Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Namnbyte på användarfilen C:\\user\XXXXXX


bigguscoolis

Rekommendera Poster

bigguscoolis

Hej, jag undrar om någon vet hur man ändra namnet på användarfilen.

 

Har lyckats ändra datornamnet och "skrivbordsnamnet" men det går inte att byta namnet under C: där själva profilen lagras.

 

Måste det ske i registret eller finns det något trix?

 

MVH Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Kan det bero på att du är inloggad med just det kontot??? (=Mappen/filerna hålls låsta)

 

Men NEJ! det finns massa hänvisningar i registret som kan peka till den mappen, så att bara döpa om mappen kan göra att din inloggning inte fungerar framöver!

 

Varför skapar du inte ett nytt konto med "rätt" kontonamn???

 

Är inte det enklare???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Tack för snabbt svar.

 

Jag har skapat nytt konto med nytt namn men det nya namnet dyker bara upp vid inloggning och dylikt, när jag sedan kollar i utforskaren under c, användare så ligger filen med gamla namnet kvar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Jag är alltså inloggad med nya kontot och nya lösenordet dessutom men användarfilen byter inte namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Jag är alltså inloggad med nya kontot och nya lösenordet dessutom men användarfilen byter inte namn.

 

 

Ja! du får starta utforskaren som Administratör och kopiera innehållet i resp. mapp i din gamla profil till motsvarande mapp i din nya profil!

 

Den gamla profilen med felaktigt namn kommer aldrig att byta namn, du använder framöver det nya kontot, som har rätt namn!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du skapade en ny användare så kan du ta bort eller döpa om en användare... jag skulle inte döpa om som WinGuider säger...

 

se bild

post-2793-0-68694600-1331042632_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Precis som du skapade en ny användare så kan du ta bort eller döpa om en användare... jag skulle inte döpa om som WinGuider säger...

 

se bild

 

För det 1:a så har jag aldrig sagt att någon skall döpa om någon mapp!

 

Jag rekommenderade att skapa ett nytt konto och kopiera filerna från den gamla profilen till motsvarande mapp i den nya! (Precis som när man reparerar en skadad profil!)

 

Att, som du säjer döpa om en befintlig profil har inte fungerat bra alls i windows!

och garanterat inte ifall du är inloggad med kontot i fråga!

Så det avråder jag helt ifrån!

 

(Det kan dock funka bättre i Windows 7/Vista än i tidigare windows-versioner, men det vill man först bekräfta genom ett test! inte med ett konto man vill skall fungera!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det 1:a så har jag aldrig sagt att någon skall döpa om någon mapp!

du slog in öppen dörr där eftersom jag sa att du inte rekomenderade det... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

Har samma problem tror jag och fattar inte riktigt vad som skrivs här.

 

Dator

--HDD ©

-----Användare

-------Delat

-------Ägaren

----------.gegl-0.0

----------.gimp-2.6

 

Skulle behöva döpa om Ägaren tror jag (som Data-butiken döpte den till) jag tror den verkar hämmande på installation av vissa program. GPS o.s.v.

Vad jag förstår är inte detta ett konto för det finns inte med i kontrollpanelens kontohantering.

Kan någon enkelt förklara tillvägagångsättet för namnbyte.

 

Tacksam för hjäp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer troligen att få konstiga problem i datorn om du byter namn på mappen. Detta därför att det finns hänvisningar till den mappen i registret och eventuellt i konfigurationsfiler för vissa program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...