Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trött på ständiga uppdateringar


sotlugg

Rekommendera Poster

Jag använder datorn till att skriva artiklar, böcker, blogga och chatta samt bildhantering med Picasa. Är trött på Windows ständiga uppdateringar, som bara stressar mig. Har inte råd att hela tiden köpa nya program och heller inte tid att sätta mig in i dem. Är det bättre med Mac? Eller Linux? (som nog är för svårt för mig). Finns det något annat förslag hur jag kan komma runt denna tillväxt som Microsoft hela tiden försöker åstadkomma, som mest verkar vara till för nördar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows och jag tror i stort sett alla Microsoftprogram uppdateras den andra tisdagen i månaden. Även om mina datorer inte brukar hitta uppdateringarna för ens på onsdagen...

 

Andra program kan uppdateras närsomhelst. Och jag är inte någon annan plattform gör det enklare eller ha lika tydliga tidpunkter för uppdatering som Microsoft.

 

Sen har Microsoft berättat att dom planerar att införa "tysta" uppdateringar. Dvs du kommer inte få ett meddelande. Nästa gång du startar ett program så är det uppdaterat helt enkelt. Men jag tror det kommer införas i samband med Windows 8 lanseringen.

 

Men annars kan du faktiskt stänga av automatiska uppdateringar och sen knappa igång manuell uppdatering när du känner att du har tid och lust. Det är inte att rekommendera. Men det är en möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Uppdateringar till Windows släpps en gång i månaden!

Så så himla mycket problem kan inte dessa orsaka!

 

Det som däremot uppdateras ofta är samma tilläggsprogram som krävs oavsätt operativsystem

Som t.ex. JAVA & Flashplayer, båda EXTREMT uselt kodade och kräver ständiga uppdateringar!

 

Dessa har som sagt INGENTING med windows att göra, mer än att det är tilläggsprogram som man oftast installerar för att t.ex. få stöd för alla webbplatser som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Är trött på Windows ständiga uppdateringar, som bara stressar mig. Har inte råd att hela tiden köpa nya program och heller inte tid att sätta mig in i dem.

Det där hänger jag inte riktigt med på, Microsoft uppdateringar är ju endast för deras egna produkter, särskilt operativsystemet och Office paketet, MS-Live etc.

I huvudsak är det inga nyheter att behöva sätta sig in i.

 

Har du däremot andra program installerade på datorn och får automatiska uppdateringar ifrån dessa så är detta en inställning i respektive programinställningar som du får ändra på.

 

En programuppdatering är egentligen bara saker som uppdateras som inte ger nya funktioner och utseende, till skillnad mot Program Uppgradering som ofta ger nya funktioner och utseende och där kan det krävas att man får lära sig nya saker.

 

En programuppgradering ger ofta ett helt nytt versions nr. första siffran ex. version 8.x.x mot tidigare version 7.x.x och sådana brukar kosta pengar.

 

Undantag från regeln finns naturligtvis.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, detta har jag också svårt att förstå:

Har inte råd att hela tiden köpa nya program
Vilka program är det som "måste" köpas?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Skribenterna ovan har förstås rätt. Själva Windows är inte så jobbigt. Flest uppdateringar har jag från antivirusprogram samt från Acrobat Reader (som du kan ersätta med bättre program, Windows eller inte) och Flash. Mac tycker jag är ett tveksamt alternativ. Du måste t ex först köpa en ny dator.

Testa med att provköra Linux Mint, vetja! Tanka hem från http://linuxmint.com/ - bränn en skiva och testkör utan installation. Det kommer att gå lite långsamt, men du får reda på om datorn fungerar med Mint. Är du nöjd, installerar du på hårddisken och ersätter eller kompletterar Windows. Du får med det mesta man behöver som "Svenssonanvändare" och det finns gott om mer programvara, som är lätt att installera. Allt är gratis. Andra alternativ är t ex Ubuntu, men Mint är nog det som känns mest likt Windows.

Finessen är att du får fri programvara som kanske går snabbare på din befintliga dator. Nackdelen är att det inte finns fullt lika många program och att viss hårdvara (scanner, skrivare osv) kan trassla, men den risken har du med Mac också.

Men som sagt, själva Windows är nog inte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag uttryckte mig oklart men skrev under ämnet "operativsystem". Så vad jag menar med uppdateringar gäller förstås operativsystemen, som verkar uppdateras var och vartannat år. Själv håller jag fast vid Windows XP som funkar excellent för mig. Men det skippar Microsoft snart servicen för. Just nu är Windows 8 på gång med en massa obegripligheter. Ständigt nya operativsystem kräver också många gånger nya program och gör dessutom en massa spel färdiga för soptunnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart och snart, i lite drygt två år till kommer det uppdateringar till XP. Vid det laget så finns det väl knappt kvar någon fungerande dator som levererades med XP.

 

Det finns nog ingen Linux-distribution för skrivbordsanvändning som har support i mer än tre år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia!

Alla verkar ha svårt att förstå att jag med uppdateringar menar nya versioner av Windows. Uttrycker jag mig så oklart? Eller läser ni slarvigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då :D

 

Men ditt dilemma att byta OS blir ju inte aktuellt förr än om ett par år - rätt?

 

Och då kan du ju köra Windows 7 med Windows XP-läget (för gamla XP program/spel) vilket borde lösa ditt dilemma med kompatibilitet

Windows XP-läget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fasligt ofta kommer det inte ut nya versioner av Windows, det är väl bara nu från Windows 7 som Microsoft har börjat att "stressa på" lite, tidigare tog det ganska många år innan ett nytt släpptes.

 

Men vanliga uppdateringar måste dom tyvärr skicka ut när det behövs.

Ha din dator inställd på att automatisk hämta uppdateringarna, så installeras dessa när du stänger av datorn, då slipper du störas av dessa.

 

 

Och du kan vara lugn, du måste naturligtvis inte byta till ny/senaste version, bara för att det släpps ett nytt.

Och som Cecilia säger, du kan lugnt köra med ditt XP minst ett par år till.

 

Jodå, jag har greppat vad du menar i din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och då kan du ju köra Windows 7 med Windows XP-läget (för gamla XP program/spel) vilket borde lösa ditt dilemma med kompatibilitet

Windows XP-läget

Windows XP-läget fungerar bara med Windows 7:

Professional

Ultimate

Enterprise (denna är för företag/IT Proffs och inte aktuell för privatpersoner egentligen).

 

Sedan kan jag inte svara på om prestandan sjunker när man kör i detta läget, troligen gör det detta och speciellt krävande spel kan ju då förlora i prestanda rejält.

 

Windows 7 däremot kommer väl att ha stöd till 2018 om jag inte missminner mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill slippa köpa nya versioner av ens operativsystem så håller jag med Lesserwisser ang. Linux (och då speciellt Mint som är min egen favorit)

Visst, det blir nya versioner av Mint också men de kostar inget.

 

Dessutom är det väl så, som redan nämnts, att operativet oftast medföljer den dator man skaffar och op. "håller" lika länge som datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

@ Flyfisherman ja 3d-shooter är nog uteslutna :)

Windows 7 är ju helt överlägset för sådana - enligt min åsikt.:)

Förutsatt att man har hårdvaran...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag brukar inaktivera Windows uppdate så uppdaterar jag när man har tid. Ett bra OS ska inte behöva så ideliga uppdateringar. Så har man nyköpt dator och det första man får veta när internet ansluts. "det finns viktiga uppdateringar" Man hann inte ens använda Windows så var den redan tillräcklig föråldrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inaktivera Windows uppdate så uppdaterar jag när man har tid. Ett bra OS ska inte behöva så ideliga uppdateringar. Så har man nyköpt dator och det första man får veta när internet ansluts. "det finns viktiga uppdateringar" Man hann inte ens använda Windows så var den redan tillräcklig föråldrad.

Så är det ju med olika Linux-distributioner också, finns en massa uppdateringar att hämta på en gång om jag skulle installera t ex Ubuntu 12.10 idag, och sedan kommer det uppdateringar flera gånger i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det ju med olika Linux-distributioner också, finns en massa uppdateringar att hämta på en gång om jag skulle installera t ex Ubuntu 12.10 idag, och sedan kommer det uppdateringar flera gånger i veckan.

 

Men den huvudsakliga frågan är vad definitionen är på en uppdateringu / uppgradering. Om allt är på flera hundra MB så blir ju allt rätt så omfattande. Efter några veckor så har hela Windows förändrats från den ursprungliga versionen.

 

En uppdatering ska väl vara små saker och inte jätte stort så omfattande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows uppdateras inte en massa gånger i månaden. De flesta månader kommer det endast ut uppdateringar andra tisdagen i månaden. I min dator var det senaste gången 3 uppdateringar på 122 kB, 3,2 MB och 27 MB, samt dessutom en genomsökning av Microsofts program MRT som letar efter vissa skadliga program och en ny version (10) av Internet Explorer. Alltså långt ifrån flera 100 MB i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En uppdatering ska väl vara små saker och inte jätte stort så omfattande?

 

Skulle inte våga diktera villkoren för storleken på en uppdatering. :)

 

Antar att de flesta omöjligt kan avgöra vilka eventuella fel eller brister ett operativsystem kan ha för att möta framtiden. Säkrast att uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows uppdateras inte en massa gånger i månaden. De flesta månader kommer det endast ut uppdateringar andra tisdagen i månaden. I min dator var det senaste gången 3 uppdateringar på 122 kB, 3,2 MB och 27 MB, samt dessutom en genomsökning av Microsofts program MRT som letar efter vissa skadliga program och en ny version (10) av Internet Explorer. Alltså långt ifrån flera 100 MB i månaden.

 

Vad har du för märklig Windows i så fall. Jag får uppdateringar nästan var tredje dag känns det som. Plötsligt kommer det meddelande att en uppdatering finns, men det var ju nyss här om dagen jag höll med en. Va redan eh!?

 

Det är det Microsoft vill att folk ska ägna sig åt att ideligt starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får uppdateringar nästan var tredje dag känns det som. Plötsligt kommer det meddelande att en uppdatering finns, men det var ju nyss här om dagen jag höll med en.

Jodo, samma här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nix - inte här. Jag har Windows 7 Ultimate på en stationär dator med ett Asus P8Z68 moderkort och Intel Core i7 2600K CPU

 

Senaste Windows uppdateringar kom den 12/3 dvs. som vanligt 2:a tisdagen i månaden.

Undantag från den 2:a tisdagen varje månad med just Windows uppdateringar, är om någon kritisk bugg har upptäckts och åtgärdats, så kan en sådan komma i princip närsomhelst.

 

Men det är också så här med Windows Update, att inte enbart uppdateringar för Windows kommer med denna, utan alla övriga Microsoft program.

T.ex. MS-Office, MS-Visual Studio, MS-Project- MS-Autorute, MS- Live Mail, MS-Live Moviemaker, MS-Live Essentials, MS-Defender, MS-etc.

 

När det gäller uppgraderingar till ny programversion, så har Microsoft valt att i vissa fall inkludera dessa för sina gratisprogram via Windows Update

Tex. Internet Explorer, vilken då kommer som valfri, dvs. användaren måste göra ett aktivt val.

 

Sedan så släpper många hårdvarutillverkare drivrutinsuppdateringar som är WHQL certifierade till Microsoft och då kommer också dessa via Windows Update

Tex. Intel släpper grafikdrivrutin för den inbyggda grafikkretsen HD2000, HD3000, HD4000 (gäller Core i3, i5 och i7 processorer 2:a och 3:e generationen) som då kommer via Windows Update.

Detta gäller också vissa andra tillverkare av hårdvara, men dessa uppdateringar kan ta längre tid att få via Windows Update, än att hämta dom på respektive tillverkares sida eftersom dom måste först genomgå WHQL certifieringar innan dom kan släppas till Microsoft..

Lita inte på att få senaste drivrutiner via Windows Update, långt ifrån alla kommer den vägen.

 

Sammanfattningsvis så beror antalet uppdateringar som kommer via Windows Update, på vilka funktioner man valt att aktivera i Windows samt övriga program från Microsoft som är installerade och på vilken hårdvara datorn har.

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Jag håller ibland på med videoredigering som kan vara väldigt krävande för CPU och är diskintensivt och då vill jag inte samtidigt att Windows Update automatiskt påbörjar hämtning och installationer som påverkar pågående arbete negativt, så jag har valt att ställa in

Windows Update så här: meddela mig om Windows uppdateringar, men hämta och installera ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...