD-dammsugare på endast 500W, så går det bra att dammsuga dom flesta enklare system inkl.datorlådor. Detta pga. den låga effekten på motorn, som gör att luften har en relativt låg genomströmningshastighet. Detta under under förutsättning att man är väldigt försiktig och håller munstycket en bit i från och dammsuger i vinkel rakt ut från kortet. På så sätt så färdas dammpartiklarna med relativt låg hastighet och dras inte med över kortet.

 

Dessutom helt bortsett från ev. ESD-skador på elekroniken vid dammsugning, så kan själva munstycket, om det är en hemmadammsugare, skada kretskortsledare och kretsar om man "råkar på att sugas emot", vilket är lätt hänt.

 

Mössa, stickade tröjor, mysbyxor, syntetkläder, heltäckningsmattor etc. är tabu. Hör inte hemma vid elektronikservice pga. den höga statiska elektricitet som alstras som kan uppgå till 10-30KV (det är gnistorna man ser, när man tar av sig tröjan) men statiska spänningar på några få hundra volt syns inte och kan ändå skada elektroniken, trots att det är väldigt lågt milliampere-tal. Och man behöver inte ens ta i grejorna, ESD-skador kan uppstå även om man är en bit ifrån den känsliga elektroniken. Därav ESD-rockar med ett invävt metallnät i tyget inom elektronikproduktionsindustrin som sagt.

 

Men det skadar inte att tänka lite på detta, nästa gång Ni öppnar ett elektronikchassi tex. för att byta CPU och handledsband är ju ett minimikrav (kostar inte många kr.) gärna en ESD-matta också (finns färdiga kit i ESD-länken i första inlägget), för det är ju oftast inga billiga pengar nedlagda, ihoptjänat med blod, svett & tårar...:)

ESD=Electro Static Discharge (Elektrostatisk urladdning).

 

Sunt förnuft och om man följer råden i denna tråd så klarar vem som helst av att städa ur sin dator utan att behöva lämna in den för dyra pengar, för många elektronikverkstäder/datorbutiker fuskar eller har inte kunskapen om ESD-skydd och att skador orsakade av ESD kan visa sig först långt senare; veckor, månader eller på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Flyfisherman, en väldigt bra och instruktiv tutorial med videoklippet.

 

Har delat det på min facebook och det finns garanterat många vanliga användare som missar en sådan här sak.

 

Bästa hälsningar,

 

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
jannejanne

Några funderingar

och erfarenheter

 

Funderingar

När får dammpartiklarna högst hastighet i datorn / nära komponenterna?

När du blåser bort partiklarna eller när du suger bort dammet?

 

Dammet kan vid hög hastighet bli elektriskt laddat.

Ja i så fall borde ett dammsugarmunstycke som

inte är av metall

inte är jordat

snabbt bli elektriskt laddat, kunna nå spänningar upp till 20000Volt och när gnistor hoppar över till datorkomponenter från munstycket så blir det skador.

 

Erfarenhet.

En metallflaska / gasflaska storlek ca 10 liter med det då för sådär 20 år sedan helt nya köldmediet R134a (skulle ersätta freonerna, har ingen ozonpåverkan) kommer till labbet hos en kylskåpstillverkare för tester .

 

Flaskan placeras på ett icke ledande laboratoriebord bredvid en tom vakuumsugen flaska.

Flaskorna kopplas ihop med den vanliga gummislangen för köldmediehantering.

Efter vakuumsugning av slangen börjar man släppa över köldmedium från den fulla flaskan till den tomma flaskan. #

Avsikten är att fylla över hälften i den tomma flaskan och skicka flaskan till ett annat laboratorium.

För tester.

 

När övertappningen pågått en stund,

snabbt i början sedan allt långsammare när trycket sjunker i den första flaskan och stiger i den andra flaskan

så slår en dm lång gnista över mellan flaskorna.

Gasen har under sin passage genom gummislangen blivit elektriskt laddad "joner" har bildats. Dessa joner har laddat ur sig i den andra flaskan som får en jämfört med den första flaskan allt mer avvikande spänning.

Tills spänningsskillnaden blir så stor en en gnista slår mellan flaskorna.

 

Den slutsats jag drar av det här är att luft som rör sig snabbt genom ett plast eller gummirör kan bli elektriskt laddad

och blåser man därför bort damm så bör det ske via ett jordat metallrör.

För att undvika att "tryckluften" bildar joner vid passagen genom slangen.

 

Det mest intressanta med Flyfishermans inlägg

är inte beskrivningarna på den ESD skyddade dammsugaren

det är frånvaron av en beskrivning på ESD skyddad tryckluft för att blåsa bort damm

Kan det möjligen bero på att blåsa bort damm innebär ännu större ESD risker än suga bort damm?

För luft kan joniseras när den rör sig snabbt.

 

# (jag tar inte med beskrivning av ventiler, slangar mm man använder för vakuumsugning)

 

Såg att R134a används för att blåsa bort damm "gas dusters"

http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroethane

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Flyfisherman

Det mest intressanta med Flyfishermans inlägg

är inte beskrivningarna på den ESD skyddade dammsugaren

det är frånvaron av en beskrivning på ESD skyddad tryckluft för att blåsa bort damm

Kan det möjligen bero på att blåsa bort damm innebär ännu större ESD risker än suga bort damm?

För luft kan joniseras när den rör sig snabbt.

Ja du har helt rätt. Det finns förvisso särskilda ESD-klassade munstycken till tryckluft och även dessa är anpassade till ESD-skydd så att inte elektriskt laddade joner av tex. alla mikroskopiska partiklar skall skada elektroniken.

Men återigen pratar vi om extremt dyra saker som en vanlig hemmaanvändare normalt inte behöver.

 

 

Anledningen rätt och slätt med att använda tryckluft på burk, inköpt på en vanlig elektronikaffär är dessa:

 

1. Jämfört med en hemmadammsugare där man har noll koll och som suger ofantliga mängder (läs volym), så alstrar korta snabba sprut med en tryckluftsburk liten påverkan - om än att gashastigheten kan vara stor - över ett väldigt begränsat område.

Skonsammare m.a.o.

 

2. Man kommer åt på ett mycket bättre sätt och ett stort dammsugarmunstycke med "full kräm" har mycket lätt att suga emot och skada känsliga kretsar, för att inte tala om rejält högre uppladdning av statiskt elektricitet - än jämfört med tryckluft på burk.

 

3. Inte minst viktigast: en hemmadammsugare oftast med ytterhöljet av plast alstrar redan fån början sådana mängder med statisk elektricitet; att det kan räcka med att bara hålla dammsugarmunstycket en halvmeter ifrån elektroniken för att intermittenta ESD-skador skall uppstå - jämfört med tryckluft på burk så är dess påverkan liten - särskilt om man själv ser till så man man har ESD-skydd.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Lägger till artiklar om ESD där det på ett tydligt sätt visas på ESD-skador och hur det fungerar:
ESD:s påverkan på elektroniken samt Nordiska ESD-rådet -Fakta om ESD skador

Och Jörgen Städjes intressanta artikel på IDG: Statisk elektricitet - en osynlig fiende
Ur den artikeln:
 

Ska också vi en gång för alla avliva myten om nätjorden som jordförbindelse. Det är den – för 50 Hertz. Men för pulser i mikrovågsområdet är den tämligen värdelös. En mikrovågspuls kan inte färdas mer än ett par decimeter på en vanlig rund ledning innan den strålat ut i omgivningen och kopplat sig kapacitivt till föremål som kan jämna ut potentialen – kanske jord, kanske luften, kanske ett moderkort inuti en låda.

Det är fel att tro att saker och ting ska vara jordade i nätjorden för att man ska vara på den säkra sidan. Det viktiga är att den som reparerar, liksom arbetsbordet, datorn och verktygen, har samma potential.


4113902728.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Det jag har gjort med min dator i år när det gäller städning är att jag har skruvade av processorfläkten, mellan fläkt och kylflänsar låg en "skiva med damm" som jag pillade bort med tandpetare, för att inte dammet skulle trilla ner på grafikkortet så la jag ett pappersark över detta.

 

Denna snabb-städning gjorde att temperaturen på processorn sjönk 10 grader vilket gav ett betydligt lägre varvtal på fläkten och mindre ljud från datorn.

 

Har tidigare även haft av grafikkortet av och blåst fläkten med vanlig tryckluft, det är bara ett simpelt 500-kronors kort så jag tyckte inte att jag behövde vara petig med att använda burkluft eftersom sådan inte fanns hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det jag har gjort med min dator i år när det gäller städning är att jag har skruvade av processorfläkten, mellan fläkt och kylflänsar låg en "skiva med damm" som jag pillade bort med tandpetare, för att inte dammet skulle trilla ner på grafikkortet så la jag ett pappersark över detta.

 

Denna snabb-städning gjorde att temperaturen på processorn sjönk 10 grader vilket gav ett betydligt lägre varvtal på fläkten och mindre ljud från datorn.

 

Har tidigare även haft av grafikkortet av och blåst fläkten med vanlig tryckluft, det är bara ett simpelt 500-kronors kort så jag tyckte inte att jag behövde vara petig med att använda burkluft eftersom sådan inte fanns hemma.

Ja det var ju bra att det fungerade, men en liten stilla undran: om du skulle haft tillgång till tryckluft som visas på båda filmerna tidigare i tråden, tror du inte att det skulle varit än mer effektivt?

Särskilt som en tandpetare knappast kan få bort mer än dom större dammtussarna och allt annat damm fortfarande ligger kvar?

Mvh :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns inte mycket damm mellan kylflänsarna och dammet låg som ett skal mellan toppen på kylflänsarna och fläkt, därför fick jag enkelt bort väldigt mycket utan att behöva blåsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har faktiskt en sådan sprayflaska hemma, däremot så sprutar den ibland ut vätska. Är det ok om den gör det? Är det inte lite unsafe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en sådan sprayflaska hemma, däremot så sprutar den ibland ut vätska. Är det ok om den gör det? Är det inte lite unsafe?

Hej,

Helt klart är det inte bra.

 

Vad som händer när du använder "tryckluft på burk" är att när du lutar denna för mycket så kondenseras luften mycket snabbt, för snabbt för att den omgivande atmosfären skall kunna hänga med. Det bildas vatten.

Att  direktspruta tryckluft på dina händer känns kalla, men det kan t.om. bli frostskador och bildar vätska (vatten helt enkelt) som är underkylt och väldigt kallt! och sedan isbildning.

 

Du kan testa att spraya trycklyft på en en-krona - efter ett tag är den frostbiten.

Lutar du burken så kommer den att bli frostbiten nästan ännu fortare.

Så får man aldrig göra på elektronik - då kan det gå illa,

  • Och därför i instruktionen i inlägg #1 rekommenderas att hålla burken så upprätt som möjligt - och istället luta datorn i lämplig vinkel.
  • Man sprutar i korta stötar - ej  ihållande.
  • Aldrig vinkla eller luta en burk med tryckluft nedåt.
  • Använd munstycket.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Helt klart är det inte bra.

 

Vad som händer när du använder "tryckluft på burk" är att när du lutar denna för mycket så kondenseras luften mycket snabbt, för snabbt för att den omgivande atmosfären skall kunna hänga med. Det bildas vatten.

Att  direktspruta tryckluft på dina händer känns kalla, men det kan t.om. bli frostskador och bildar vätska (vatten helt enkelt) som är underkylt och väldigt kallt! och sedan isbildning.

 

Du kan testa att spraya trycklyft på en en-krona - efter ett tag är den frostbiten.

Lutar du burken så kommer den att bli frostbiten nästan ännu fortare.

Så får man aldrig göra på elektronik - då kan det gå illa,

  • Och därför i instruktionen i inlägg #1 rekommenderas att hålla burken så upprätt som möjligt - och istället luta datorn i lämplig vinkel.
  • Man sprutar i korta stötar - ej  ihållande.
  • Aldrig vinkla eller luta en burk med tryckluft nedåt.
  • Använd munstycket.

Mvh :)

Aha ok, tack för tipset. Du sparade mig nog en datorburk haha! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...